Ebow -En cool spelteknik

För nåt år sen kom en polare, Holger Thorsin, hem till mig viftandes med en Ebow. En superball grej som uppfanns 1969 av Greg Heet, men som jag aldrig hade sett förut. Jag vet inte varför jag aldrig upptäckt den, men det säger väl något om min förmåga att "egentligen" ha koll på, och följa med, inom mitt intresseområde gitarr. Genant...

I prylen, som är batteridriven, sitter magneter som skapar ett elektromagnetiskt fält som får strängen att vibrera och skapa övertoner som fångas upp av micken. Resultatet blir en närmast oändligt lång ton som på minner om sustain. Du ändrar karaktär genom att flytta runt den på strängarna, och givetvis spela på gitarrhalsen som vanligt.

Gitarrister som använt Ebow genom åren är till exempel Eddie Van Halen och U2s The Edge.

Det var faktiskt inte helt lätt att lära sig hantera den utan problem, men polaren spann loss som en katt med den med sin SG. Det är svårt att förklara hur det låter, men kolla in detta klippet med den som kanske hanterat Ebow allra bäst genom åren, nämligen Phil Keaggy. Ge klippet lite tid och du kommer märka potentialen i denna lilla "gadget".



Phil Keaggy är annars mest känd som en grym "finger-picking" gitarrist, av många ansedd som helt unik. Han är väl värd att kolla in rent rent generellt.  Själv funderar jag allvarligt på att köpa en Ebow och lära mig hantera den, som en kul grej.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM