EVH Wolfgang Special Stealth (Japan)

EVH Wolfgang Special Stealth, Eddie Van Halens signaturgitarr, är helt byggd på hans egna specs.  "Special" är den lite billigare varianten på USA-byggda customversionen, det som skiljer är att Custom har en välvd lite kraftigare glossy topp och därmed lite mer trä som förmodligen påverkar tonen något och dubbel binding. Special Stealth är en väldigt välbyggd gitarr och är tillverkad i Japan eller China och har en Flat AA Maple Top med enkel vit binding. Personligen tycker jag den är mer slimmad och därmed lite mer cool än Custom Stealth. 

Jag har tidigare haft en Peavey Wolfgang Special, från -99 som jag gillade väldigt mycket för dess fina spelbarhet. Halsen var väldigt slim och extremt lättspelad. Tyvärr sålde jag den för en spottstyver, och det ångrade jag djupt.

Stealth är mattsvart och dessutom helt igenom svart i mekaniken, vilket ger den ett mer ett säreget utseende i sammanhanget. Den svarta grreppbrädan i ebenholtz gör att den ser lite tyngre ut och har faktiskt lite mer distinkt ton än de andra som har en greppbräda av "Birds-Eye Maple".

Den klarar låg stränghöjd utan skorr och är klockrent intonerad direkt tagen ur caset.

Det har förstås Floyd Rose Original med D-Tuna som som gör att man kan sänka E-strängen till D i flygande fläng. Svajjet är följsamt och fint.

Strängarna som sitter på från fabrik är 009-048.

22 band, vintage size, gjorda av rostfritt stål. Det kan verkan märkligt, men de känns väldigt gedigna och ska "hårda till" tonen.

Mickarna, Custom EVH Humbuckers, är direktskruvade i kroppen för bättre sustain. De har hög output och det sägs att det tog Seymour Duncan runt 80 prototyper innan Eddie godkände dem.

Jag vet inte om det är sant, men en bra story är det i alla fall. Stallmicken är riktigt het och bra klipp och inte alls tunn och skrikig som en del påstår.
Det hela resulterar i en fantastisk ton och lång sustain, något som givetvis bidrar till den höga spelbarheten.

Kör man den i en Peavey 6505 med lite Phaser så har jag hans moderna sound klappat och klart. Jag kan också få det att likna det mer klassiska Eddie-soundet med en Marshall rörtopp. I en Mesa Dual Rectifier istället så får du vilken High Gaingura som helst, påminner om Strata-ljud men utan den tunna single-coil touchen.
Det betyder att den är väldigt mångsidig, och det är ett smart drag av Fender som numera tillverkar den.

Stealth har en tonkontroll och en volymkontroll i all enkelhet. Här finns ingen onödigt tjafs, bara det som behövs. En cool grej med volympotten är att man lätt kan jobba med som "volympedal" med handen. Den är gjord för det, väldigt lätt i aktionen. Pickupswitchen är omvänd, i neråtläge har man halsmicken på och uppåt stallmicken. Det ska vara Eddies egen idé för att underlätta sin tapping men jag vet inte om det stämmer. Verkar lite konstigt tycker jag, så jag snurrade den till klassisk position.

Jag tycker att de har lyckats extremt bra med huvudet, även om det bara är en estetisk grej och kanske inte så viktig. Det är svårt att slå sig in men nya karrakteristiska huvuden i denna bransch.

Huvudets form gör åtkomsten till stämskruvarna enkel, kanske mer viktigt på stoptailversioner men ändå.

Den kommer i ett påkostat SKB case med rött foder och alla tillbehör man behöver för att justera hals och Floyd Rose. Figurskuret för EVH där den ligger tryggt och fint.

Priset då? Ja den kostar ny drygt 8000 kr vilket är ett rimligt pris för en gitarr med så pass hög kvalitet, den är trots allt byggd i Japan. Du kan hitta en som är byggd i China också och då blir den några hundralappar billigare men man får faktiskt  precis samma kvalitet som de från Japan. Det vet jag för jag har två, en av varje.

All mekanik och allt trä skeppas från USA och sätts ihop i fabriker i Japan eller i China under Japanernas överinseende. En kinabyggd gitarr för 5 år sen gick inte i princip att spela på, så det har hänt mycket med Kinesernas kvalitetsmedvetande. Japanska EVH Special är svårare att få tag i nu, och av hävd mer attraktiva. Rent spelmässigt är det ingen skillnad vill jag hävda.

EVH Special Stealth är en riktigt bra gitarr i mellanklassen vad gäller pris, och ett riktigt kap om man kommer över en. Framförallt gillar jag att den är mycket lättspelad och att den har en djup ton, både rent på hallsmick och high-gain på stallet.  Dessutom är den väldigt clean i sin visuella form och mattsvarta utseende. En lite tuffare EVH helt enkelt.

EVH Special Stealth får betyg:
5 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM