Ibanez RGIR20BK -Prisvärt Metalverktyg

För ett bra tag sedan recenserade jag en Ibanez Iron Label 7-strängad (RGIR20BK). En gitarr jag gillade väldigt mycket. Jag tyckte att det var ett bra bygge, man märker det ganska direkt när man sätter sig och lägger den över knät och börjar spela. En bra gitarr svarar som man har tänkt sig och man lockas att spela på ordentligt. En sopig gitarr brukar jag ganska omgående lägga undan. Tyvärr sålde jag den, många gitarrer passerar här hemma, och det är ofta först långt senare man ångrar sig.

När jag därför var ute efter en referensgitarr inom metalområdet och var nere på Deluxe Musik så fastnade jag för en likadan, men denna gång 6-strängad. Jag slog till direkt och efter lite justerande och anpassande så bar det av hemåt mot Zombie Cave.

Iron Label är en serie gitarrer som ligger under Prestige-serien i kvalitet och hamnar också prismässigt i en helt annan prisnivå. Man har bland annat skippat flådiga toppar och allt sånt och istället gjort den i en blank svart klädsel, benvit bindning och cosmo black mekanik. Attityd är bara förnamnet, och det är inte frälsningsarmen vi pratar. Vi pratar tuffa tjejer och killar med riffande som främsta vapen. Den är liksom tuff men ändå sofistikerad.

Kroppen som sådan är av Basswood, eller Lind på svenska.

Halsen, Nitro Wizzard, är gjord av Lönn och Bubinga, som är ett afrikanskt träslag som är väldigt hårt. Det betyder att det är två träslag som tillsammans ger en ordentlig styrka.

Greppbrädan är av Rosewood, som inte är så mörk som man kanske hade önskat. Den är snarare ljusare brun, men det är ju en smaksak naturligtvis. Banden är jumbofrets. Som helhet är halsen stabil, tunn och lättspelad.

Mickarna är inte helt oväntat EMG 81/60, en klassisk uppsättning aktiva mickar, som drivs av ett 9-volts batteri, och har hög output. Halsmicken (EMG 60) är lite fetare, middigare och rundare medan stallmicken (EMG 81) ger en mer distinkt grundton med mycket high-end och rätt så tät.

Det som slår mig efter en stunds spelande är stallmickens sustain, den fullständigt vräker ur sig levande gain. Vist påverkar förstärkaren här men det är ändå påtagligt att mickarna harmoniserar med gitarrens övriga delar. Ibland kan man stöta på gitarrer med EMG som inte alls är ett med helheten, gitarren blir då enbart tråkig och inte alls inspirerande att spela på.

Mickarna styr du med en trevägsswitch och dessutom har de satt i en en "kill switch", som är robust och gjort för att verkligen användas.

Svajet är Ibanez egna Edge Zero 2 som gör sitt jobb på det sätt det är tänkt. Hur mycket du än dive-bombar så återgår den till samma läge som innan och håller stämningen.

De flesta Floyd-liknande svaj idag håller stämningen bra, men inte alla svarar på det sätt som detta gör.

Den observante har naturligtvis sett att jag inte justerat svajet riktigt än, det är inte helt plant med gitarren. Trots detta känns det mycket bekvämt, även om det i nuläget inte sitter som det ska.

Det jag gillar är att man plockat bort allt lull lull och satsat på att göra en gitarr som inte ska passa något annat än rockgitarrister i den tyngre skolan.

Slutomdöme
Att den är tillverkad i Indonesien är ytterligare ett exempel på hur att asiatiska länder vinner mark när kommer till kvalitet. Den är väldigt snygg i sin nakenhet med det svarta och den gräddvita fint gjorda bindningen på sidorna. Den här gitarren kostar betydligt mindre än den kvalitet man får.

Normalt hade jag gissat att den skulle kosta en bit över 10 000 kr, men prislappen hamnar på dryga 5500 kr. Ett kap skulle jag säga, om man gillar Ibanez och söker en gitarr som inte gör mycket mer än skapar ordentligt rockiga vibbar och ljud. En "kött och potatis gitarr" skulle jag vilja säga.

Ska jag klanka på något så är det att det skulle vara ballare med en mörkare Rosewood, eller ännu hellre av Ebenholts. Jag är ändå väldigt nöjd med den.

Betyg: 4,5 Zombies (5)




Kommentarer

  1. Hej zombien . Vad tycker du om en Ibanez S540 LTD custom made tilverkad i USA ? Ibanez ägare

    SvaraRadera
  2. Har provat en och de är bra, skulle gissa att reviews runt om säger det också... Bra skit :)

    SvaraRadera
  3. Hej Zoombie, kollade in gitarren på Deluxes hemsida men hittade inte den gitarren , nyanländ till butik? Den verkade passa mig perfekt..... 😊

    SvaraRadera
  4. Hej Zombie, kikade in på Deluxes hemsida hittade den dock inte nyanländ till butik? Den verkade passa mig perfekt ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ring dom, de håller på att sjösätta sin nya web så det är nog lite osynk just nu. Ring och be att få tala med Danne. Tror de har en hard tail inne....om jag minns rätt...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM