Peavey Classic 50 410 -En förstärkare med ett stort och mångsidigt ljud

Jag har länge letat efter en förstärkare som passar så många "stilar" och "sätt att spela" på som möjligt. Det har visat sig vara en lång och tuff uppgift. Inte har det blivit lättare av att kraven varit ganska höga kring ljudkvalitet och att det i första hand ska vara en rörförstärkare. Problemet är ofta att förstärkare är ganska nischade mot antingen bra clean eller bra gain, det är sällan man stöter på en förstärkare som är riktigt allround och som inte brister i det ena andra. Häromdagen fick jag plötsligt möjlighet att byta till mig en Peavey Classic 50 410 från 2003

Från början hette Peavey Classic-serien faktiskt Peavey Vintage, och var en "solid state" med 6L6GC rör i slutsteget, dvs en hybrid. Dessa introducerades så tidigt som på 70-talet, då Hartley Peavey blev övertygad om att skippa transistorfokuset och gå mot att också addera rör. Samtidigt ville han passa på att ta upp "tweed" istället för det som alla andra gick över till, nämligen det billigare "tolex". Efterfrågan på "tweed" var nämligen fortsatt hög och Peavey valde då att döpa serien till Vintage, redan 1972.

Numera, från och med 1991, kallas den "Classic" och är helt hållet rörbaserad, med 3 st 12AX7 i försteget och 4 st EL84 som slutrör. De nyaste Classicmodellerna har ett annat utseende än de tidigare, bland annat en lite annorlunda front.

Det nya utseendet blev en liten issue i olika forum och de flesta tycks gilla den gamla looken bäst, dvs den med metallplattan som på bilden. Men sannolikt ändrade man för att tydligare visa att det är en Peavey man spelar på, dvs liknande resonemang som Stratocaster CBS period med större huvud och större logotype. Designmässiga förändringar brukar mottas med stor skepticism i vår bransch, märkligt nog. Det nya utseendet Peavey Classic innebar däremot inga förändringar i själva tekniken innanför huven och de låter på samma sätt, om man ska tro diskussionerna på olika forum. Trots detta lyfter de flesta de tidigare modellerna som favoriter, vilket inte är ovanligt i dessa sammanhang. Det finns en vurm för de gamla i genren kan man säga.


Peavey Classic 50 410 
Det är ett stabilt bygge, väger närmast ett ton och är väldigt vacker i sin klassiska tweedmundering. Ett utseende som skvallrar om klassiskt ljud hämtat från 60-70-talen men som faktiskt också sträcker sig till närapå modernt i gaindelen.

4 st EL84 och 3 st 12AX7 Fläktkylning
Normal och bright input jacks
Pre- and post-gain kontroller på lead channel
Presence
3-band passiv EQ (bass, middle, treble)
Master volume
Standby switch
Reverb (Fjäder)
Effects loop
Fotomkopplare
Extra högtalarutgång 50 watts (rms) och 16 eller 8 ohm
Fyra 10" Blue Marvel högtalare

Den har två kanaler, "Clean" och "Lead" och det finns också "master volume".

Det rena ljudet är klart, brett och djupt. Bland det bättre skulle jag tro, och kvalar ledigt in bland de de klassiska från Fender och VOX. Det rena ljudet påminner bitvis ganska mycket om min VOXAC15, som även om den är nyproducerad också har en utvecklad "clean tone". Det är en fröjd att leka runt med tex en Stratas olika micklägen och volymkontroll. EQn och presence gör stor skillnad och man kan ledigt ratta in de rena ljud man behöver. Dessutom tar den rena kanalen pedaler på ett alldeles utmärkt sätt.

När man sen går över till Lead-kanalen så fullständigt skjuter den här förstärkaren i höjden och jag blir helt tagen på sängen faktiskt. Bland annat kan man reglera både pre-gain och post-gain, som ger allt från crunch med stor botten till "tät distortion". Om du maxar både pre och post så behöver du i princip inget annat, i synnerhet om du pluggar i en Les Paul med till exempel Alnico Pros.  Om du istället byter tillbaks till single coil så kan du i princip hitta allt från overdriven blues till Malmsteen metal. Jag brukar tycka att en bra förstärkare svarar upp på olika sätt beroende på val av gitarr och mickar, och det är precis det som Peavey Classic gör.

Men det är med single coil jag tycker den här förstärkaren presterar som allra bäst, det är ingen konst att få till ljud som tangerar Clapton, Stevie Ray Vaughan eller Pat Travers, som faktiskt körde Peavey Classic 100 och 30.

Att den har denna mångsidighet är kanske inte så förvånande om man betänker att rörversionen lanserades första gången 1991 under en tid då kravet på gain ökat även inom bluesgenren. Det har gjort att Peavey Classic positionerat sig som en riktigt mångsidig förstärkare för allt från blues via  70-tals rock och med lite skohorn även "hairmetal".

Adderar du en boost till den här förstärkarens gain så är man även hemma i de hårdare musikstilarna. Den kanske ser så värst metal ut men oj vad du kan få ut ur den.

Det finns två input jacks, "normal" och "bright", där normal är den som jag fastnar för. Särskilt det rena låter bättre i den, det tappar lite djup i "bright". En kul grej jag läste mig till och som jag testat är man trycka i en "dummy 1/4 plugg" i "normal" och gitarren i "bright", det hela fungerade som en "boost", riktigt coolt faktiskt.

Reverbet låter också riktigt bra och ger en väldig bredd åt framförallt det rena ljudet. Reverbet är av typen "spring-tank" s, och dessutom av exakt samma typ som i VOXAC30.

När det kommer till högtalarna så sitter det fyra stycken Blue Marvel 10" därbak, och det är i princip Peavey´s standardhögtalare. Ett val som jag märkt att många inte är helt nöjda med, vilket jag inte för en sekund kan förstå. Jag tycker de är basrika och har en rund fin ton.

Jag testade att köra den i min 4x12a med V30s och jag tycker skillnaderna är få. Givetvis är det större botten i 4x12an, men det kan lika gärna härröras till att det är 12" istället för 10", dvs mer luft flyttas. Slutsatsen är att det känns onödigt att byta, och dessutom relativt dyrt, i alla fall utifrån hur jag uppfattar det hela. Andra kan förstås höra större skillnader.

Om man ska lyfta något som eventuellt brister med denna förstärkare så finns det faktiskt två saker. Placeringen av av effects-loop och footswitch sitter så brutalt illa till att man närmast måste vara akrobat för att ens kunna utläsa vilka input-jacks som är vilka. Bakom chassit inunder panelen sitter de tre urtagen, en sämre placering är faktiskt knappt möjlig. Den andra negativa grejen är footswitchen som känns plastig och inte alls som att den hänger ihop med den övrigt stabila förstärkaren.

Slutomdöme
Peavey Classic 50 410 är en mycket bred förstärkare ljudmässigt och därmed mångsidig. För den som vill ha en klassisk förstärkare med "vintage" utseende och riktigt bra rent och skitigt ljud så är detta det enkla valet enligt min mening. På begagnatmarknaden kan man hitta objekt mellan 4000-6000 kronor, vilket är ett underpris med tanke på vad man får.

Betyg:
5 Zombies (5)




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM