Kort analys om vad som gör en "bra gitarraffär" just bra

Underökningen, som inte är vetenskaplig på något sätt, gav ganska intressanta bekräftelser skulle jag vilja säga. Inget nydanande egentligen, snarare sådant vi redan vet men som ändå ger en del tankar att fundera kring för både "köpare" och "säljare". En butik bygger på relationer och fördjupad dialog där köpare och säljare i bästa fall hittar ett "vinn-vinn".  

Min egen lilla analys av undersökningen, och debatten runt den, är att det som gör en butik bra är, bortsett från det uppenbara med utbudet etc, relationen mellan butikens personal och kunden, alltså i grunden "bemötandet". Att kunna känna sig välkommen och få service. Jag la in ett alternativ om att kunna "sitta ner och tjöta lite över en kopp kaffe" eftersom det på något sätt skulle visa just betydelsen av att relationsbyggande. Även att känna att man kan "testa grejer utan att behöva känna sig dum" indikerar relationen butik och kund.

Jag tycker mig också känna, efter att ha läst kommentarer på Facebook, att man månar om butikernas existens men också att en hel del butiker kanske borde fundera över just kompetensen hos sin personal. Kompetens dels utifrån rena fackkunskaper om produkter också de mjuka delarna som att knyta sin kund till sig förtroendemässigt. När priskonkurrensen från "nätet" ökar blir detta den enda överlevnadsstrategin för butiker som vill se en framtid. Bra butiker överlever, de andra går sotdöden till mötes.

En annan sak man kan utläsa av kommentarer på Facebook, i en del andra trådar som poppade upp, är klimatet för anställda att jobba i. Neddragningar av personal, som konsekvens av den allt hårdnande konkurrensen och jag gissar minskande marginaler, skapar färre möjligheter för "säljare" att leverera det där extra lilla värdehöjande bitarna som är så viktiga. En rävsax...

Man kan också läsa sig till att detta är en del av förklaringarna till att kvaliteten i exempelvis justeringen av gitarrer i butik brister, även om man som konkurrensfördel ofta erbjuder kunden gratis justering efter köp. När man inte ens inte hinner grundinställa gitarrer så tappar man nog många kunder där.

Problemet med att folk testar i butik och sen köper på "nätet" är en verklighet man inte kan styra över, om man inte satsar hårt på bemötande och service. Många butiker gör det, medan andra inte riktigt mäktar med.

Några har också lyft detta med ljudisolerade provrum som bra, där man i lugn och ro kan testa på högvolym utan att störa. Särskilt viktigt när det gäller förstärkare.

Även om undersökningen inte på något vis kan göra anspråk på någon sanning, så gav den i alla fall mig nya värdefulla insikter om vad ni som läsare tycker. Det är ändå det viktigaste för mig just nu. Jag är väldigt intresserad av kulturen runt gitarrer, butiker och gitarrister.


Era bidrag har hjälpt mycket inför mina besök i fler butiker under sommaren.

Ni kan se hela resultatet i förra inlägget om ni klickar här...

Tack för er medverkan.

//Gitarrzombien

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM