söndag 4 maj 2014

All in på temat Effekter, effektpedaler och stompboxar

För många är effektpedaler lite av kryddningen av anrättningen. Effekter kan också vara ett sätt att uppleva att man spelar bättre än vad man i själva verket gör. Ingen av oss skulle givetvis erkänna en så sak, men samtidigt vet vi alla att det är så det ligger till. De flesta mer skickliga gitarrister brukar plocka bort de flesta effekterna för att bättre få fram sin egen ton. Men, och det är viktigare,  effekter är kul och man kan bygga fina lekparker. 

När man som jag har spelat gitarr i några år så är det ofrånkomligt att man lär sig lite här och där. När det gäller effekter tänkte jag nu dela med mig lite av mina iakttagelser. Inget av detta är något jag kommit på själv utan allt finns att hämta hos många av er som läser, men jag tänkte samla ihop några bra grejer att tänka på. Det är också viktigt att komma ihåg att det är ur mina örons synvinkel och andra kan ha helt andra erfarenheter och uppfattningar.

Förstärkaren avgör allt
Det första är att förstärkaren spelar mycket mer roll än man önskar att de gjorde. Du kan inte kompensera en förstärkares "dåliga grundljud" med mängder av effektpedaler, det fungerar helt enkelt inte så.

Mitt tips i detta är att "byt din förstärkare" om du inte tycker den låter så himla bra. Skaffar du en ny så se till att det finns en effekt-loop i den och att den "tar effekter bra". Lägg en eftermiddag i musikaffären och prova dig igenom förstärkare efter förstärkare med några effekter. Du kommer att märka stora skillnad på märken och typer av stärkare och förstå mer av uttrycket "tar effekter bra". Om förstärkaren inte gör din spelstil rättvisa så kommer inte heller pedalerna att visa sig från sin bästa sida i den.

Direkt in eller effekt-loop?
Effekt-loopen som sitter på många förstärkare numera skapar en "specialfil" för effekterna, i de flesta fall skickas effekterna in mellan försteget och slutsteget. Fördelen är att gitarrens signal bibehålls hela vägen utan att tappa signal efter att passera pedalerna.  Många kör alla effekterna direkt in, men alla fungerar inte alltid bäst där. Framförallt modellerande effekter (våta) som chorus, flanger, delay gör sig oftast bäst i loopen. Förvrängda (torra) gör sig bäst, tycker jag, direkt in. Men det gäller att pröva sig fram som vanligt. Jag brukar kalla modulerande effekter "våta" för de lever och flyter omkring lite mer än förvrängda som distorsion som jag kallar för "torra". Huvudregeln för mig är torra direkt in i förstärkaren och "våta" i loopen.  Har man ingen loop går "torra" före "våta" i kedjan.


Distpedaler, Overdrive, Boost (torra)
Jag föredrar, kanske som de flesta, att disten eller overdrives körs direkt in i förstärkaren och inte i effekt-loopen. Skälet är att jag upplever att det går att laborera mer med förstärkarens gain i försteget och i olika kombinationer hitta min smak. Detsamma gäller Fuzz och andra "förvränger". Läs mer om "gain" här i ett tidigare inlägg. Overdrives är de effektpedaler det finns flest av, och de som förmodligen i alla tider varit mest populära. De finns i ola versioner och kombinationer, till höger en "Super Distortion & Feedbacker". Riktigt cool faktiskt.

Jag är väldigt förtjust i att använda tex en TS9 som boost för att lyfta tonen och då kör jag den innan dist/overdrive. TS9n är också bra som overdrive, och kör du två efter varandra får du en riktigt schysst dist som liknar rör-high-gain väldigt mycket.

Du kan givetvis köra dessa i loppen också, pröva dig fram. Det är ändå slutresultatet som avgör.

Modulerande effekter (våta)
Dessa kör jag alltid konsekvent i effekt-loopen, oavsett det är chorus, delay, flanger, octaver eller what ever. Jag tycker  slutresultatet alltid blir bättre, det är nog alla överens om. Mitt delay uppträder helt olika direkt in och i loppen, där den blir enklare att finjustera.

Du kan så klart använda flera typer av delay, analoga och digitala. Jag föredrar just nu ett digitalt, mest för att exempelvis DD3 har ganska många variationsmöjligheter. Däremot kan jag tycka att många analoga har en lite mjukare och rundare framtoning. Skillnaderna är ofta marginella i "skarpt läge" förstås, jag menar i en direkt spelsituation med andra. Att köra två samtidigt brukar jag undvika, det blir kaka på kaka och rätt bökigt att få till tycker jag.

Däremot kör jag analogt chorus, jag tycker det finns en tydlig skillnad jämfört med digitala. Analoga är mycket varmare i mina öron. För närvarande gillar jag MXR Analog Chorus bäst, den ger ett snyggt chorus med många inställningsmöjligheter. Även flanger kör jag i loopen, de gånger jag använder det.

Jag brukar också använda modellerande effekter med måtta, det har en tendens att döda din grundton och till slut bli artificiell och konstlat.


Octave
En lite udda effekt kanske men den är faktiskt rätt skön i vissa sammanhang, men då uteslutande melodispel. Till ackord funkar det helt enkelt inte, det låter bara konstigt tycker jag.

Det den gör är att den lägger till en extra ton i en oktav högre (octave-up) eller lägre (octave -down). Poppis är att köra octave ihop med Fuzz-pedal, men även på rent tillför den nåt mer än bara strängljudet. Nu kör jag en kombinerad MXR Octave/Fuzz. Kör jag bara Octave lägger jag den normalt i loppen men nu med denna kombinerade hamnar den bland de "torra" i kedjan rakt in i förstärkaren.

Wha-Wha & Volympedal
Den kör jag direkt in och alltid först i kedjan, det blir lite konstigt när tex wha-whan körs efter disten tycker jag. Jag gillar att grundsignalen påverkas av wha-whan och först därefter överstyrs i nästa steg. Då behåller den sin karaktär bättre.  Men å andra sidan så kan du få en dist som du gillar om du kör den innan wha whan. Regler är för idioter. Men jag kör den först. Läs mer om wha-wha här i ett tidigare inlägg.

Detsamma gäller vanligtvis volympedalen, den varierar ju främst volymen från din gitarrs signal, ungefär som som volymkontrollen på densamma. Jag vet att många föredrar att ha den i slutet av kedjan, men jag har personligen inte hittat nån tydlig poäng med det. Men det kan hända att du gör det, pröva!

Tremolo
Tremolo är en effekt som i princip höjer och sänker volymen och inställt tempo, som om man tänker sig att man gör det med volymkontrollen på gitarren men automatiskt. Man ställer vanligtvis hur mycket med "depth" och tempot med "rate".

Jag kör min JoYo Tremolo i effekt-loopen. Tillsammans med reverb funkar tremolo riktigt fint i bluessammanhang och i rena partier som en ren krydda av 60-talssnitt.

Noisegate
Om du behöver en noisegate så kan det vara av flera orsaker, gitarren kan brusa eller så är det nån box som skapar på tok för mycket brus. Jag löser problemet genom att lägga noisegate i effect-loopen och i kedjan samtidigt.

Noisegate har man ju av ett skäl, det finns ingen anledning att "gejta" okontrollerat. Du märker det oftast om du inte har en modell där du kan ställa nivån för hur mycket, eller snarare vad, den filtrerar bort, som exempelvis BOSS NS-2. Kör du noisegate direct in i förstärkaren så lägg den då inte nödvändigtvis sist, eftersom det den gör är att du riskerar att ta bort mer än onödigt brus som de andra boxarna du kör skapar. Du kan då tappa ton eller paja din delay om du har den i kedjan. Hellre i så fall efter den pedal som är upphovet till tex brummet.

Jag har en BOSS NS-2 direkt efter gitarren och samtidigt i loppen om jag kör min Peavey 6505 som brusar och har sig en hel del.  Det som då händer är att den gejtar brum från eventuella gitarrer (single-coil) och rensar förstärkarens brum.

Compressor
Compressorn jämnar ut och normaliserar tonernas volym baserat på ditt anslag, den höjer där det är svag volym och sänker där det det blir lite starkare i ljudvågorna. Detta upplevs av många som att underlättar för spelandet, det blir lite snyggare. Andra tycker att dynamiken med anslag går förslorad, särskilt i bluessammanhang även om många bluesgitarrister använder den. Dessutom ökas sustainen en aning och tonen kan hålla ut längre, det blir helt enkelt bra häng i tonen.  Man tappar förvisso lite attack, men det kan man kanske leva med om man har en bra stärkare.


Compressorn kör jag också tidigt i kedjan direct in, eftersom den faktiskt tycks förstärka brusiga saker som kommer in i den.

Power Suply
Många effekter brukar betyda många batterier och det stor plånka, om man inte har en powersuply-lösning. Här finns en uppsjö av grejer att tänka på. De blygaste lösningarna finns på Claes Ohlsson eller Kjell & Company men jag skulle nog inte rekommendera det. Effekterna jobbar bäst om de få jämn och fin ström, dåliga grejer skapar brum. Om inte direkt så efter en tid. Jag har i och för sig haft tur med en från Claes Ohlsson, men så köpte jag en till som var "crap". Lägg en slant på bra grejer här, det lönar sig.  Harley Bentom PowerPlant har bra rykte om sig och kostar inte så mycket, runt 400-500 kr. Det lönar sig med tanke på att ett bra batteri kostar 50 kr och 8 pedaler på det blir 400 kr i veckan minst.
Ur PowerPlant får du 8 stycken 9V uttag och 2 st 12V (AC och DC) och sladdar ingår förstås.

Köper du ett lite mer påkostat pedalbord brukar också powersuply ingå. Lägg en slant på bra småsladdar också till pedalerna. Läs mer om pedalbord på tidigare inlägg.

Sammanfattning
Om du nu inte har en effekt-loop så finns här nedan ett litet schema som anger inriktningar för hur du placerar olika effekter i förhållande till varandra rakt in i förstärkaren. Men kom ihåg att det inte finns några regler och att man får experimentera hur man vill tills man når sitt eget öras optimala rsultat.



Priser och andrahandsmarknad
Det finns för tillfället rejält med effekter ute på andrahandsmarknaden så det finns egentligen inte något skäl att köpa nytt, om man inte måste ha garanti förstås. De flesta effekter finns att hitta från 300 kr och uppåt på tex Blocket.se, Vend.se eller andra forum.

Vintage är förstås lite dyrare och boutique-versioner går ofta loss på över 2000 kr. Boutique-grejerna brukar dock hålla mycket hög kvalitet, både rent byggmässigt men framförallt när det gäller ljudupplevelse.

Så ut nu och shoppa och testa nya effekter, det ska jag göra.

//Gitarrzombien

(Har ni synpunkter på texten eller vill tillägga något som ange i kommentarsfältet.)




6 kommentarer:

  1. Tack för ett verkligt bra inlägg. Jag har nog aldrig tänkt över detta "systematiskt" utan mest provat och trixat tills det låter som man vill.
    En fundering kring detta med volypedal. Med dessa är det väl mer så att det har att göra med vad man försöker åstadkomma. När man kopplar den i loopen får man en volymsänkning som inte påverkar försteget dvs man har mer av ljudet kvar från försteget och sänker bara volymen (nja inte riktigt men nått åt det hållet). I digitala maskiner (jag vet usch för många) kan det vara rätt spännande att lägga den t om efter högtalare(simuleringen) och (i samspel med mixer killen) sätta komp-volym (t ex sätta minimum volym på 76% av max) och volym för solo/räka (100%) vilket brukar uppskattas av en del tekniker (för de behöver inte komma ihåg varje liten inlägg i låtarna). Lägger jag den före är det för att t ex få mer "tugg" i ett distat ljud genom att dra av på volymen eller använda det att göra "fiolljud". Har själv kört en före och en efter just för att de åstadkommer olika saker. Just my two cents ;-) Igen riktigt bra post. Lärde mig en hel del

    SvaraRadera
  2. Några allmänna iaktagelser: 1. Volympedal fimpar diskant. (Har därför slutat använda det). Lägg den så sent i signalkedjan som möjligt. Fiolljud kan man göra men gitarrens volympot om den ligger bra till. (den iof stjäl också diskant...) Kräver lite övning. Funkar inte med LesPaul etc - potten sitter för långt borta... 2. Det spelar roll vilka kablar man använder. Skitkablar stjäl bas och diskant. Bara 1 kabel gör hörbar skillnad! Har man 5-10 pedaler blir det mycket som försvinner. Det finns säkert många bra kablar, men själv kör jag George L. Rekommenderas. 3. Samtliga pedalerna bör ha True by-pass om man vill hålla ren signal. T.ex Boss går bort hur bra de än är. De har bypass som inte kopplar signalen helt förbi pedalen utan signalen passerar en aktiv krets även i bypass läget. Har man flera pedaler i en kedja försvinner ljudet till slut. Man ska kunna koppla bort pedalen HELT när man inte behöver det. Man kan testa detta genom att ta ut batteriet/strömmen och ställa pedalen i bypass läge. Om man fortfarande hör gitarrljudet, är det true bypass. 4. Reverb ska man undvika på en gig. Vill man absolut ha det, ska man göra det från mixerbordet. Reverb låter bra när man spelar ensamt, men i ett band blir det att ljudet bara försvinner i ett gytter. Använd delay istället. Analogt är alltid bäst men nya digitala låter bra om AD/DA omvandlarna håller bra klass.

    SvaraRadera
  3. Hej GZ!
    JAg jagar en fungerande setup för chorus delay och reverb.
    Jag vill ha dom i loopen, men jag vill inte dra kablar fram och tillbaka till förstärkaren. Alltså vill jag antingen 1. styra en rack effekt med en midi pedal switch med 3 knappar. Eller 2. samla ihop pedalerna med en "rocktron patchmate" el likn med 3 knappar.
    Dock, alla såna här grejer har (minst) 8 knappar.
    Någon som har ett tips?

    SvaraRadera
  4. Hej Unknown, kontakta Göran Elmquist på Sound of Silence. Hett tips ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik!
      Har frågat Göran och fått toppen tips.
      Tackar!
      /Tomas

      Radera
  5. Har en massa pedaler och undrar hur jag ska koppla några av dom. Kör allt från stärkaren till effekterna å sen till stärkaren. Men just på bordet... När bör volympedalen komma? Och i kombination med EQ och noise supressor?
    Just nu kör jag: guitar>tuner>comp>wah>phase>dist>EQ>noise>delay>boost>amp.
    Vart sätter jag volym pedalen???

    SvaraRadera