Jeff Beck Strat med LSR roller nut + info om Custom Shop (Updated)

För ett tag sedan bytte jag bort en Jeff Beck Artist Series. Jag ångrar mig djupt, även om det då verkade det som en utmärkt idé. En del instrument sätter djupare spår än andra. Nu har jag bestämt mig för att köpa en igen på Deluxe Musik, där jag bytte in den. Jag hittar sannolikt inte samma exemplar, men jag hoppas ett lika schysst exemplar landas denna gång. Det trista är att dollarn har gått upp nu så den är lite dyrare. Jag har nu uppdaterat inlägget nedan, som skrevs 2014, och jag har gjort en del justeringar. 

Efter lite rensning bland grejer de senaste veckorna landade en ny gitarr här hemma. En Fender Stratocaster Jeff Beck Artists Series. Den ligger steget över American Standard prismässigt men inte fullt så dyr som en Custom Shop Artist Series. Riktiga Custom Shop masterbuilt byggs helt för hand av en person med särkilt utvalda träbitar på uppdrag av kund, och kostar så klart därefter. Däremot gör Custom Shop avdelningen delvis maskintillverkade gitarrer, etc Custom Shop Artist Series. 

En Custom Shop Jeff Beck Artist kostar, med dagens dollarkurs, runt 35 000 kr och har Custom Shop tryckt huvudet. För att få ytterligare snurr på verksamheten så har Fender ytterligare en Jeff Beck Strat, som tillverkas utanför Custom Shop. Dessa kallas rätt och slätt "Artist Series" och kostar idag drygt 20 000 kr här i Sverige. För bara något år sedan, när jag köpte den kostade den runt 17500 kr. Ett betydande skutt upp pga av den finansiella marknadens tillstånd.

Fender har gjort Beck Strats sen 90-talet men på senare tid har de uppdaterats med lite modernare touch.  Jeff beck Strat är något är en blandning av vintage feel och modern funktion.

Jag testade en Jeff Beck Custom Shop Artist en tid innan och måste säga att jag blev helt såld. Mjuk och med väldigt hög spelbarhet och glimrande hantverk. Men jag tyckte 28 000 kr var lite väl mycket för min plånbok vid tidpunkten.

När jag däremot upptäckte att Jeff Beck Artist Series i princip hade exakt samma specs och att den dessutom kändes mycket lik  så var det självklara valet att försöka sälja lite grejer och  försöka finansiera ett köp.

Fender Stratocaster Artist Series "Jeff beck"
Jeff Beck Stratocaster Olympic White är till att börja med en mycket fint byggd gitarr med stor spelkänsla. Specmässigt skiljer de sig på några punkter från en standard:

Kropp: Al
Finnish: Urethane Olympic White
Hals: Maple soft C-shape
Halsfinnish: Satin Urethane
Halsfäste: Contoured Heel
Scale: 25,5
Band: 22 medium jumbo
Sadel: LSR Roller
Pickups: Dual-Coil Ceramic Noisless
Stall: 2-Point American Series Synchronized   Tremolo with Stainless Steel Saddles
Stämskruvar: Deluxe Staggered Cast/Sealed       Locking
rattar: Aged White
Case: G&G Vintage Case

För det första gillar jag halsen som är lackad i Satin Urethane, det gör den följsam, len och "snabb", om uttrycket får användas. Det är en fröjd att att bara ta i den faktiskt. Den del som först kommer i kontakt med kunden är oftast halsen.  Alla gillar förstås inte thin C-shape eller det mjuka i känslan, men gör man det så är detta  en ordentlig höjdare. Urethane är mer motståndskraftig mot "aging", så vill man ha en gitarr som åldras snabbare är en med "nitrolack" ett betydligt bättre val. Jeff Beck Strat kanske inte är ett instrument man börjar med att "relica" direkt.

För det andra är svajet lite speciellt för en Fender, Synhronized Tremolo med LSR Roller nut. Ett system som gör att den i princip håller stämningen lika bra som vilket låsbart svaj som helst. Det är inte så att det bör jämföras med ett Floyd Rose, som kan gå över extremen, men det är väldigt fint konstruerat.

Varje sträng löper över ett litet hjul i sadeln som gör friktionen obefintlig, det gör att att tonen blir annorlunda i sig men också att den håller stämningen bättre. De låsbara stämskruvarna bidrar givetvis också till det.

För det tredje så är klacken vid halsfästet avfasat så att man lättare når de högre banden och det är märkbar skillnad när jag jämför med mina andra strator. Det är så klart mycket trevligt att enkelt nå högsta banden när man väl behöver, vilket juå andra sidan inte är jätte ofta. Men en fin feature. Det betyder också att "neck plate" ser lite annorlunda ut och även att skruvfästena sitter annorlunda än på "Standards".

Greppbrädan är av Rosewood och inte mycket att säga om mer än den känns bra och bandenstavarna, medium jumbo, sitter fint monterade utan att de sticker ut och skaver.

För det fjärde har vi mickarna, som kanske mer än annat gör gitarren till en välljudande historia. Dual-Coil Ceramic Noisless kallas "stacked-coil", vilket betyder att de har två spolar men staplade på varandra. Utåt sett ser de ut som vanliga stratamickar men har högre output och därmed lite hetare. Det är i princip samma som Vintage Noiseless som funnits sen 1998 som Fender var först med på America Deluxe. Låter det Strata, både ja och nej, de låter annorlunda och har ett lite bredare register.

Men dess stora styrk är att de är helt tysta. Saken är dock den att Jeff Beck inte själv inte kör dessa mickar, de har dock utvecklats med John Suhers handvirade Beck-mickar som förlaga. John Suhr arbetade vid Custom Shop som Master Builder 95-97.

Slutomdöme
Det här är ett instrument med hög kvalitet rakt igenom, och det är detaljerna som avgör. Halsen är fantastisk om man inte gillar lackade halsar. Kom också ihåg att det inte låter vintagestrata om den här utan snarare ett mer modernt ljudsnitt.

Det är helt klart ett välbyggt instrument, till och med 5 vägsswitchen känns gedigen. Den är tightare och har lite mer motstånd än en hos billigare bröder och systrar.

Drygt 20 000 kr kan låta mycket, och det är klart att det också är mycket pengar. Men en gitarr av den här kalibern håller länge.

Om du har några gitarrer att sälja av och vill ha en spännande strata med vintage-feel som känns modern, har tysta lite hetare mickar och ett grymt svaj så är detta något jag absolut kan rekommendera.

Betyg:
5 Zombies (5)






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM