Line6 POD HD300 - En billig och enkel "modulated processor"

Moduleringsprocessorer är både intressanta och billiga, sett till vad man får när det gäller möjligheter om man inte har obegränsat med pengar till förstärkare och pedaler. De senaste 15 åren av utveckling på området har lett till flera spännande fönster mot framtiden. De flesta tycks vara överens om att de digitala möjligheterna är stora men samtidigt är inte gitarrister odelat positiva. Line6 har varit en av de ledande och större på området, och deras produkter har varit många.


Jag har haft min HD300 ungefär 1 år, och att jag ännu har den kvar brukar vara en god signal. Jag har också en BOSS ME-80 som jag också gillar.

POD HD300 är en av de "mindre" i serien och har utgått ur produktion, men finns begagnad här och där. Den är helt jämförbar med BOSS ME-80, dvs en relativt enkel processor med färdiga presets. Den största modellen har ännu mer, men är i gengäld lite krångligare.

Själva schassit känns som en stridsvagn och håller säkert många år av fotswitchande och transporterande.

POD HD300s 256 presets är mer än helt ok och för de flesta helt tillräckliga, men ganska snart börjar man som lite nördig ändå att finjustera dem man fattar tycke för. Man får passa sig så man inte förlorar sig helt i alla märkliga ljudbilder som kommer upp, det ena märkligare än det andra. Du kan också spara egna på 128 platser, vilket är mer än tillräckligt skulle jag vilja säga. Som vanlig användare hade hälften förmodligen varit good enough.

En 28 sekunders looper finns också om man vill öva med sig själv, möjligen inte så enkel som man skulle kunnat önska. Det tar ett tag att lära sig tajmingen, men när den sitter så fungerar det.

Jämför man med BOSS ME-80 så är denna betydligt mer omfångsrik och har fler möjligheter. Det betyder å andra sidan att gränsnittet lite mer avancerat och det tar kanske lite längre tid att komma in i det.

Både förstärkarna och effekterna är betydligt fler. Ljudmässigt är den därför mer flexibel och kvaliteten i effekter och simulerade förstärkare skulle jag nog säga är något högre.

Förstärkartyper:
Fender Twin Reverb - Hiwatt Custom 100 (DR103) - Supro S6616 - Gibson EH-185 - Fender Bassman - Fender Blackface Deluxe Reverb - Divided by 13 JRT 9/15 - Dr. Z Route 66 - Vox AC-15 - Vox AC-30 (Top Boost) - Marshall JTM-45 MkII - Park 75 - Marshall JCM-800 (2204) - Bogner Uberschall - Mesa/Boogie Dual Rectifier - ENGL Fireball 100

Effekter:
Det finns öve 30 olika typer av distortion pedals baserade på kända märken/modeller med allt från crunchy till tjock metal. Dessutom fler än 30 olika typer av delay som även de ringar in de flesta av de ikoniska modellerna på marknaden, analoga som digitala och till och med en del olika tape echo. När det gäller andra modellerande effekter så kan du botanisera runt et 20-tal.
En bra finess är att du kan trycka in en knapp och bara använda HD300 för pedalerna och vill bypassa  förstärkardelen.




Ingångar och utgångar bjuder på många möjligheter, allt ifrån hörlurar, direkt XLR till ljudkort i datorn, direkt in i förstärkaren och/eller i mixerbordet för live-gig.

Om man vill så kan man koppla in den i datorn och styra inställningarna via en programvara som ökar användbarheten betydligt. Smidigt så klart om man jobbar mycket med inspelning via datorn och behöver finjustera.

Slutomdöme
Jag tycker den här har sina fördelar jämfört med BOSS ME-80 men också sina begränsningar, framförallt i användargränssnittet. Ljudmässigt får man ju supermycket för pengarna och det låter bra, men man ska vara medveten om att det ju är en digital processor och inga jämförelser bör/ska göras med till exempel rörförstärkare och andra analoga/digitala pedaler etc. Det är helt enkelt en annan produkttyp. Runt 1500-2000 kr begagnat är ett bra pris med tanke på vad man får att leka med.

Betyg:
4 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM