Läsarna korar "bästa" Marshall, med Zombiekommentarer

Undersökningen är så pass långt gången att man kan se tendenser till resultat nu. Det är naturligtvis väldigt vanskligt med statistik och man ska ta denna undersökning med en stor portion nypa salt. Trots det är det intressant att se att läsarna av bloggen tydligen föredrar Marshall med rör, och det kanske å andra sidan inte var så där väldigt oväntat.  

Tveklöst mest poppis är förstärkarna från 70- och 80-tal med JCM800 i spetsen följt av JMP och Super Lead. Här ska naturligtvis model 1987 in också, även om den inte var med. Jag missade den. Men den tillhör ju samma era och håller hög klass.

Sen kom 2000-talets stjärna JVM, inte så konstigt kanske med tanke på dess massiva gain och 4 kanaler.

Men sen blev i alla fall jag överraskad av delar i resultatet. Till exempel att 6100 och JCM2000 kom så pass långt ner förvånar mig eftersom de i många sammanhang anses vara några av de mest välljudande och mångsidiga förstärkarna på marknaden. Jag vet att bland annat förstärkartrollkarlen Tommy Folkesson sätter JCM2000 väldigt högt.

Inte heller hybriderna JMD och AVT skattas särskilt högt av läsarna. Kanske mindre obegripligt då solid-state och digitala grejer aldrig kommer högt i ratings. Jag har skaffat bägge och tänkte recensera dem framgent. Jag kan avslöja att i alla fall en av dem har sina direkta fördelar i vissa sammanhang.

JCM900 har kanske ett lite oförtjänt rykte men hamnar i alla fall före SL-X, och det förvånar mig en del. SL-X har jag själv haft, och den skötte sig bra medan JCM900 faktiskt hade mer att önska.

Bluesbreaker, som hyllas kontant, når inte särskilt högt och inte heller JTM.

Min slutsats är att det är svårt att dra några som helst slutsatser av denna undersökning, eftersom det finns så många olika musikaliska inriktningar, tonmässiga preferenser och personliga smakriktningar. Själva undersökningens metod har därför sina brister, man får se det som nån slags kvällstidnings-poll.

Men strikt ur perspektivet "populäraste förstärkaren bland läsarna" så tycker jag att man kan utläsa att JCM800 ändå är signifikant mest poppis. Det skulle i så fall gå hand i hand med vad kanske många gissat och det man också kan läsa sig till på nätet i olika forum. Här kan du, i ett tidigare inlägg, läsa om de olika varianterna av JCM800.

Crank it Up

//Gitarrzombien




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM