söndag 26 oktober 2014

PositiveGrid och Bias Desktop

Efter att jag testade JamUp, från PositiveGrid, konstaterade jag att det är en utmärkt app för iPhone och iPad när det kommer till digitala förstärkarsimuleringar. Kort därefter så började jag undersöka Bias Desktop, deras nya applikation för datorer. En programvara som framtill i fredags enbart var de som hade s.k invites, det vill säga om man fick en särskild inbjudan.  Men nu har de släppt Bias Desktop lös för vem som helst att köpa. 

Desktop Bias är en plugin för tex Logic, Reaper, Cubase, Audacity (gratis) eller något annat program för ljudredigering och inspelning. Det betyder att man måste ha ett sådant program installerat på sin dator först. Datorkraven är "modern" PC eller Mac.

Mac OS X 10.7 or later Audio Units, VST, RTAS, AAX (32 and 64-bit)

Windows Windows 7 (SP1) or Windows 8 VST, RTAS, AAX (32 and 64-bit)

Precis som JamUp handlar Bias Desktop om ett intuitivt gränssnitt, som också plockat det mesta ur "verkligheten". Att inte fler musikprogramvaror lyckats med att få till "drag n drop" på det här enkla sättet är lite märkligt. Man kan undra varför det måste vara så vansinnigt ointuitivt som tec Logic och andra programvaror av den typen, att inte HCI (Human Computer Interface) fått större genomslag i den här nischen. För det är närmast det som är Bias Desktop svagaste punkt, att de som inte är hemma i ljudredigering får en ganska stor tröskel för att komma igång. Men är man väl introducerad till tec Lpgic Pro så är det en annan femma. 

Det som skiljer Bias Desktop från JamUp är att nu handlar det om att faktiskt tweeka förstärkarmodeller på fler sätt än genom justering av EQ eller andra "frontpanelsinställningar". Här kan du byta rör, förändra förförstärkare och slutsteg, förändra transformatorer och en hel del annat. Allt genom drag and drop i kedjan där de ligger.

Det är ett utmärkt sätt att faktiskt lära sig mer om hur en rörförstärkare är uppbyggd och hur det hela hänger ihop, det skulle kunna vara en utbildningsprogramvara inom teknikämnet i skolan faktiskt. Man kan lätt fastna i programmet, vem vill inte gå in och tweeka en JCM800 eller en Fender Tweed i princip helt efter egna preferenser. Hur det hela hänger ihop med verkligheten ska jag låta vara osagt, men principerna är alldeles säkert de riktiga. 

Bland annat kan man lära sig principerna när det gäller att micka olika typer av högtalare, gränssnittet låter flytta micken till olika ställen på högtalaren och du kan jämföra resultatet omedelbart. Oerhört enkelt och lärorikt för den som kanske vill veta hur det fungerar. I stort sätt alla högtalare finns att tillgå, själv fastnade jag snabbt i hur stor skillnad det är på Orange V30 och Celestion V30, dvs att det faktiskt är stor skillnad på dem grundljudsmässigt.  Om du dedan lägger till en Marshall Plexi som du tweekar i transformatorn, byter rör, kör förtförstärkraren lite tuffare och om du sedan dessutom varierar mickens position på de olika V30 du hittar så förstår du hur vulgärt intressant och "addictive" det här kan kan bli. 

Detta är digitalt ut i sin minsta lilla beståndsdel och jag vill nog inte påstå att det är som "på riktigt", men man ska dock komma ihåg, och vara ödmjuk inför, att begreppet "på riktigt" håller på att förändras. "Riktigt förstärkarljud" börjar förskjutas mot att också omfatta digitalt och många moderna inspelningsmetoder bygger numera på ettor och nollor, särkilt inom metal där man laborerar med verkligt feta nedstämda ljud men också i rockgenren. 

Det är mer en filosofisk fråga idag, men om man menar att "fysiska förstärkare och högtalare låter bäst och så ska det vara" så är det förstås i allra högsta grad "på riktigt". Men som någon skrev att så fort du mickar en förstärkare in i en dator så är ljudet processat i en eller annan mening. Det är väldigt svårt att fånga det naturliga ljudet ur en förstärkare och högtalare, och det handlar kanske inte om det om man tänker efter. Kanske handflar det om bra ljud ut på platta eller live till en publik?

Själv anser jag att inget slår "en riktig förstärkare i rummet", eftersom jag gillar det "fysiska ljudet" som jag väljer att kalla "botten" och "tryck", dvs att även känna ljudet samtidigt som örat registrerar ljudvågorna och låter hjärnan skapa en tolkning av det. Det är väldigt svårt att fånga det på annat sätt än att vara just där framför förstärkaren. Likt kan det bli, men sällan eller aldrig exakt...

Hur det nu är med det och hur man väljer att förhålla sig till detta, så är det väldigt roligt att leka runt i Bias Desktop. Det låter också jäkligt bra. 

Bias Desktop går att ladda ned för "test" och standardversionen kostar 99 dollars. Vill du ha ut ännu mer så köper du Professional-versionen för 199 dollars. 

Funktionen i Pro som tar det ett steg till är "Amp Match" där du kan micka din egna favoritförstärkare och köra in det i "Amp Match" och skapa din egna "digitala version". Den kan  du sen tweeka ytterligare och använda så klart, men framförallt lägga upp i den deras molntjänst för satt hämtas ned och använda i din iPad (om den har appen JamUp). 

Det är väldigt tydligt att utvecklingen går snabbt framåt nu, framförallt när det gäller ljudkvalitet men också användningsområden. Programvaruföretagen börjar tänka till ordentligt och utnyttja internets fördelar.

Jag skulle tro att det snart kommer en stand-alone programvara liknande denna, och som är minst lika bra, där man inte behöver Logic Pro m.m. Det är lite trist att man måste köra det som plugg-in, men det har förstås sina fördelar om man spelar in mycket. Integrationen är "flawless", för att använda ett engelskt uttryck. 

Här finns en filmsnutt som beskriver lite av varje runt Bias Desktop.




Slutomdöme 
Jag tycker väldigt mycket om Bias Desktop och det går fort att förstå hur man ska göra, det är som att jobba med en förstärkare i verkliga livet om man vill. Det är visuellt väldigt snyggt och det låter riktigt bra måste jag säga. Ju bättre högtalare du har till din dator eller ju bättre dina lurar är ju större upplevelse får du, och jag rekommenderar verkligen att du lägger några spänn på det.

Jag skulle vilja säga att priset är i värsta laget, men jag gissar att de resonerar som så att så länge det inte finns nåt alternativ som är bättre så betalar folk. Och ser man till vad man faktiskt får, och mycket får man, så vist... Men det drar ned betyget eftersom alla Guitar Zombies därute faktiskt inte har råd med en programvara för 199 dollars, 99 dollars för standardvarianten är illa nog. Men samtidigt så ska deras investering finansieras, att utveckla mjukvara är inte gratis. Man ska nog ändå tänka att ju mer pengar de tjänar ju fler coola grejer kan de utveckla.

Betyg:
4,7 Zombies (5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar