Behringer PB1000 Powered Pedalboard

För några dagar sen tröttnade på kaoset på golvet med alla pedaler som drällde omkring, och framförallt var jag less på det eviga i och urkopplandet. Därför skaffade jag nu ett pedalbord. Jag har tidigare testat några, oftast riktiga bottennapp eller halvmessyrer som baserats på gigbagliknande lösningar.

Bland annat provade jag ett som heter "The Bone", som i princip var en liten platta där man tejpade kardborreband på pedalerna och laddade bordet. Det var billigt, men för litet och krävde en extern lösning för strömförsörjningen. Det löste inte problemet alls och jag tröttnade på det redan samma dag. Den gamla sanningen om att "köpa billigt straffar sig" blev återigen verklighet, att jag aldrig lär mig? Det fick bara plats 3-4 pedaler och det hela fick packas på ett klumpigt sätt i en medföljande väska. Det resulterade i att jag ändå fick koppla ur allt vid transport och poängen försvann.

Därför klev jag nu upp ett snäpp och köpte ett lite mer genomtänkt system, Behringer PB1000. Fortfarande en ganska billig lösning, men den här gången i form av ett case med tillhörande strömförsörjning.

Organisatoriskt finns fack i skumplast där man petar ned pedalerna. Det får plats 12 vanliga pedaler, eller med lite meckande 10 + en wha-wha. Är pedalerna inte "regular size" får man skära ut platser.

Det är svårt att stänga locket med en wha-wha, men om man plockar bort skumplasten helt så funkar det utmärkt. Sladdarna kan man peta ner i skumplastens skarvar så det blir cleant och snyggt efter lite jobb.

Själva caset är i plast, ganska tåligt, men det återstår att se hur länge det håller.


Efter att ha anpassat det en hel del genom att skruva bort en del metallgrejer och skurit ut i plasten så fick jag i alla fall ordning på kaoset, vilket var huvudmålet, men det är ju på tok för litet.

PB1000 är en smidig lösning och medföljande sladdar räcker långt, även om de inte är optimala i kvalitet. Jag märker till exempel att jag tappar en hel del signal, så jag ska ska byta ut dem och se hur det blir.

Powersuplydelen fungerar bra och det finns i stort sätt inget brus i prylen i sig själv, däremot så blir det ju brus med pedaler generellt, vilket kan lösas med en noise-gate.

En tråkig sak är att det inte finns utgångar för effekt-loopen, det borde vara en självklarhet tycker jag. Det hade varit en enkel men snygg åtgärd kan jag tycka, men i praktiken spelar det kanske ingen roll.

Just nu kör jag Wha-Wha - stämpedal, TS9, Mesa Throttle Box, MXR-OD-MXR Slash Fuzz/Octave-Raptor och i Loopen: MXR Analog Chorus - BOSS DD6.  Onödigt många overdrives/dist kanske men just nu testar jag lite olika. Jag är inte riktigt klar med att hitta mitt optimala bord, saknar en del grejer. Har ni tips så kommentera gärna i kommentarsfältet.

För de flesta skulle jag tro att det är ett bra pedalbord som fyller de flesta behov, men inte om man ute efter premiumkänsla. Å andra sidan är det billigt, runt 900 kr.

Betyg:
4 Zombies (5)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM