Gitarraffärer i Barcelona, inte mycket för världen

För den gitarrist som hamnar i Barcelona av olika skäl och tänker sig att det vore skoj att kolla in några gitarraffärer kan jag bara medela följande: "Allt är svindyrt, servicen är undermålig och utbudet smalt och helt och hållet turistanpassat". Jag gjorde min research innan och det här var vad folk faktiskt sa. Men som den nyfikna Zombie jag är tänkte jag att det ändå kan vara värt att kontrollera det hela själv på plats.

Möjligen har detta med The Land Of Flamenco att göra, för elgitarrer av kvalitet är det ont om. Visst finns det grejer, det ska jag inte säga, men detta är ju en hyfsat stor stad och man kan kanske förvänta sig ett större och mer intressant utbud. 

I den första jag besöker, Guitar Shop, möter mig en halvt sovande expedit, som verkar vara mer upptagen av datorn än av att det kommer in en kund. Jag säger hola och det gör han med, sen återgår han till sitt. I butiken finns mest Mexico Strator, och en och annan ESP LTD och ett par Schecter. Så hittar jag en US Strat som hänger längst in, men den är så illa justerad att jag undrar om det inte var en kopia. 

Jag ber att få testa några pedaler av ett märke som jag inte känner igen, de sitter i ett litet test-rack. Expediten släpar sig fram till racket och börjar titta, men inser  efter en stund att den inte är inkopplad. Han suckar högt, demonstrativt och överdramatiskt. En känsla av att jag stör honom i hans viktiga arbete med min närvaro infinner sig, men jag vill ändå testa pedalen. 

Jag försöker byta gitarr och sträcker mig fram för att hänga upp den. Plötsligt rusar en kvinna från ett utrymme längst bak i lokalen fram och säger "no no no ...." och att "vi är väldigt noga med att putsa gitarrerna efter att någon tagit i dem". Hon putsar den frenetiskt och hänger upp den. Jag tittar på henne förvånat en lång stund och får sen ur mig tipset om att de kanske skulle lägga lika mycket energi på att justera gitarrerna så de går att spela på. Hon svarar: "varför då?" Jag inser att de inte är intresserade av vare sig gitarrer eller kunder i denna affär. Jag går förbryllad därifrån utan att ha testat klart pedalerna. 

Den andra affären jag besöker heter Fantastic Guitars och ska vara lite av en vintage affär, men några vintage instrument syns inte till. Affären har ett utseende som de flesta gitarrbutiker, man känner igen mönstret, dvs att någon har fått tag i en lokal, hänger upp gitarrer och ställer förstärkare längs väggen. Och mer behövs ju egentligen inte. Möjligen då att man antingen lär sig budget-engelska så man kan förmedla priser eller alternativt märka grejerna med priser för de som kommer "utsocknes ifrån". Vid ett bord ligger en hel hög effektpedaler och jag blir sugen på att veta vad en av dem kostar, men då expediten inte kan ett ord engelska och processen med att min fru får översätta och att han sen måste "kolla i datorn" vad grejerna kostar en i taget tar död på intresset och vi lämnar butiken. Annars var Fantastic Guitar en butik som hade en del intressanta gitarrer och förstärkare, och faktiskt några spännande boutique effekter också. 

Rent generellt är det mycket dyrare i Spanien, och några "deals" ska man nog inte förvänta sig här. 

Ledsen flickor och pojkar, mitt tips blir istället att äta tapas eller sola i Barcelona. 

Betyg Guitar Shop
1 Zombies (5)

Betyg Fantastic Guitars
2 Zombies (5)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM