Kemper Profiling Amplifier, en första analys...

Jag har nu testat igenom min nya Kemper Profiling Amplifier, det vill säga en ny form av digital "förstärkare" som orsakar stora diskussioner i gitarrvärlden eftersom den gör anspråk att kunna konstruera närapå exakta återgivningar av riktiga rörförstärkare. Ny och ny föresten, den har funnits några år, och har hunnit vinna en hel del artisters förtroende. 

Den sura traditionalisten i mig rynkade på pannan när jag hörde talas om den första gången, medan den del i mig som är mer nyfiken av sig till sist tog över. Så jag köpte en KPA på Deluxe Musik i Stockholm, och jag valde den utan inbyggt slutsteg. Jag har nu testat den på höjden och på tvären med fokus på befintliga profileringar och en del andra som jag hittat på nätet. Det har varit väldigt roligt och inspirerande, som att kliva in i en ny värld på sätt och vis. Jag har gått från skeptisk till imponerad på bara några dagar.


Eftersom jag genom åren har testat en hel del digitala lösningar för gitarr, inte allt förstås, så kan jag konstatera att en del produktrer låter nära "riktiga förstärkare", men det där lilla sista har nästan alltid saknats. Många har kroknat ganska tidigt och den där så viktiga autentiska karaktären. Det ska å andra sidan inte överanalyseras eftersom diskussionen i gitarrkretsar tycks handla om ifall "digitala förstärkare" ersätter "riktiga förstärkare". Och den frågan är inte alls  relevant tycker jag, för hur man än gör jämförelsen så förblir den frågan omöjlig att ge svar på det. Jag har testat bra digitala förstärkare, eller simuleringar om ni så vill, och jag har testat ruggigt bra "real amps". Det är två olika världar som ibland möts, men de harbåda  också sina tydliga för- och nackdelar. Det är utifrån vad man har för behov som värderingen måste ta sin utgångspunkt. Ovanpå det måste man också lägga varje persons referens, tycke och smak. Det finns inga rätt och fel.

Hur låter Kemper då?
Jag uppdaterade Kempers operativ-system till 3.1.2 ganska omgående och genast tillkom flera bra grejer, bland annat "Pure Cab" som förenklat filtrerar bort en del frekvenser som läggs till då du mickar en förstärkare. En del kallar det en "harchness" som tillkommer jämfört med "bara ur 4x12an". Idén med pure cab är helt enkelt att efterlikna förstärkaren som den låter "i rummet". Med vissa profiler märks det tydligare än med andra kan man säga. Du hittar den direkt under "output" som en "soft button". Med sammantaget så låter många profiler ordentligt bra, tydligt bättre än Positive Grids Bias eller någon annan av de tidigare klassiska produkterna.

Med vissa profiler tycker jag mig uppleva ett mer spelmässigt dynamiskt utrymme, och ett mer rättframt gitarrljud. Jag menar verkligen "vissa profiler" här, eftersom det är mycket svårt att egentligen säga "så här låter en Kemper". Kemper bygger ju på att man profilerat riktiga förstärkare, vilket man gör genom att micka dem och låta Kemper analysera ljudbilden och sedan skapa en replica av den. Därför är själva profileringen avgörande för hur replican blir. Inställningar på förstärkaren, mickningen i sig spelar förstås roll här men också hur du finjusterar det kemper åstadkommer genom att själv spela i sista momentet innan profileringen är klar. Jag återkommer med ett inlägg om hur detta går till, men själva processen verkar vara löjligt enkel i terorin.

Fabriksriggarna
Fabriksriggarna, som är komponerade av bland annat förstärkare, högtalare och effekter, är en blandning av högt och lågt. Vissa låter bra, andra ok och en del ger inget större intryck alls.

Det du däremot kan göra är att importera andras "riggar" som du kan dela i sann internetanda, eller köpa några från någon de otaliga proffs som ägnat sitt liv åt att skapa profileringar. Och redan här växer konceptet på många intressanta plan. Jag kommer förmodligen aldrig att äga eller ens testa en riktig Trainwreck, en ikonisk och eftertraktad boutique-förstärkare som finns i väldigt få exemplar.

Men det jag kan göra är att koppla min Kemper till ett slutsteg, antingen ett externt eller genom "reuturn" i en förstärkares effect-loop, och sen till en extern högtalare. Stänger jag då av Kemperns högtalarsimulering kan jag komma väldigt nära med en Trainwreck-profil.

Som ett test jämförde jag en "Marshall Silver Jubilee 2555 reissue" som jag har med en profil på densamma, och jag tyckte det lät väldigt likt. Även min Marshall AFD fick sig en jämförelse med goda resultat. Det torde innebära att om du hittar en välgjord profil på en Trainwreck eller en gammal Plexi så kommer du sannolikt mycket nära, inte tu tal om saken.

Flera gitarrtekniker och musiker jag talat med vittnar om i stort sett samma sak. Att Kemper är signifikant bättre än digitala kombatanter på marknaden. Andra ställer helt vid sidan av den diskussionen och tycker Kemper låter lika illa som allt digitalt. Jag kan mycket väl förstå båda sidor. Vi har alla olika öron, och vi har också olika preferenser kring vad vi tycker om. Det måste vi ha respekt för.

Effekterna i Kemper
Utöver att en hel del riggar imponerar så utgör effektavdelningen, som i sin sinnrika konstruktion, en ytterligare ett trumfkort i Kemper. Delay, reverb och även modellerade effekter som chorus och flanger låter ordentligt bra. Om nu inte det är tillräckligt så finns möjligheten att koppla till pedaler i effects-loopen, en wha wha kan ju alltid vara bra. Jag har inte testat deras footswitch, Kemper Remote, men jag ser med nyfikenhet fram emot hur

Kemper Live
Det som givetvis ställer till det live är vilken högtalartyp du använder, om du väljer den lösningen framför att koppla Kemper rakt i mixern. Varje högtalartyp färgar ljudet på sitt vis, men å andra sidan kan du profilera din förstärkare hemma och ta med den i din Kemper och din högtalare och på så vis slippa kånka på 25 kg topp. Väljer du att köra rakt in i PAt så kom ihåg att ett PA i allmänhet inte är en optimal gitarrhögtalare. Jag tycker oftast gitarrljud förvanskas i PA, därmed inte sagt att det behöver låta dåligt, men det låter annorlunda. Jag hade nog tagit med mig min 4x12a och spela genom den. Men samtidigt finns de som tycker Kemper fungerar alldeles utmärkt rakt in i PAt. Jag vill inte argumentera mot det.

Många säger nämligen att de numera bara kör Kemper live och att de helt valt bort att ha sina högtalare i ryggen. Att moderna in-ear-lösningar ändå skapar en acceptabel scenupplevelse tillsammans med sina bandkamrater. Det vet jag inget om, men jag utgår ifrån att de som ändå väljer att ha sina cabs bakom sig inte kan tänka sig att förlita sig på in-ear eller enbart scenmonitorer under turné. Alla möjligheter finns och det är inte konstigt att vissa går "all in" och andra stegvis eller inte alls. Vi är alla olika, och det är väl bra tänker jag.

Perfekt för studio
Det behöver kanske inte nämnas att en Kemper i studion kan vara till nytta, och även om du normalt kör mickade förstärkare. Ett trick som en del gör är att när man hittat det gitarrljud man vill ha vid inspelningen så profilerar man förstärkaren så att man har exakt samma gitarrljud när man ger ut live, och det är klart att det kan vara smart.

Slutomdöme
Summan av kardemummen är egentligen att en Kemper kan låta fantastiskt med rätt profil, givet att du använder Kempern på det sätt den är avsedd för och när den kommer till sin rätt. Om du kör Kemper med slutsteg, eller genom din förstärkare i returnjacket med högtalarsimulering av kan du få ordentligt bra ljud genom din vanliga 4x12a och i hörlurar låter det också bra, givet att grejerna är bra såklart. Även här är, som i alla sammanhang, är den svagaste länken gränssättande. I datorn med högtalarsimuleringen påslagen låter det förbluffande likt mickade riktiga förstärkare, så för studiobruk måste det vara helt fantastiskt.

Det man förstås inte får med Kemper är känslan av att sparka igång en riktig rörförstärkare. Att känna värmen från rören och knäppet när den startar upp, men det är en helt annan historia.

Väljer jag en rörförstärkare eller Kempern en vanlig dag hemma? Det beror nog på tror jag. Jag är egentligen en inbiten rörgubbe. Jag säger gubbe eftersom en del i mig klamrar sig fast likt en gammal gubbe i hederligheten som en gammal rörförstärkare levererar medan en pojke i mig inspireras och förundras över den nya teknologins framsteg. Det ena utesluter inte det andra säger jag och försöker få "gubben och pojken" att enas.

I kommande inlägg ska jag försöka mig på att själv profilera några av mina förstärkare.

Betyg: 5 Zombies (5)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM