Line6 Pocket Pod - A rolig liten leksak

Jag tycker att det är sjukt intressant med perspektivskiften, eller mångas oförmåga till dem. Jag frågade en av mina polare för ett tag sen vad han tyckte om Line6 Pocket Pod, dvs den minsta lilla bönan i Line6 emulerade bästsäljare Pod.  Han svar var att det var "skit". När jag undrade vad han menade så sa han att hans PodXT Live var extremt mycket bättre och för att inte tala om hans ENGL top med tillhörande 4x12:a. Har du testat den frågade jag? Nej sa han, och tillade att han aldrig skulle komma på idén att göra det heller. 

Ibland är vi gitarrister, jag själv naturligtvis inräknad, lite väl kategoriska i våra omdömen och har väl kanske lite svårt att byta perspektiv och diskutera. Ofta handlar det om att försvara sina val genom att hitta argument mot något annat istället för att acceptera att smaken är subjektiv och högts individuellt fördelad. Har man en Gibson så gillar man den och kan därför inte uppskatta en Fender, "rör är fan lätt bättre än transistor" eller "analoga pedaler låter sjukt mycket bättre än digitala". Konflikten känns igen från datorvärldens "Mac vs PC", denna tröstlösa och irrelevanta debatt.

Jag vet inte varför dessa ställningspositioner finns där egentligen, kanske är det spännande utgångspunkter för diskussion? Kanske har det helt enkelt att göra med att vissa av oss helt enkelt drivs av önskan om att alltid "ha rätt" och genom det "bli sedda". Men alldeles oavsett så bidrar klimatet sällan till konstruktiva diskussioner och lärande, men det är kanske å andra sidan inte det man vill ha? Jag tror att det kommer komma en del kategoriska kommentarer på detta inlägg på Facebook, det skulle i alla fall inte förvåna mig ;)

Min polare kanske faktiskt trodde att jag verkligen menade att Pocket Pod var ett alternativ till hans ENGL eller till hans fullblods multieffekt, jag vet inte. Vi som testat Pocket Pod vet ju att min polare, i så fall, måste missförstått frågan.

Line6 Pocket Pod
Pocket Pod kostar ny knappt 800 kr och drivs på batteri eller 9v eliminator och dess målgrupp är gitarrister som vill öva utan att störa andra, eller kunna ha ett hyfsat vettig uppsättning ljud med på resan. Nu kom dessa iof innan iPad kom till byn så den har väl kanske blivit "vintage" redan men ändå.

Du har 32 förstärkare att välja mellan:'64 Fender® Deluxe Reverb®; '59 Fender® Bassman®; '68 Marshall® Plexi 100 watt; Marshall® JTM-45 meets Budda Twinmaster; '60 Tweed Fender® Champ®; Budda Twinmaster head; '65 Blackface Fender® Twin Reverb®; '60 Vox® AC 15 '60; Vox® AC 30 non-Top Boost; '85 Mesa/Boogie® Mark IIc+ Clean Channel; '85 Mesa/Boogie® Mark IIc+ Drive Channel; Dumble® Overdrive Special Clean Channel; '95 Mesa/Boogie® Dual Rectifier® Head;'89 Soldano SLO Super Lead Overdrive; Dumble® Overdrive Special Drive Channel; 1987 Roland® JC-120 Jazz Chorus; Line 6® Insane, and more.

16 cabs finns att labb med och som brukligt är massor av presets med kända och okända gitarristers toner, närmare bestämt 300 stycken.

Man har även petat in 16 effekter som låter riktigt bra: Compressor Delay/Compressor Tremolo Delay/Tremolo Chorus 1 Delay/Chorus 1 Chorus 2 Delay/Chorus 2 Flanger 1 Delay/Flanger1 Flanger 2 Delay/Flanger 2 Rotary Speaker Delay/Swell Delay

Input för mp3-spelare så att du kan lira ihop med din favvomusik och dessutom utgång till förstärkare eller direct-out till mixerbord om så skulle önskas. Sen kan du genom USB komma åt fler ljud (patches) på Line6 hemsida.

Grejen är att jag gillar den. Den är liten och smidig och innehåller schyssta ljud och det finns stora möjligheter att ratta till det man behöver.

Det enda negativa jag kan komma på är att gränssnittet inte är helt och hållet intuitivt, det kan man faktiskt jobba vidare på. Men som helhet en schyst leksak med stora möjligheter.

Begagnat kan du lätt hitta en för mindre än 300-400 kronor på Blocket. Det skulle jag kalla väl investerade pengar med tanke på vad man får att öva med.

Stay Zombied....

Betyg:
4,5 Zombies (5)


Kommentarer

  1. Hade en fram till jag hittade JamUp till min Iphone och sedan blev det Bias till Iphonen och paddan, så den fick gå vidare till den yngre generationen. En kompis till min köpte min till sonen och har har nu haft den i två. Den har med sig överallt och sin gitarr. Det är en riktigt bra pod.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM