Att öva teknik kräver disciplin

För att utvecklas som gitarrist finns inga genvägar, man måste öva. Ja i alla fall de flesta av oss. Ibland träffar man på naturbegåvningar som bara sätter de där skalorna på första försöket, för oss andra handlar det om självdisciplin och hårt arbete.

Jag själv till exempel, jag kämpar med arpeggios och sweep picking.  Det har aldrig slagit mig att jag kanske egentligen är en annan typ av gitarrist. Jag har bara fått för mig att jag måste lära mig det där. Jag söker den där tillfredsställelsen när det bara sitter. Det här kräver mycket av mig,  bland annat tålamod och självbehärskning. Att inte komma igenom en passage, hur mycket man än sliter och repeterar, är djupt frustrerande. Men det finns inga genvägar, så mycket vet jag. Det är jag, min gitarr och metronomen. Upp och ner och ner och upp. Tipset idag handlar om en enda sak. Ta det lugnt, börja långsamt och stressa inte, låt det ta tid. Jo det är tråkigt, det är sant, men effektivt.

Varje gång ni börjar tappa sugen, ta och titta på den här filmen nedan. Den hjälper dig att förstå saker om dig själv och vikten av disciplinerad övning. Låt inte gitarren vinna kampen, ta istället lugnt och försiktigt kommandot över dina strängar.

Här är filmen jag pratar om. Lycka till.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM