Att stämma en gitarr med ett Floyd Rose

Ibland hör jag kommentarer som att "Floyd Rose är ju helt värdelöst och helt omöjligt att stämma". Jag förstår att det upplevs knepigt, men när Floyd väl är stämt och "fastlåst" håller den å andra sidan stämningen extremt väl, i princip oavsett vad du gör med gitarren. Själv har jag flera gitarrer med Floyd Rose och det har sina poänger, men också en del svagheter och begränsningar. 

Floyd Rose, killen med hockeyfrillan här till vänster, var bara 16 år när han såg Hendrix och Blackmore pressa det mesta ur sina strator. Han imponerades av hur de mer eller mindre brutalt använde svajet, men när han prövade själv fustrerades han över att gitarren ständigt stämde ur sig.

Efter år av experimenterande med bland annat superlim, han limmade faktiskt fast strängarna i sadeln, och borrande i en klassisk -57 Stratocaster så hittade han 1976 formeln och starten till det innovativa dubbelt låsbara svajsystemet "Floyd Rose". Ett sinnrikt system som kallas "flytande stall" eftersom det rider på en horisontell pivå och får strängarna, som är låsta i båda ändarna, att spännas eller "slappas".

Han har mer än någon annan innovatör förändrat gitarrbranschen, en bransch som normalt sett inte är direkt välkänd för att ta emot tekniska innovationer. Om Gibson bara ändrar på en stämskruvs utseende så rasar en hel värld i gråt och tandagnisslan. Skulle världen i övrigt vara som gitarrkulturen så skulle vi förmodligen vara kvar i häst och vagn.


När Floyd Rose klev in på banan med sin revolutionerande patenterade lösning utvecklade den nya vågen av hårdrocksgitarrister helt nya spelstilar. I synnerhet de från Amerikanska västkusten, som var först med att plocka upp det. Neil Schon, Eddie Van halen, Brad Gillis, Joe Satriani, Steve Vai m.fl.

Att stämma ett Floyd Rose är egentligen i grunden inte mer komplicerat än en vanlig hard-tail gitarr, det tar bara lite längre tid och kräver betydligt fler svordomar. Men det finns några tips på vägen, här kommer mina högst personligt präglade erfarenheter. Finns fler tips så kommentera gärna nedan....

1. Innan du byter strängarna så sätt gärna finljusteringsrattarna i "högt läge", erfarenheten jag har är att du behöver det spelrummet när strängarna är på plats och låsta. I synnerhet gäller det de tunnare strängarna, det är oftast de du behöver "höja", dvs skruva inåt, i slutskedet. De tjockare strängarna behöver justeras i något mindre grad i slutet, om det överhuvudtaget är nödvändigt. Sätt de tre tunna strängarnas skruvar något högre och de tre tjockaste i "mittemellan", det brukar vara en bra start. Men vi kommer till det när vi passerat de övriga momenten.

2. Lås upp sadellåset med rätt sexkantsnyckel, alltså de som håller strängarna i låst läge. Det var det som Floyd experimenterade med i början när han "limmade fast dem".

3. Byt en sträng i taget. Tar du av alla strängar så lossnar hela det flytande stallet som hålls på plats av strängarna.

4. När alla strängar är bytta och på plats, stäm gitarren som vanligt. Det du kommer uppleva sjukt jävla jobbigt är att den stämmer om sig medan du stämmer den. Eftersom Floyd Rose är ett flytande stall så påverkar alla strängarna varandra. Höjer du den tunna e-strängen så påverkar det exempelvis låga e-strängen, den blir lägre. Därför känns det kanske otacksamt och som att det är nåt fel på alltihop, men det är det inte. Ge inte upp. Börja med låga e och arbeta dig metodiskt igenom varje sträng ned till tunna e-strängen och börja sen om igen och igen och igen. (Det är ungefär här många säljer sin gitarr och hatar Floyd Rose i evighet). För varje "varv"så kommer du märka att stallet och gitarren successivt sätter sig och till slut stämmer den. Under hela processen är det bra om du töjer strängarna så den den sätter sig ordentligt (se tidigare inlägg).

5. När gitarren stämmer perfekt låser du sadellåset. Dra åt ordentligt men inte så du blir blå, då kan du paja skruven...

6. Nu kommer den förmodligen att stämma lite illa i alla fall, eftersom du i låsningsmomnentet påverkat varje sträng som trycks ihop en aning av låsningsplupparna, och du behöver nu justera stämningen med finjusteringsskruvarna nere på stallet, de som du förberedde genom att låta vara ganska "höga".

Det hela är väldigt tålamodsprövande, men när det är klart stämmer den fantastiskt i princip vad du än gör med den.

Byter du till tjockare strängar behöver du justera fjändrarna under stallet, de som fungerar som svajets motkraft. Detsamma om du sätter på tunnare strängar. Stallets bas ska nämligen ligga helt i nivå med gitarrkroppen för att du ska kunna svaja optimalt upp och ned. Om den tilltar nedåt så släpper du på fjädrarna och tilltar den uppåt så dra åt dem. Smart är att låsa upp sadellåset innan.

Om du hör ett knäppande i uppe vid sadeln då du svajar är det ett tecken på att stallåsningen är för dåligt fastskruvat. Det du här är hårdvaran som rör sig när svajet påverkar spänningen.
Vänd på gitarren och lå fast det med för det avsedd sexkantsnyckel.
Det tog ett tag innan jag själv fattade detta och jag vet inte hur länge jag svor över det där eviga knäppandet.
Det är överhuvudtaget viktigt att skruvar generellt sätt är väl åtdragna.


Nackdelarna med Floyd Rose
Nackdelarna med ett Floyd Rose är inte helt otriviala, man stämmer inte helt lätt ned en gitarr med Floyd. Det kräver rätt mycket arbete och detsamma gäller när man vill byta till tjockare strängar. Svajet måste alltid justeras.

En del upplever att tonen och sustainen påverkas eftersom strängens kontakt med träet i gitarren begränsas. Men det är helt en fråga om smaksak, det finns nämligen de som hävdar att tonen blir bättre. Jag skulle nog säga att det mer beror på andra saker. En del gillar inte att Floyd Rose begränsar handlovsdämpning, men även här är det faktiskt en smaksak och spelstilsrelaterat.

Man kan låsa hela stallet så att det blir hard-tail, dvs i princip steloperera det så det inte längre fungerar som svaj. Det man då vinner är ändå att gitarren håller stämningen. Samtidigt kan man ju fråga sig varför? Är man noga med sitt gitarrköp så får man ju ändå en gitarr som håller stämning.

För er som orkat er igenom denna monstertext får som belöning en liten lektion i hur man kan använda ett Floyd Rose i ett sammanhang + lite andra tekniker ;)

Kommentarer

  1. Bra blogg, hittade hit för några veckor sedan! Nu var det ett tag (ett par år) sedan jag lirade på min Floyd Rose-gura men jag har ett tips för att tidsoptimera steg 4: Stäm låga E, A- och D-strängen avsiktligt något för högt så brukar de hamna ungefär rätt när man kommit igenom alla strängar. Sedan behövs bara någon mindre justering på nästa varv.

    //Tomas

    SvaraRadera
  2. Bra tips, ska tillämpa det next time :) Tack !

    SvaraRadera
  3. Tips som brukar underlätta för mig. Jag brukar stämma utifrån och in i strängpar när jag stämmer med låsbart stall. Det brukar underlätta (speciellt när man tar bort alla strängar och gör rent greppbrädan). M a o, stäm E-E, B-A och G-D och sen börjar man om tills det stämmer och justerat in sig. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Ett knep jag använde när jag hade en lite mer "low-end" gitarr med floyd för några år sedan var att koppla i strängar med "öglan" (dvs det färgmarkerade slutet) genom tuners först. Det var när jag körde med 09 strängar som gärna gled ur vad man än gjorde. Efter att jag bytt till bättre gitarrer och sedan 11 strängar har jag inte behövt göra det men gör det i alla fall av någon anledning.

    SvaraRadera
  5. Intressant. Jag kör dock en helt annan metod. Jag tar bort alla gamla strängar innan och byter inte sträng för sträng. på så sätt töjer man ut de nya strängarna medans stallet reser sig vartefter man drar åt stämskruvarna. Sedan stämmer jag alla strängarna, trycker ned svajarmen, stämmer igen. ca 2-3 ggr. Sedan gör jag rätt kraftiga bends på varje sträng. stämmer igen och låser strängarna. Behövs bara lite finjustering med stallskruvarna och sedan behöver man knappt stämma förrän det är dags att byta strängar. Har dessutom aldrig plastplattan på baksidan som döljer fjädrarna ditsatt. Bara att ha en stjärnmejsel till hands och finjustera om man byter tjocklek eller vill stämma ned.

    SvaraRadera
  6. Jag använder mig av en helt annan metod och brukar istället placera in en kil mellan stallet och kroppen som håller kvar stallet i position. Därefter byter jag strängarna (förslagsvis en och en för att minimera påfrestningen på kilen och stallet och för att förhindra stallet från att ramla av). Sen är det bara att stämma som med ett vanligt fast stall. När gitarren sedan är stämd är det bara att plocka bort kilen, och stallet är kvar i samma position. Minimal finstämning återstår och så är det klart.

    Detta funkar givetvis även omvänt då man vill justera fjädrarna vid byte av strängtjocklek etc. Floyd Rose är minimalt mer komplicerat mot ett fast stall. Bara okunskap som gett det detta rykte.

    Min egen kil består av en hårt sammanpressad näsduk med eltejp runt. Sett folk använda 9v-batterier, men min lösning repar varken lacken eller ger någon ding om man slinter eller tappar den.

    SvaraRadera
  7. Det effektivaste sättet att stämmma en Floyd Rose som jag lärde mig när jag bytte till mig min Jackson Soloist är att först stämma E-strängen, sedan A-strängen, sedan E-strängen igen, A-strängen och sist D-strängen, sedan gå tillbaka till E-strängen, A, D G osv. Upprepa sekvensen tills den är stämd. Går sjukt smidigt då.
    Om du dock inte bryr dig om svajarmar i allmänhet, men tycker gitarren i fråga är bra på alla andra sätt och därför funderar på att köpa den rekommenderar jag ändå isåfall vidare, besväret med en Floyd Rose rättfärdigas bara om man verkligen använder den.


    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM