Stevie Ray Vaughan, superlim och Rock Tips...

Jag har nu testat Rock Tips. Ett medel man kan använda för att antingen skapa förhårdnader på fingrarna, om man inga har, eller "reparera" fingertopparna när man spelat för mycket. Rock Tips gjorde mig nyfiken av en särskild anledning, något jag läst om Stevie Ray Vaughan på nätet. Han använde superlim för att reparera sina fingrar.  

När man spelat mycket kan man få blåsor, dessa blåsor omvandlas sedan till ett skyddande lager "elefanthud". Jag vet också att en hel del av oss häruppe i norr lider av uttorkning och sprickor i fingrarna, och då blir det väldigt plågsamt att spela gitarr.

Det sägs Stevie Ray Vaughan alltid hade med sig en liten kniv och lite "Krazy Glue" för att snabbt kunna reparera sina fingrar. Ett superlim som när det härdade liknande hudens egna förhårdnad ganska bra. Ni har säkert varit med om det obehagliga med att spilla lite superlin på fingrarna när ni limmar, svårt att få bort. Blir lite som ett extra hudlager. Men man fattar ju att det knappast kan vara bra långsiktigt.

För några veckor sedan landade en liten flaska med Rock Tips. Jag satte på lite på fingrarna och väntade en stund, därefter spelade jag en lång runda.

Först kände jag inte av det så mycket och tog på ett lager till och då blev det tydligare.

Har man problem med sönderspelade fingrar så är Rock Tips en ganska bra lösning, kanske som alternativ för er som kanske kör med superlim som inte direkt är avsett för hud.

Vill ni veta mer så kolla in www.themusicstore.se/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM