Gibson Les Paul -59 reissue Custom Shop -A Red Devil

Gibson Custom Shop, mytomspunnet och med välförtjänt rykte,  är företagets kvalitetskärna i en hårt konkurrentutsatt bransch. Det ökade utbudet på mellanklass och lågprisgitarrer är frestelsen stor att tumma på kvalitet för att sänka kostnader. Gibson Custom Shop, med egen affärsområde,  handlar om en viktig motvikt som alla varumärken i branschen så väl behöver. Men alla klarar sig inte lika väl, Gibson och Fender har defakto en stark fördel i sitt arv. 

Custom Shop startade som idé 1986 efter flytten från Kalamazoo till Nashville. Från början handlade det enbart om specialbeställningar från återförsäljare som hade någon kund med särskilda önskemål. Men man hade tillverkat artist-signaturer redan tidigare i företagets historia, så det var egentligen en naturlig förlängning av något som successivt utvecklades. Det vi kallar Custom Shop idag formaliserades 1991 och 1993 fick man sin första chef med eget resultatansvar.

I början 90-talet kom idén upp om att börja göra high end replicas av de historiska gitarrerna, men utifrån artisters modifieringar av dem. Gitarrister hade genom åren gjort små ändringar av sina gitarrer för att passa deras spelstil bättre.

Den första var Aerosmithjs´s Joe Perry´s gitarr 1996 och därefter kom Ace Fryhley´s 1997.

Senare kom fler artisters signaturer ut från Custom Shop och även en serie kallad VOS, vintage original specs. Man följde helt enkelt vintagetrenden, och gjorde kopior på "gamla slitna klassiker".

Den kanske mest omtalade serien är "Historic series" med prismässigt relativt tillgängliga replicas av 57-, 58-, 59-, 60- års modeller, kallas också för R7, R8, R9, R0. Men låt oss backa et stycke till 1980-talet.

Heritage 80 Series -Föregångaren
Föregångaren till "Historic" serie var faktiskt en annan som hette "Heritage 80 series" som var ett svar på att många efterfrågade late 50´s gitarrer. I alla tider har man suktat efter dessa, det tog dock lång tid innan Gibson mötte dessa önskningar. Heritage series kom i tre utföranden, "Standard", "Elite" och "Award", och var en blandning av 58, 59 och 60 med små men svårdöljbara skillnader som en lite skarpare cutaway och Grover stämskruvar. Folk blev inte helt nöjda med försöket, även om de flesta höll med om att det var bra instrument.

Till slut insåg naturligtvis Gibson att efterfrågan på vintage, och då menar jag original sunbursts från "the golden years", handlade om att man ville ha exakta replicas och att det faktiskt fanns en stor marknad för instrument med högre kvalitet.

Man hade samtidigt misslyckats med sina mer moderna projekt som exempelvis Gibson Sonex med skruvad hals m.fl och Japanerna hade som lök på laxen sedan länge gjort väldigt fina kopior av de gamla klassikerna, så man var närapå tvungen att göra något.

Lösningen blev att ta ett grepp om denna marknad och man utvecklade därför Custom Shop i Nashville. Många faktorer spelade alltså in och givetvis var det ett genidrag, om man kunde lyckades bygga replicas i så hög kvalitet att det gick att ta ut mer pengar för produkten. Och det lyckades man med. Custom Shop är inte bara en lönsam business idag, det är också den del av företaget som har ansvaret för hela företagets arv på ett sätt.

Man kan dela in Custom Shop i tre avdelningar:

Reissiues
Exempelvis VOS och Historic R7, R8, R9, R0

Artist Models
Signaturgitarrer som Slash, Joe Perry, Ace Frehley, Jimi Page m.fl
"Inspired by" series, exakta replicas och starkt limiterad till 300 ex

Custom
Diverse specialprojekt med partners, specialbeställningar men också Class 5 Quilt Top

Här finns en liten snutt från fabriken i Nashville.



Gibson Les Paul Custom Shop 1959
Från Custom Shop kan kunder också kan beställa gitarrer med egna specifikationer och önskemål, exempelvis som i fallet med min Les Paul -59 men med en Quilted Top tillverkad 2003 i Nashville.

Foto: Gitarrzombien
Jag köpte den begagnad på Deluxe Music där den hade hängt ganska länge, och från början helt specialbeställd av en kund här i Sverige runt 2003. Den har en helt underbar Quiltad finnish som man bara drunknar i, om man tål Qilted Tops på vintagegitarrer vill säga.

Quilted Top är en udda fågel i sammanhanget Les Paul -59 och inte särskilt ocreddigt i samlarkretsar eftersom quilt inte fanns på originalen. Däremot dök Quilted upp på Heritage 80 "Elite" och den sågs inte heller då som trogen arvet från late 50´s. Det är förmodligen ett av skälen till att min hängde kvar så länge där på väggen på Deluxe, trots att det är en otroligt noggrant byggd "killer" med en fantastisk ton och underbar spelbarhet.

När jag tog ned den från väggen så bara fastnade den i händerna, och det var också den sista i raden av "high end" Les Pauls jag testade. Det fanns även ett par svindyra Custom Shop VOS och några Custom Shop signaturer också men de kändes faktiskt inte i närheten så bra som denna. Ibland bara är det rätt på något sätt, en del gitarrer liksom talar till en. Finishen tycker jag själv är fantastiskt, sen skiter jag i vad förståsigpåare tycker. Det är unik och man drunknar i 3D-effekten i den.

Foto: Gitarrzombien
Då den specialbeställts och orginalbeställaren inte har kvar uppgifterna är specsen faktiskt lite oklara, utom att det inte är Brazilian Rosewood i greppbrädan. Jag skulle tro att det är Madagaskar Rosewood eftersom gitarren är tillverkad i Custom Shop 2003 och förbudet kring Madagaskar kom 2006 om jag minns rätt, har någon annan en bättre idé så är jag idel öra.

Den har Burstbuckers i stall och hals som låter fantastiskt bra, som ju Burstbuckers normalt sett gör med sin medelhöga output. Jag skulle säga att halsmicken inte alls är så "muddigt otydlig" som jag ibland kan uppleva att Les Pauls kan vara. .Jag tror det beror mycket på den halsinfästningen, Long Neck Tenon, vilket innebär att halsen gå in under micken och det ger en lite klarare ton och mer sustain.

Foto: Gitarrzombien
Eftersom det är en specialbeställd 1959 replica är den jämförbar med Historic R9, förutom finish då, och de har också Long Tenon, precis originalet -59.

Man slutade med Long Tenon i den reguljära produktionen någon gång 1968 eller 1969 då man började med en annan konstruktion med Short Tenon, förmodligen för att kapa kostnader.
Long Tenon dök dock upp igen 2008 på Les Paul Standard. Uppfattningen bland proffsen på Gibson är att Long Tenon är överlägsen Short Tenon, och även övergångs-konsstruktionen som kallas "Transition". Det är kanske inte så konstigt att man bytte, de flesta förändringar gitarrtillverkare gör syftar till att sänka kostnader och öka lönsamheten, då riskerar man att kompromissa med ton och andra kvalitetspunkter.

Här finns ett klipp med rent och high-gain inspelat med en PRS Archon 100 och genom Box Of Doom:


Varmt och stort rent och aggressivt och pushigt high-gain. Man naturligtvis få lite jazzigare eller bluesigare sound också.

Foto: Gitarrzombien
Mekaniken går i nickel rakt igenom med klassisk Tun-O-Matic som åldrats fint. Det är stabilt och egentligen inget att snacka om.

På huvudet sitter Kluson style stämskruvar som är brandade Gibson Deluxe och jämfört med min Slash signature känns de betydligt mer stabila när mans skruvar på dem och de håller stämning mycket bra. Gibson Deluxe är egentligen Kluson Deluxe men som brandats om av Gibson. Men man ska komma ihåg att allt som heter Kluson inte har samma kvalitet, det handlar om vad för grundmaterial de väljer att bygga dem av.

Foto: Gitarrzombien
Kroppen är av Mahogny och likaså halsen, det gör att det sitter stor ton i gitarrens som helhet och man hör det när man testar akustiskt utan förstärkare. Och det är det som är fantastiskt med Custom Shops gitarrer, de allra flesta är riktiga tonmonster.

En sak jag verkligen gillar är kvaliteten i bindingen runt kroppen och halsen. Den är är cremefärgad och perfekt utförd. På kopior från Asien är det ofta på bindingen man kan se att det är fake, de får sällan till cremekänslan utan de blir oftast helt vita. 

Foto: Gitarrzombien
Halsen är förstås i enlighet med 1959 års model, det vill säga lite tunnare än 1958 och lite tjockare än 1960 modellen. 1957 eller 1958 är för tjocka för mig. 59an och 60an passar mig bättre har jag märkt, det beror i och för sig på vad jag spelar. 

59an är tunn men ändå lite tjock och jag förstår att den är älskad av de flesta rockgitarrister eftersom den är relativt allround och välbalanserad.



Slutomdöme
Gitarrer från Custom Shop är väldigt välgjorda, låter oftast bra och är mycket prisvärda. Jag tycker att om man ska köpa en Gibson ny idag så lägg gärna några månader till i sparande och kika på gitarrer från Custom Shop. Ska du köpa begagnat så ska du absolut överväga att köpa någon från Historic serien, de olika modellerna skiljer sig åt och passar de flesta vad gäller halstjocklek etc. Den här med Quiltad Top är en riktig Red Devil Player om du frågar mig, och den blir kvar samlingen...


Betyg:
5 Zombies (5)



.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM