Gitarrkabeln, en viktig länk mellan gitarr och förstärkare

Under många år hade jag rätt dålig koll på vad som påverkar ljudkvalitet i gitarren. Jag tror att det handlade om förnekelse i kombination med direkt okunskap. Jag brydde mig inte särtskilt mycket, jag var mer intreserad av att spela. Med tiden insåg jag att en kritisk faktor när det gäller att få bra ljud i en gitarr handlar om att ta bort prylar som skapar brum eller missfärgar ljudet eller som kapar signalen från gitarren. En del i det är gitarrkabeln. Inte så att om du byter kablar så byter du sound, men en högkvalitativ sladd bevarar ditt fina gitarrljud.

Först måste jag gardera mig med att säga att när det gäller kablar så finns många teorier och uppfattningar om vad som är avgörande. Det jag beskriver här nedan är ett sätt att tänka som gäller mig och mina erfarenheter. Gällande märken och så vidare är det hela ännu mer komplicerat, det handlar mycket om tycke och smak. Se detta som grundläggande guidance, inte sanningar i den meningen. Och lyssna dig fram, det som slåter bra är också bra. För dig.

Jag minns en gång på 80-talet då jag i replokalen fick in ett radioprogram i gitarren, jävligt irriterande. Jag fick förklarat för mig att det hade med "kabeln" att göra, att en bra kabel är välisolerad sa man. Jag skaffade en kabel med bättre kvalitet och vips så var radion borta. Därefter blev jag manisk med att köpa dyra kablar, tills jag insåg att "bra kablar "och "sinnesjukt bra kablar" bara handlar om branding och prisnivå. Bra kablar låter bra och billigt skit låter skit helt enkelt. Kablar på runt 600-1000 kr räcker för att vara hyfsat säker, och varför lägga mycket pengar på gitarr och stärkare och sen paja allt med billiga kablar?

Det hela är egentligen rätt enkelt. Viktigast är att kabeln har stabila kontakter, god skärmning, låg kapacitans och att sladden inte är på tok för lång.

Skärmning
Skärmning handlar om kabelninnanmätet där signaldelen måste vara tätt isolerad med tex en strumpa, oftast av koppar. Ju tätare ju bättre isolering. Den isolerar signaldelen och minskar brum och att den blir en radioantenn. När en kabel viks många gånger påverkas skärmningsförmågan eftersom skyddet blir separarerat och du kan få brum i gitarren. Bra robusta kablar håller givetvis längre.

Kapacitans
Låg kapacitans är det man eftersträvar eftersom hög kapacitans filterar "diskanten" i signalen. Vill du ha en krångligare förklaring så läs här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapacitans

Kontakter
Dåliga kontakter påverkar ljudet eftersom signalen transporetras från ett medium till ett annat. En del hävdar att guld-plätterade kontakter är bättre men "guldet" påverkar ljudet mycket lite, det finns dock olika uppfattningar här och det är förstås helt individuellt. Den stora poängen är att guld inte oxiderar som i andra lösningar påverkar ljudet över tid till det sämre om oxideringen blir stor. Guld är samtidigt mjukt så kontakterna slits snabbare än andra. Smaken är som baken skulle jag säga när det gäller guld. Är det viktigt med guld, nej inte särskilt.

Generellt kan man säga att en sämre och därmed billigare konstruerad kontakt ger sämre signalöverföring med reducerad ljudupplevelse som resultat. Dessutom är det i kontakten (pluggen) som mekaniskt slitage är som störst när du rör dig med gitarren, dvs den den kan börja glappa och knastra. Bra kvalitetssladdar håller bättre i det avseendet.

Längd
Längden på kabeln kan vara viktig eftersom extremt långa kablar innebär att signalen succesivt tappar både diskant och bas, ljudet blir plattare och man kan uppleva mindre dynamik. Kör man 3-6 meter är det inga större problem, till och med längre.  Men om din kedja med sladdar och många effekter blir avsevärt mycket längre så tappar du signal. Svårt att säga vid hur många meter, men låt oss säga 15-20 meter. Det finns dock lösningar för att förstärka signalen, olika boxar till exempel.

Med aktiva mickar eller andra med hög output så tappar du mindre signal eftersom signalen i sig är starkare. Har man mickar med låg output är det något känsligare vad gäller kabelns längd. Det finns också en teknisk relation mellan kabeln längd och kapacitans, ju längre kablar ju högre kapacistans och därmed mindre diskant och bas. Långa kablar i kombination med dålig skärmning är förstås ännu sämre.

Men som sagt, det finns lika många skillda meningar om resultatet i ljudkvalitet som det finns gitarrister.


Kommentarer

  1. Har du några exempel på kablar som är bra?
    Ca 3m å kör direkt in i stärkare?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM