fredag 12 december 2014

Marshall JVM410 Joe Satriani - En av Marshalls bästa någonsin

För ett tag sedan gjorde jag en "rig rundown" med Fredrik Åkesson i Opeth. Jag fick då upp ögonen för Marsahlls senaste 100 wattare JVM410, Joe Satriani model. Jag skulle säga att det är den bästa förstärkaren Marshall tillverkat på flera decenier. Trilla nu inte i fällan att dra parallellen till den första JVM förstärkaren, för det här är något helt annat.

Kanske har det med att erfarenheter nu börjar samla ihop sig på Marshalls utvecklingsavdelning, att mer ansträngningar har krävts från marknaden i "digitala tider" eller att man äntligen börjat titta på vad alla "moddare" gjort sen urminnes tider, nämligen lyssnat på gitarrister. De flesta stora gitarrister har kört på moddade Marshalls sen urminnes tider och det känns som att fokus nu växlat spår till att återigen ta kundens perspoektiv.Det som man var så bra på fram till 1973.

Hur som helst så är det ett samarbete mellan Santiago, Marshalls utvecklare, och Joe Satriani. Fall nu inte i nästa uppenbara fälla, nämligen att dra slutsatsen att det är en förstärkare som enbart replikerar Joe Satrianis ton. Det kan den säkert göra, men samarbetet handlar om berydligt viktigare saker än så. Man har lyssnat på Satriani och utvecklat en förstärkare som möter många gitarristers krav på en modern förstärkare som samtidigt inte tar död på det annars så missbrukade arvet Marshall.

Frontpanelen skrämmer nog många vintage-puritister med sina 28 rattar, men den är verkligen inte komplicerad. Att det är så många rattar beror på att att varje kanal har sina egna EQs etc, vilket gör förstärkaren väldigt "versitil" om man utrycker sig svengelskt.

Rören som sitter i är 4 EL34 och 5 EC83 som levererar exakt det man förväntar sig, och lite till faktiskt.



4 kanaler
Förstärkaren har 4 kanaler: Clean, Crunch och två identiska OD kanaler. Varje kanal har egna noise-gates, som ersatt reverbet från den första JVMen. Dessa noise-gates är riktigt bra och som Fredrik Åkesson påpekade så är de "musikaliska" och äter inte ton som många andra. Särskilt bra är detta när man har mycket gain eller pedaler som bråkar. Tonen blir tight och helt tyst. Gillar man det inte så stänger man bara av det.

Green, Orange & Red mode
Vidare så har alla kanalerna 3 modes: Green, Orange och Red. Det betyder att förstärkaren egentligen har 12 kanaler, som kan styras från pedalbordet (foot-swich). Green är utgångsläget och de andra ger varje kanal lite mer av goda.

Det finns också stycken olika master volume med resonance och precense, något som är väldigt praktiskt.

Clean
Utgångspunkten har varit det allmänt erkänt fina rena ljudet i Marshall Anniversary 6100 och den är verkligen makalöst bra redan på Green mode, dessutom tar den "distortion pedals" på ett utmärkt sätt. I Orange mode ökar grundgainen en smula utan spricka upp och i Red mode spricker det upp på ett lysande sätt utan att ta över. Dessutom kan du med en hyfsat bra gitarr använda avrullning med mycket bra resultat. Det hela landar i ett utomordenligt bra verktyg för alla som behöver ett rent ljud med variation. Denna variation i rena ljud gör det mycket enkelt att dra nytta av olika typer av gitarrer som alla kräver sitt sound för att komma till sin rätt. Det tar humbuckers lika bra som single-coils. Allt styrs från medföljande foot-switch.

Crunch
I Green mode låter det som en JTM Plexi och i Orange som en JCM800. Red mode förvandlar den till en hot-rodded JCM800. Detta är förstärkarens mest spännande kanal tycker jag. Orange mode med gainen på kl 2-3 borde passa alla classic rockers och med rätt effekter växer den brutalt.
Att kunna variera olika rör-crunch på detta viset är bara en fröjd för örat och addera sedan till avrullningen som även här fungerar lysande. Med en bra gitarr kan du med volympotten dra ner till i det närmaste helt cleant ljud. Brilliant.

OD 1 och 2
Dessa kanaler är identiska, vilket jag tycker är en genialisk idé. Inte sällan önskar man i high-gain sammanhang samma grundljud men kanske lite justeringar för olika typer av låtar. Och istället för att lägga till en 4:e high-gain-karraktär, vilket inte behövs, så jobbar man med att ge gitarristen möjligheten att variera sitt ljud inom kärnområdet och sin egen "ton". Kanske vill man ha lite mer gain i OD 2 eller lite annan annan EQ, sjukt smart utifrån något slags tänk kring tonkonsistens. Dessutom så har Marshall, äntligen får man väl säga, hittat ett riktigt bra metalljud, som borde attrahera till och med de mest moderna headsen. Det finns mer gain än man behöver, och faktum är att det låter bäst då du inte utnyttjar hela dess kapacitet.

Mid Shift
En ytterligare bra feature är Mid Shift, som middar till det om man så önskar, i samtliga kanaler. En funktion som kommit till för att Sammy Hagars sång bättre ska skära igenom i Chickenfoot, men som gör att du kan trycka ihop tonen en del om du så önskar. Den gör att att metalsound blir riktigt fina i Chucka-Chucka downstrokes.

Effekt-loop
En ytterligare mycket fin egenskap är effekt-loopen som tar effekter på ett ovanligt bra sätt. Jag har nog aldrig upplevt en så bra effekt-loop förut och pedaler uppträder flawless jämfört med andra.

Att det inte finns något reverb i den kan tyckas märkligt men med tanke på den extremt väl fungerande effekt-loopen så spelar det ingen roll. Reverb som plockas i förstärkare är i allmänhet inte av särskilt hög kvalitet, så jag tycker det är bra att man hoppat över det och lagt krut andra saker. Grejen är att ett medelmåttigt reverb faktiskt låter ruskigt bra i denna förstärkare vars styrka sitter i grundljudet.

Jag har spelat in en kort demo för de som vill få en hint om hur det kan låta. Jag har valt Cles Orange mode med lite effkter, Crunch Orange mode och Lead i Red mode. Jag har kortat ned klippet till att enbart fokusera på hur den låter, så läs gärna klart hela artikeln innan du lyssnar.




Summering
Detta är den bästa Marshall på oerhört länge och det stora med den är:

1. Grundljuden i kanalerna, som är klockrena, och särskilt Crunch i Orange mode
2. Effekt-loopen, något av det bästa jag hört
3. Mångsidigheten som gör att du i princip inte behöver någon annan förstärkare

Variationen i de ljud du kan få fram och hur enkelt du kan växla mellan dem är faktiskt helt fantastisk. Från glimmrande rena ljud till kaxiga krispiga Plexi-Crunch och mäktig high-gain gör att den passar till i princip alla musikgenres. En ytterligare fin gest från Marshall är att detta tonmoster inte kostar bortåt 30 000 kr, som den borde vara värd. 14 950 kr ink moms på Deluxe Music i Stockholm tycker jag är billigt. Visst är det mycket pengar så här inför jul, men i sammanhanget "förstärkare med hög kvalitet" är det ett alternativ om man betänker vad man faktiskt får.

En kioskvältare.... Lätt !

Betyg:
5.0 Zombies (5.0)


3 kommentarer:

  1. Toppen recension Fredrik!
    Jag har en Marshall TSL 100 som har grymt ljud, men är lite tveksam kvalitetsmässigt men funkar toppen som backup och i replokal.
    Kärnfrågan: Jag behöver ny "första" förstärkare. Är det JVM jag skall ha, eller är det kanske värt att spara lite längre för att istället satsa på the Holy Grail? (Rectifier, från Mesa Boogie)? Jag vet du är partisk i frågan, därför intresserar mig svaret extra mycket. :-)

    Tack för en toppenblogg! Jag har inte haft tid att följa på länge, men börjar nu komma ifatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, inte alls partisk. Jag har två Rectifier också och svaret är helt enkelt att Marshall och Mesa har olika karraktär som du vet. Så det beror på vilken karraktär du söker. Ett svårt val om jag var tvungen att välja faktiskt. Du borde gå till någon butik och be dem att få prova båda på plats i samma typ av låda och känna med öronen och magtrakten. Men också be dem ratta in dess olika styrkor.

      Men just nu är jag lite tagen av JVMs mångsidighet, samtigt som Dual Rectifier inte på något sätt erbjuder sämre möjligheter, men olika. Kanske låter jsg mesig men det beror på vad man är ute efter och vilken som stödjer det du ska spela bäst. Båda är top of the line inom sina områden. Knepig fråga....

      GZ

      Radera
  2. Glömde en grej.
    Effektloopen, vad är det med den som är så speciellt? Jag har en TSL100 och har haft en JCM800, jag hade inget att invända mot loopen i dom förstärkarna.

    SvaraRadera