GuitarLabs är som ett SPA för gitarrer - Briljant helt enkelt

En gitarr som har några år på nacken, som spelats mycket eller som inte tillverkats med nödvändig noggrannhet kan uppvisa brister som man till slut inte står ut med. Banden kan vara slitna eller greppbrädan kan vara ojämn så pass att det kan behövas en ordentlig genomgång. GuitarLabs i Blackeberg gör just detta och man har många välkända gitarrister som kunder. Jag begav mig till vampyrbyn Blackeberg för att träffa Ulf Schmidt, få en av mina PRS-gitarrer PLEKad och själv se hur det går till när magi uppstår.

En gitarr är ett precisionshantverk där alla delar måste leva i symbios med varandra. Intoneringen av en gitarr är beroende av strängens position och längd i förhållande till hals och bandstavar. En liten "grads förskjutning" någonstans kan åstadkomma stora bekymmer med din gitarrs förmåga att stämma korrekt. Det är i princip detta PLEK handlar om, att rätta till och ytterst noggrant justera gitarren till perfektion.

Maskinen man har på GuitarLabs är en CNC maskin, Computer Numerical Control, och är helt byggd för att finjustera gitarrer så att bandstavarna inte stör strängens vibrationer vid önskad stränghöjd och att samtidigt göra gitarren mer spelbar. PLEKade gitarrer med hög spelbarhet låter i allmänhet bättre eftersom man kan spela mer obehindrat och för att intoneringen också blir bättre. Har du någon gång spelat på ett illa justerat instrument så vet du exakt vad jag menar.

I praktiken går det till så att maskinen scannar gitarrens hals (greppbräda) och jämnar sedan till bandstavarna med extrem noggrannhet. Är de alldeles för slitna så kan en ombandning vara enda utvägen. PLEK kan låta enkelt men det tar sin lilla tid och man måste veta vad man gör. Automatiserade processer är inte fullt så automatiserade som man kan tro, en hel del moment i opererandet av maskinen kräver mångårig erfarenhet av gitarrservice, annars riskerar man att helt förstöra instrumentet.

GuitarLabs kunder är många och på kundlistan finns: Jojje Wadenius, John Norum, Tommy Körberg, Clabbe, Mats Ronander, Mikael Åkerfeldt, Fredrik Åkesson, Marcus Jidell, Pontus Norgren, Nicke Andersson och så där håller det på. De flesta som PLEKar en gitarr vill ha sina andra instrument i samma skick. Ett PLEKAT instrument är också en tydlig signal om att det fungerar när du ska sälja det.

GuitarLabs utför även andra servicejobb, förutom PLEK, och Ulf har två anställda som har fullt upp. Hakim Krim och Erik Almström som också bygger egna gitarrer.

Hur kom det sig att ni körde igång med PLEK?
Från början startade det med att jag mekade med mina polares gitarrer. Sen blev det mer och mer och jag gjorde även bandjobb. I och med det började jag fundera över compound radius, dvs att det inte funkar så bra med en helt cylindrisk radie eftersom strängabredden är smalare vid sadeln jämfört med sista band. Det är snarare em konform som halsar har.

Tidigare löste man det traditionellt med mer relief, dvs släppa dragstången. Men jag fick aldrig till det utifrån ett geometriskt perspektiv utan fastnade för att compound radius nog trots allt är en bra grej, dvs att radien är olika vid sadel och sista band. Warmoth har tex 10" vid sadeln och 16" vid sista band och det borde då ge 18" vid stallet eller nåt sånt. Skälet till det var att Floyd Rose på 80-talet bara hade 10" i låsmekaniken och de populära Jackson-gitarrerna hade 16" radie, så det bara blev så att Warmoth gjorde det också. Det funkade ju men jag tyckte ändå att det var nåt som inte stämde. Jag hade en polare som var matematiker och han hjälpte mig att räkna och göra stora excel-ark för analys och efter det så började jag för handfila greppbrädor i compound radius.

Hur övergick du till att köra en CNC maskin?
Jag googlade och läste mycket böcker om ämnet, och så plötsligt dök det upp en artikel om en maskin som hette PLEK Basic. Den var tillverkad av A+D Gitarrentechnologie of Berlin

Vad tänkte du då?
Först tänkte jag att det måste vara nån dåre som byggt nåt helt galet men sen började jag tänka efter och bestämde mig för att undersöka det lite mer. Jag kontaktade Arne Arvidsson som är äldst i gemet och som jag har stor respekt för. Det är liksom han man ska fråga om man vill veta hur det verkligen är med saker och ting. Han tyckte det lät kul så jag tog med honom ner till Tyskland med två guror för att kolla om det funkade.

När var detta?
2003 måste det varit. Vi åkte i alla fall ner till dem och de var så trevliga och visade oss allt de hade kommit fram till sedan starten 2000. Gerd Anke, uppfinnarjocke själv, hade gjort den första prototypen hemma i sitt vardagsrum och han är en en helt genialisk professortyp. Arne och han kom väldigt bra överens eftersom Arne är väldigt intresserad av maskiner,  så de började prata om styrväxlar och fiffiga tekniska lösningar. Så PLEKade vi de två gitarrerna och insåg att det faktiskt funkade. Det fanns två maskiner i England, fyra i USA och den i Tyskland så vi tänkte att vi borde ju skaffa en till Sverige. Så jag drog ihop två kompisar och lånade en del pengar och hösten 2004 startade vi GuitarLabs. Från början satt vi på Söder men så flyttade vi hit till Blackeberg istället.

Hur många maskiner har de sålt nu?
Jag vet inte exakt men det borde ju vara bortåt 40-50 stycken. Det är en rätt spännande företag det där, man betalar ju för att använda deras maskin och för service och mjukvara. Samtidigt sker allt online och alla instrument som PLEKas i världen, även hos Gibson, finns i deras databas. Databasen använder de sen för att förfina mjukvara och ge oss bra stöd. Det är en stor apparat.

Vad är den stora poängen med PLEK?
Den största poängen är att den mäter upp instrumentet så att man för en exakt bild av hur det ser ut. Man kan se om ett band sticker upp lite jämfört med de andra, eller om gitarren ojämn stränghöjd vid sadeln. Väldigt detaljerat som inte ett öga kan se på egen hand.

Vad gör PLEK mer?
Det handlar ju om att tex få en gitarr att intonera bättre, och kännas bättre när man spelar, och det gör det med en mer exakt och optimal bandning. Den talar också om ifall dragstången fungerar som den ska. Varje gitarrist vill ha olika stränghöjd och det gäller att få till detta och halsen samtidigt agerar efter det.

Så man kan se om en gammal gitarr har börjat röra sig?
Ja precis det här är ju levande material på ett sätt, men inte sällan även nya instrument, det beror ju på välgjorda de är.

Hur mycket automatiseras?
Mycket men man måste alltid finputsa lite för hand efteråt.

Hur lång tid tog det för marknaden att acceptera tanken med PLEK?
Vi fick jobba ganska hårt dom tre - fyra första åren faktiskt. Vi var på alla mässor och pratade och pratade. Vi hade till och med maskinen med oss för att visa på plats. Det var först när Gibson började som det lossnade kan man säga. det var liksom inte lika intressant att ifrågasätta det när Gibson själva använde tekniken.

Vilka var det som ifrågasatte?
Många i branschen men också gitarrister kunde vara skeptiska, men mest i branschfolk naturligtvis, som alltid är när ny teknik kommer och nån känner sig hotad. Vi hade faktiskt fler basister som PLEKade i början, det verkar som att basister är mer öppna för nya idéer än gitarrister.

Men sen lossnade det?
Vi hade det rätt kämpigt i början faktiskt. Vi trodde väl lite naivt att folk skulle komma springande direkt, men de gjorde de ju inte. Vi gnetade på ändå och bestämde oss för att inte ge upp och istället kämpa på. Efter ett tag märkte vi att det blev fler och fler och runt 2008 började det tuffa på så vi inte riktigt hann med själva och vi timanställde en kille.

Hur många gitarrer hinner ni PLEKA i veckan?
Vi mäktar med runt 6 gitarrer på 4 dagar då vi har öppet. Om vi hade öppet mer så kanske vi skulle kunna köra det dubbla. Jag hoppas att jag ska kunna ta ut lön själv längre fram, jag har fortfarande ett deltidsjobb vid sidan av, men mina anställda tar ju ut lön och skatteverket får sitt så det känns väldigt bra. Snart är maskininvesteringen återbetald.

Den typiska kunden?
Det är allt från proffsmusiker och studios till amatörmusiker och weekend warriors. En del musikaffärer också ibland och ett fåtal mindre byggare som vill ha dem PLEKade innan leverans.

Är det engångskunder eller återkommer de?
De återkommer alltid med fler instrument när de väl har testat.

Ok, låt oss PLEKa min PRS McCarty.
Ok.

Här finns en film som beskriver processen med min PRS:



Avrundning
Resultatet av PLEKningen var att gitarren mycket riktigt blev ännu mer spelbar och intoneringen blev klockren. Nu var detta kanske inte en optimal testgitarr eftersom den inte hade så stora avvikelser, men jag märkte klar skillnad än innan. Jag kan tänka mig att med en gitarr som verkligen behöver vård så är resultatet än mer häpnadsväckande.

Alla som har gitarrer med många speltimmar och som börjar bli lite trötta borde PLEKa dem istället för att ställa undan. GuitarLabs är som ett SPA för dina gitarrer, och det ger dem nytt liv. En PLEKning kostar inte mer än 2200 kr och det är en billig investering för att få den gamla trotjänaren på hugget igen.

Betyg:
5 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM