Marshall JCM800 2203 -En klassisk förstärkare

Många som spelade rockmusik i början och i mitten av 1980-talet använde moderna förstärkare med ganska mycket distortion. Hade inte förstärkaren tillräckligt med gain så la man till en pedal. De festa pratade om JCM800 minns jag, men många använde också JMP, med "Master Volume", som kom andra hälften av 70-talet. Häromdagen bytte jag till mig en JCM800 2203 med en riktigt bra "crunch", och som dessutom vansinnigt volymstark. 


Marshall JMP  och uppföljaren JCM800 hade båda "Master Volume" och var ett direkt svar på att marknaden behövde något annat än vad som levererades. Man upptäckte nämligen att många förstärkartekniker moddade gamla Plexi för att dels få mer gain men också för att kunna sänka ljudet utan att förlora alltför mycket distortion och karaktär. Med en "Master Volume" kunde man nu göra detta utan modd.

Förstärkarna kom i en tid då det aldrig kunde bli "för mycket" distortion, man ville liksom alltid ha mer. Efterfrågan på high-gain ökade i takt med att blues och "classic rock" gick över i "hard rock" och "glam-metal", och det tvingade fram en utveckling på förstärkarsidan. En utveckling som välkomnades av en stor grupp gitarrister men som samtidigt mötte kritik av en annan.

Fortfarande idag är det många som föredrar Plexi, man tycker helt enkelt de låter bättre. Vist var det en hel del i det ljudet som var tvunget att prioriteras bort i de efterföljande förstärkarna, men att ställa dem mot varandra är naturligtvis inte rättvist. Vi talar om olika förstärkare med olika karaktär i ljuden och för olika syften.

JCM800 2203 (100w) är egentligen en utvecklad JMP 2203, förstärkarna är alltså i princip likadana förutom på en del mindre punkter. Detsamma gäller JMP 2204 (50w) och JCM800 2204. Framförallt ändrades utseendet men med JCM800 kunde man också koppla ihop flera förstärkare med varandra.

Jag har länge värderat JCM800 högt soundmässigt och särskilt då de från sent 80-tal.   Jag har bland anat själv en från 1989 som låter fantastiskt. Men härförleden bytte jag till mig en 2203, för att en gång för alla jämföra dem mot varandra. Den är tillverkad 1985.

Det rör sig alltså om JCM800 MK II, dvs den med de två inputjacken horisontalt, MK I hade jacken lodrätt. De två jacken är "high" och "low", som står för high-sensitive och low-sensitive. Low är i princip rent ljud men det också lägre output volymmässigt. High är jacket som levererar distortion. Tyvärr finns ingen möjlighet att växla mellan de olika jacken med någon typ av av ABY-box eller dylikt. Saken är den att om "low" ar aktiverad så bryts kretsen för "high".  Skälet till detta är ju att det inte är två kanaler utan i grunden en och samma, signalen tar bara olika vägar i kretsen.

På MK II ändrade man lite i monteringen, det var därför jacken hamnade vågrätt. Potentiometrar monterades nämligen direkt på kretskortet istället för som tidigare där potentiometrar och kretskort kopplades samman med kablar. Åtgärden sänkte produktionskostnaden och förenklade framförallt  monteringen. En del säger att detta påverkade ljudet, men jag vet inte.

Om man ser till JCM800 så var utvecklingen genom åren främst inriktad på att få upp mängden high-gain. Genom att känna till årtalen nedan kan man få reda på vad det är man köper.

1981-1984 Inte så mycket gain (model: 2203/2204)
1985-1987 Mer gain (model: 2203/2204)
1988-1991 Ännu mer gain (ny model med 2 kanaler: 2210/2205)

Min 2203 låter mycket AC/DC, dvs väldigt crunchigt. Det låter balanserat och vintage rock i mina öron, normen för high-gain har helt enkelt förändrats sedan 80-talet. Det finns gott om push/botten, men det är utan tvekan mer distortion i min 2205 (50w) från 1989. Samtidigt har 2205 lite mindre botten, om man ska vara petig. Men det låter fantastiskt, varmt och väldigt påtagligt så det känns i hela kroppen. Inga downsides ur det perspektivet.

Det som däremot är påtagligt är att 2003 är extremt volymstark, och det kan vara besvärligt för många. 100 watt JCM800 är helt enkelt tokmycket, och och problemet med det är att att du måste dra på för att få den att låta riktigt bra. När du drar på över 6-7 blir det ett outhärdligt starkt ljud och dina "band mates" kommer tycka att du är helt dum i huvudet. 100 watt Marshall kan verka tufft, men det är för de allra flesta "total overkill". Det är också skitsvårt att få den låta bra på låg volym, eller låta överhuvudtaget ska jag kanske säga. Smyger du upp volymen så är det nästan digitalt, hur försiktig du än är så hittar du ingen lägenhetsnivå, det blir liksom yst-tyst-tyst-BAM....

Man kan förstås bortse från detta om man spelar på stora arenor eller använder isolation cab etc, men jag skulle ändå rekommendera 2204 istället som har lite mer hanterbara 50 watt. Den går dessutom att köra lite lägre utan att bli vräkt, även om den också låter bäst på stark volym.

Slutomdöme
Marshall JCM800 model 2203 är en väldigt bra "classic rock förstärkare" i sig själv. Det låter helt enkelt vansinnigt bra. Mindre distortion än 2205 men den som finns är varm och crunchig. Med en bra distpedal framför så förvandlas den till ett ordentligt gain-monster. Nackdelen är volymen, som är så stark att du på riktigt riskerar blåsa ut fönstren i ditt hus, eller din sångares trumhinnor....

Betyg
4,5 Zombies (5)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM