Deluxe Music, en butik med 30 år på nacken + test av PRS Archon 100 watt

Jag har varit på besök i ytterligare en gitarraffär, och den här gången Deluxe Music vid Fridhemsplan i Stockholm. Butiken har funnits i snart 30 år och är därmed en av de mer erfarna spelare på banan. Det är också en butik som de flesta talar gott om, och det beror förmodligen på utbudet i kombination med ett välkomnande bemötande och ett genuint intresse och kunnande när det gäller gitarrer, effekter och förstärkare.

Butiken ägs av EM Nordic som har verksamhet i alla nordiska länder som namnet skvallrar om. Det är en stor butik, en av Sveriges största, och de har de flesta av de kända märkena plus ett antal mindre boutique-mässiga specialgrejer. 

Jag får en round up av Daniel Kordelius som jobbar med gitarrelaterade frågor och han visar mig hur butiken är uppbyggd och vad som just nu finns tillgängligt. Man kan lugnt säga att det finns en hel del längs väggarna som man kan dregla över faktiskt. Bland annat en PRS förstärkare, Archon, som jag återkommer till lite längre ned i artikeln.

Det visar sig ganska snabbt under samtalet med Daniel att han är extremt detaljinsatt i allt vad Fender håller på med och om skillnader mellan olika modeller, och det är inspirerande att prata med honom. 

Det som är spännande med Deluxe Music är att man har ett påfallande stort utbud inom kategorien "Custom Shop", både Fender och Gibson naturligtvis men också PRS, Gretch, Hagström, och Music Man. Det är nog den butik i Sverige som har störst sortiment vad gäller Custom Shop i butik. Butiken fungerar också som ett lager för webbutiken och därför kan man leverera snabbt.

Det hänger klasar med instrument i premiumklass på väggarna och man kan ägna många timmar åt att botanisera bland dessa dyrgripar. De får också in lite vintage då och då men det är egentligen inte deras grej, det finns andra som kan det bättre, som "Halkan" säger Daniel klädsamt ödmjukt. 

Customgrejerna hänger nära disken så att man kan ha uppsikt över dem och allt kameraövervakas, men de är inte fastlåsta som hos många av konkurrenterna. Man tror inte på att låsa fast grejerna, kunderna ska kunna känna på dem och jag tycker det är en väldigt bra förhållningssätt eftersom det ger en signal om att kundernas nyfikenhet är en tillgång. Även om grejer ibland stjäls så har de noggrann koll på grejerna via fotorutiner och alla instrument som "försvunnit" har kommit tillbaks.

Jag gillar detta med Deluxe, eftersom det ger butiken en annan atmosfär än det där med att man ska känna sig osäker på om man "får testa" etc. En butiks stora fördel för kunden är ju just att man kan möta objekten i fysisk form och inte bara på en bild på nätet. 

Även om andrahandsmarknaden störtdykt de senaste åren så jobbar ändå med inbyten eftersom det gynnar både dem själva och kunden.  

Man har även ett omfattande sortiment för de som inte kan lägga 30-40 tegelstenar på en gitarr, Ibanez, Fender, Gibson, PRS m.fl. Det enda jag ser som uppenbart saknas är ESP, men Daniel berättar att man är på gång att börja ta in det märket nu också, och det kommer såklart gillas av alla "metal heads". 

Man har också en avdelning med Fenders nya idé om skyltning där man tydligen tydligt vill separera modellerna Stratocasters, Telecasters och "Alternatives", dvs Mustang, Jaguar osv. En minst lika imponerande vägg som Custom-delen må jag säga. 

På förstärkarsidan finns lite allt möjligt, mycket reissues av klassiska Marshall- och Fenderförstärkare, men också nya VOX, Peavey, Mesa och ännu mer intressant förstås svenska Olsson, som Daniel själv lovordar.

Förstärkarutbudet är omfattande och det finns också begagnat om man föredrar det. Vad sägs om Opeths förstärkararsenal som blev över när de lämnade Laney och gick till Marshall. Passa på vettja. 

Jag hittar också ett ex av min första förstärkare som jag köpte 1982, en Music Man 210 i väldigt gott skick från 70-talet. Jag blev lite sugen faktiskt, men jag lyckades dock lägga band på mig den här gången. Jag kan inte fatta att jag bytte den mot en Peavey Bandit 1986...

På effektpedalsidan har man laddat med sådant som alltid har stor efterfrågan, som MXR, Dunlop, Ibanez, Boss, TC Electronics och Electro Harmonix, men även en hel del intressanta boutiquepedaler som omåttligt populära Strymon i klassen över 3000 kr. Du hittar det mesta du behöver.

Givetvis finns också en uppsjö av Mad Professor, Björn Juuls skapelser. Boutique-pedaler är område som blir allt större, men Deluxe tar oftast in från grossist av praktiska skäl istället för att köpa in direkt från småtillverkarna. 

Vi avslutade med att göra ett test av PRS nya förstärkare Archon.

Archon är en ny och inte så spridd high-gain förstärkare och som namnet antyder har mycket spännande under huven, Archon är för övrigt grekiska och betyder "Lord" eller "Ruler". Man kan välja om man vill ha 6LS eller EL34-rör när man beställer och det intressanta med den är att den har en av de fetaste bottnar jag har har hört. 

Jag tycker själv att PRS lyckats bra med att få till en förstärkare som både levererar ett extremt bra rent ljud och samtidigt en ordentligt kraftfull gain, och är det saturation man vill åt så har den här det och lite till. Hela bygget håller den robusta kvalitet som man kan förvänta sig av företag som PRS, som ju är välkänt för just sin kvalitet. 

Jag bad Daniel göra ett improviserat snabbtest för att ge er läsare åtminstone ett lite hum om vad det hela handlar om.



PRS Archon är en imponerande förstärkare och kan höras på bland annat Black Stone Cherry´s senaste platta.

Avslutningsvis vad gäller Deluxe Music så kan man säga att det är en välkomnande butik i Stockholm som jag kan rekommendera er att hänga i framöver. 

Stay Zombied!

//Gitarrzombien



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM