Marshall JMD 501, "sixteen in one"

Om du gillar Marshalls klassiska ikoniska förstärkare som 1974, JMP, JCM800 eller kanske JVM men inte riktigt har råd att köpa alla så är Marshall JMD 501 förmodligen din grej. En spännande förstärkare som gör att det låter mer "på riktigt" än någon annan hybridlösning Marshall gett sig i kast med tidigare. 

JMD:1 (501 Combo) har digitala simuleringar av kända preamps i försteget och rör i slutsteget, 2 st EL34or. Det innebär att det på ett vis är en riktig rörförstärkare och på hög volym märker man av det tydligt. Det är på stark volym JMD kommer till sin fulla rätt. JMD 501 är en combo på 50 watt med en 1x12 Celestion i schassit. Den finns också i en variant med 2x12 som har lite fylligare ljud i sig, men kopplar du in en 4x12 så är det lilla problemet löst. Ju fler högtalare ju mer luft rörs runt av konerna och volymen blir inte bara starkare utan också bredare och fylligare.

Men det coola med denna stärkare är, även om det för vissa är som att häda, de sjukt skickligt gjorda preampsen på klassiska Marshalls. Med preampratten kan du välja mellan 16 stycken olika preamps, alla inspirerade av gamla Marshallsound. 

JMD var ett samarbete mellan Marshall och SoftTube som visat sig vara mycket skickliga på att skapa digitala simuleringar.

"The 16 classic pre-amps in JMD:1 were digitized using Softube's groundbreaking Natural Harmonic Technology, which matches the behaviour of each pre-amp exactly, harmonic by harmonic, component by component, for any input signal and under any conditions."
(http://www.softube.com/index.php?id=jmd1)

Förstärkaren består av de 16 simulerade preampsen, modulerande effekter och delay.

Jag har nu testat igenom alltihop och här nedan följer lite kommentarer runt de fyra delarna Clean, Crunch, Overdrive och Lead. Jag har testat med en Burny Les Paul VH-1 mickar och en Fender Strata med US Vintage mickar. Ibland har jag lagt till en boost, särskilt på Stratan pga den lägre outputen i mickarna.

Preamps
Det första är att varje "preamp" har en unik koppling till EQn som också uppför sig helt olika för de skillda preampsen. Alla förstärkare har ju en EQ som reagerar på den unika förstärkaren, och det gäller även gainstegningen faktsikt. Inte så konstigt kanske men det gör också att det är svårt att i manuellt läge växla mellan de 16 preampsen om man vill ha optimala inställningar. Lösningen blir istället att spara inställningar för preampsen och då följer givetvis EQn med. På förstärkaren finns knappar eller egentligen 4 platser att spara på och en liten knapp för manual, då man kan ratta runt de 16 preampsen. Man sparar på de olika platserna genom att hålla nere knappen några sekunder.

På den medföljande fotkontrollen kan man också spara på 4 platser i 7 banker. Det går alltså att spara 28 olika unika kombinationer. Hela idén bygger på att först välja preamp, justera gain och EG och sen lägga till effekter. Därefter sparar man. Gränsnittet är väldigt intuitivt.

Clean
1. JVM (Clean Modern)
2. JCM2000 (Clean Full)
3. JMP-1 (Clean Classic)
4. JMD (Clean Natural)

De flesta som recenserar JMD har synpunkter på det rena ljudet, vilket jag inte riktigt kan förstå. De rena ljuden är tillräckligt bra för de allra flesta av oss, och bäst gillar jag Clean Full efter JCM2000. Den tunnaste är Clean Natural, vilket också är naturligt eftersom den just är helt neutra. Kombinerar du de rena preampsen med effekterna, återkommer till dem, så får du riktigt fina ljudbilder, jag fastnade länge Clean Classic och Tremolo. Det är bra nära som att köra på en gammal 60-talare.

Crunch
5. 1959 och 1974 i kombination (Vintage Crunch)
6. JCM800 2203 (Classic Crunch)
7. Haze40 (Deep Crunch)
8. 1974 (Full Crunch)

Preampsen för crunch är riktigt bra, bäst är Vintage Crunch och Classic Crunch som svarar och spricker upp bra. Klassiska vintagevibbar som om man lägger sparsamt med effekter får fint liv. Med lite rattande på EQn och lite fint tremolo på får man fram ljud som ligger läskigt nära Bluesbreaker Marshall 1962.

Overdrive
9. JMP-1 (Overdrive Classic)
10. JVM (Overdrive Modern)
11. Bluesbreaker pedal + JCM800 (Overdrive Deep)
12. Mode Four (Overdrive Detuned)

Här börjar det bli riktigt roligt. Overdrive Classic låter riktigt bra, och detsamma gäller Overdrive Modern. Båda är mycket användbara i komp- och riffsammanhang. Mer problem har jag med Overdrive Deep som jag inte riktigt blir kompis med alls. Tanken är att köra Bluesbreaker pedal via en JCM800 där en filterlösning tar bort mids. Lite väl mycket experimenterande där för min smak, men det kan garanterat vara spännande för andra. Mer spännande blir det med Overdrive Detuned som faktiskt med lite justeringar låter som John Sykes på Thunder and Lightning (Thin Lizzy). Annars är Mode Four begränsande som förstärkare tycker jag.

Lead
13. Bluesbreaker pedal + Haze40 (Deep Lead)
14. Original Guv'nor pedal (Solid Lead)
15. Bluesbreaker + JCM2000 (Classic Lead)
16. JVM (Modern Lead)

Här förvånas man nog en smula då det varmaste lead-ljudet är Deep Lead, dvs Bluesbreaker pedalen i en Haze40. Bra häng och fylligt. Med en Stratocaster får du ett väldigt fint ljud alla Malmsteen eller Blackmore om du lägger till en boost innan. Orginalmickarna på en strata har lite klenare mickar så det behövs lite hjälp. Annars är JVM Lead också riktigt bra.



Effektavdelningen
Effekterna är uppdelad i två sektioner, Modulerade och Delay. De bygger på Marshalls egenutvecklade pedaler genom åren och håller hög klass rakt igenom. Mod Adjust låter dig välja på Chorus, Flanger, Phaser och Tremolo. Drar du Mod Adjust vänster i botten startar en noise-gate som fungerar väldigt bra. En funktion man gärna missar i manualen. Mod Depth reglerar hur kraftig sina modulerande effekter ska vara, eller hur framträdande man vill ha den.
























Delay Adjust låter dig ställa in vilken typ av delay du vill ha. Det finns Hi-Fi (pure delay), Analog, Tape och Multi. För varje delay ställer man in antalet repeats inom "segmentet". Volymen för delayet har en egen ratt "Delay Level". Man sätter på och av effekterna på de små svarta knapparna och delayet har "taping function" för tempo, samma knapp som på och av.

Förutom detta finns en Presense och en Reverb (digital). Längst till höger finns Master. Vill man kan man koppla in egna effekter i effelt-loopen kan du kan sätta på och av på den lilla svarta näst längst till höger.

Slutomdöme
Marshall JMD är en mycket bra förstärkare om man kan tänka sig moderna lösningar, men det kräver ett öppet sinne. Givetvis är den mer lite komplicerad än en ren rörförstärkare, men ändå inte svår att komma igång med. Simuleringarna är utsökta och effekterna fantastiska. Den ersätter inte din Plexi eller någon annan vintage rörförstärkare, är du "talibankär" i dem så finner du nog inget i denna, men det är heller inte den här förstärkarens syfte. Istället är det mångsidigheten i kombination med de bitvis perfekta preampsen som gör den intressant. Kopplar du en 4x12a till den så växer den 4-5 storlekar och du hittar den där botten som gjort Marshall till vad de är idag. 1x12 har sina brister därför blir betyget inte fullt, men det har ju med just begränsningen i elementet att göra och inte förstärkaren i sig.

Ge den en chans och du får mycket roligt med din gitarr, det är allt jag kan säga till den skeptiske. Den kostar ca 4000 spänn begagnad, och den har gått ur produktion.

Betyg:
4,5 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM