Julklappstips: Marshall Micro Amp Half Stack

I veckan köpte jag en kul liten pryl som man kan ha på kontoret, sängbordet eller i köket eller nån annanstans som man tycker borde ha lite "british ampfeeling". Marshall Micro Amp Halfstack kallar dom den, marknadsfolket på Marshall. Egentligen är det väl tänkt som nån träningspryl, men bara rakt upp och ned låter den inte så spännande. Men med lite idérikedom så kan man faktiskt gilla den, om ser den för vad den är och kostar.

Det är inte någon direkt ljudupplevelse som går till förstärkarhistorien direkt, det är mer en ball leksak faktiskt. Ganska skrikig, diskantrik och noll botten. Inte så förvånande direkt, mer förvånande är det kanske att man överhuvudtaget tillverkar en förstärkare med måtten 14 x 11 x 6 centimeter.  Jag alltid sett dem i musikaffärer, där de stått vid disken. Lite som tuggummina på Ica, så man ska lockas att spontanköpa den. Det var inte fören jag träffade Fredrik Åkesson i Opeth som jag fick suget att pröva själv faktiskt.

När vi sågs skulle jag få testa hans PRS. Jag hade en liten Micro Terror med mig men vi hade inte tid att koppla upp den. Vi hann inte ens plugga in hans medhavda stärkare, som var just var en Marshall Micro Amp Halfstack. Han sa att han brukade använda den för att öva, men du låta den ligga kvar i väskan.

- Den blir mindre skrikig då och funkar helt ok, sa han och såg uppriktig ut.

Det där fick mig att fundera över flera saker. Bland annat att vi kanske alla har, mer eller mindre, alltför stort fokus på prylar. Att det kanske faktiskt allra mest handlar om att få spela när som helst. Och den här kan man ju alltid ha med sig i handväskan.

Jag stoppade den i min ryggsäck och drog på fullt, spänd förväntan men kanske inte så hoppfull. Och tänka sig, Åkesson hade rätt. Det låter helt ok för att öva.

Så om du inte kommer på vad du ska önska dig i julklapp eller ge din din sambo, och tycker 350 kr är rimligt, så kan jag rekommendera Marshall Micro Amp Halfstack.

Betyg:
3 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM