Gitarrzombien utser den coolaste modellen av Gibson

237 röster har räknats i undersökningen kring vilken av Gibsons modeller som är den allra coolaste. Jag valde att begränsa mig till "The Big 7" för enkelhetens skull. Även om det finns många andra coola så är dessa de mest sålda.

Les Paul 30% (71)
Explorer 20% (48)
Flying V 15% (36)
Firebird 15% (35)
SG 11% (27)
ES 5% (13)
Melody Maker 3% (7)

(I parentes faktiska röster)

Att Les Paul tar hem det hela kanske är föga förvånande. Med sitt klassiska och nedtonade utseende passar den förstås till det mesta.

Mer förvånande tycker jag är att SG hamnar så pass långt ned, framförallt som den, vilket Simon Ohlson påpekade på Facebook, är den mest sålda modellen enligt Gibson själva. Eller att mdellerna, Flying V, Explorer och Firebird, som vid lanseringfullständigt ratades av marknaden,  hamnar så högt upp. Men de är i sanning coola med sina för tiden futuristiska och vågade former. Kanske är just att de är lite mer ovanliga just det som gör den coola?

En av mina personliga favoriter, Melody Maker, får storspö. Även ES hamnar på en lite oförtjänt näst sista plats kan jag tycka.

Men det är tveklöst så att Les Paul, enligt bloggens läsare, är det coolaste och det kanske inte är så konstigt då att Jmmy Page, Slash, Joe Perry, Ace Frehley mfl



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM