Programvaran Riffstation och "The Copy Cat Road"

När jag växte upp "flyttade jag nål" på min skivspelare nästan lika mycket som jag spelade gitarr. Detta för att kunna lista ut hur Richie Blackmore och senare Gary Moore m.fl gjorde för att få det att låta så coolt som de gjorde. Idag finns mer avancerade möjligheter som Riffstation.  Program som gör att lättare att planka gitarrsolon, eller kanske mer korrekt beskrivet "som gör lättare att höra hur de skickliga gitarristerna gör sina mer svårupptäckta trix". 

I detta sammanhang vill jag poängtera att även om man nu fastnar i detta med att lära sig teknik från andra så bör man vara uppmärksam på att utveckla sin egen stil efter sitt eget öra. En svår uppgift, eftersom känslan att planka ett solo är stark och man kan lätt lockas ner längs "copy cat road". Att fastna på "Copy Cat Road", som jag kallar det, behöver inte alls vara fel men jobbigt om man vill utveckla sitt eget sound.

Samtidigt är det så klart oerhört viktigt att lära av andra och ta med sig godbitarna. Gränsen är hårfin och bedömningen ska du själv göra, utan att lyssna på vad andra säger. Du är gitarrhjälten i ditt liv.


Riffstation
Jag har nu köpt Riffstation, den senaste programvaran för att lära sig gitarrsolon, och den finns för både Mac och PC. Programmet är busenkelt och gränssnittet faktiskt hyfsat intuitivt. Principen är i grunden att man importerar en mp3-låt, gör lite justeringar som isolerar i det här fallet gitarren så man hör väldigt mycket mer av den än den övriga musiken och genom det hör du gitarren och speltekniken betydligt bättre.

I Videor demar de bland annat Hendrix "Hey Joe" och där blir det extra tydligt, beroende på att det är i princip bara Hendrix gitarr i högre kanalen. Det man gör är att man litar upp gitarrern i "ljudbilden" och skärmar av den helt enkelt. Mer komplicerad musik, eller ljudbild snarare, blir inte riktigt lika bra men det funkar. Jag har testat med en låt jag älskar, nämligen Cold Hearted med Gary Moore.


Som du ser i själva arbetsfönstret ovan så har jag isolerat Garys gitarr i solot, med några handgrepp. Det intressanta är att det snarare blev ett verktyg för att lyssna på gitarren för mig och jag upptäckte väldigt tydligt att följa Garys teknik för att bända och hur extremt fint hans vibrato är. Det hörs förvisso lite utan Riffstation men här blir det som att han typ bara står här och spelar. Lite magiskt är det faktiskt. Genom att isolera olika gitarrister så kan man faktiskt höra nyanser och tekniker som används och på så sätt inspireras.

Classic Rock är lättare eftersom ljudbilden är mindre komplicerad, metal kräver väldigt noggranna finjusteringar och helt isolerat blir det inte. Men hur coolt är det inte att isolera Jimmi Page och bara studera hans licks eller någon annan hjälte därute?

Man kan förstås också spela med om man vill, och går det då för fort kan du sänka tempot utan att pitchen ändras som den gör om du tex spelar ett band långsammare. I princip kan du plocka isär Yngwieräkor ton för ton om du vill.

Det finns några andra finesser också, bland annat plockar programmet fram ackorden i låten. Det betyder att du kan få hjälp med att lära dig utveckla ditt gehör eller helt enkalt låta programmet göra jobbet åt dig.

Men just att kunna isolera och höra sina favoritgitarrister utan musiken omkring ger dig en inblick i de egentligen gör och det hela blir ett utmärkt verktyg för ditt lärande kring din gitarr, för såväl proffs som nybörjare skulle jag vilja säga. Det är i detaljerna det sitter och de kan vara svåra att upptäcka annars.

Jag mickade min förstärkare med min AxeTrak och körde det hela i Logic parallellt med Riffstation och i mina hörlurar. Då blir det väldigt nära också, så man kan höra alla små nyanser.

Hade programmet dessutom plockat ut tabulatur rent grafiskt hade det får betyget 5 Zombie, men det kan det inte än. Min gissning är att det ditåt de vill komma med produkten.

Priset är ca 400 kronor, vilket får anses som en rimlig nivå ändå för en så pass användbar programvara. Vill man prova så finns det också en 30-dagars trial.

Betyg:
4 Zombies (5)

Nedan finns en film som visar principen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM