fredag 13 november 2015

Friedman ASM-12 -Ultimata lösningen för Kemper

Efter att ha haft Kemper Profiler ett tag och labbat med olika lösningar för att få den låta som en riktig förstärkare så har jag landat i att valet av slutsteg och högtalare är extremt avgörande. Det är först nu när jag skaffat en Friedman ASM-12 som jag hittat rätt, och inte bara rätt utan helt i hamn.

Grejen var den att jag testade med att köra Kempern i effects-loopen på en rad väldigt bra rörförstärkare och det lät ganska ok, men när jag kontrolllyssnade i lurar direkt från Kempern uppstäckte jag att när jag körde den i förstärkaren så förändrades profilerna ganska dramatiskt. Min slutsats blev att Kempern som sådan är väldigt beroende av vilken preamp man använder.

Efter det köpte jag en aktiv scenmonitor, Cromo 12+, och plötsligt började det i alla fall att likna något som påminde om real amp. Det som däremot inte var optimalt var att jag tyckte att den aktiva scenmonitorn var för bred i frekvensen och inte alls gjord för gitarr som ligger på mellan 50Hz - 20kHz.  Det var helt enkelt ytterligare en bit  kvar till att få den där botten och headroom som analoga rör i kombination med gitarrhögtalare lyckas få fram.

Efter en diskussionsvända med kung Peter Rooth på Deluxe Music i Stockholm blev jag tipsad om att David Friedman gjort en aktiv scenmonitor, ASM-12,  enkom för modellerade prylar och som uppträder som en riktig högtalare ska göra. Friedman ASM-12 är helt gjord för modeling amps, som Kemper Profiler, Fractal Axe-Fx och andra. Idén från början var att Friedman själv upplevde att det inte fanns någon riktigt bra lösning och att exempelvis Kemper hade mer potential än vad som faktiskt utnyttjades och kom fram. Svaret blev en FRFR monitor som han utvecklade och plockade samman.

När jag frågar Friedman så säger han:

"Well what I can tell you is I wanted a cab that had some thump to it, like a guitar cab. Also it was important that it was not to bright or brittle. I wanted it to sound solid, flat in general. The cabinet is Baltic birch and not plastic or made to small, this is good for that punch. I went through many PA drivers from Celestion and decided on particular one. Also the power amp is not a original design but one that I license, but again I tried many and this amp had what I liked. .... As with most things I do, it's all about listening and knowing what a guitar is supposed to sound like".

Jag tänkte först att den skulle ligga i samma prisklass (högre) som Friedmans förstärkare, men det visade sig inte alls vara så. Jag beställde en på nätet för drygt 7000 kr inklusive frakt.

När jag fick den ägnade jag 20 timmar åt att testa olika profiler, olika gitarrer och så vidare och kan bara säga att Friedman ASM-12 utan tvekan är svaret på "den felande länken". Plötsligt låter det på riktigt, förmodligen även för den mest kräsne. Ordentlig botten och man för känslan av en schysst 4x12. Cromo 12+ låter också bra men inget i närheten av ASM-12, och främst är det att den utelämnar en hel del diskant som av naturliga skäl finns i en vanlig aktiv monitor. Den här är
 varm och inte en tillstymmelse till "harchness".

Den kan användas som en högtalarcabinette live rakt av eller som scenmonitor så att du får det där gitarrljudet i din medhörning som du behöver för att inspireras live. Om den klarar större gig? Ja det skulle jag tro eftersom den har en uteffekt på 500 watt. Du kan även koppla den vidare till en till likadan till.

Den är däremot ganska tung med sina 27 kg, men å andra sidan så väger ju alla aktiva scenmonitorer en del. Det är definitivt värt att släpa med den på gig, och sannolikheten att man väljer att inte göra det när man en gång testat ser jag som obefintlig. Bra att det finns ett bra placerat och väl balanserat handtag.

Framförallt gillar jag att den beter sig som en gitarrhögtalare ska och den tillför Kempern det där lilla extra som man ofta saknar när man pratar digitalt. Då ska man veta att Kempern i sig låter bra mycket bättre än sina föregångare från Line6 etc. Många rynkar säkert på näsan nu, men gör inte det. Det är bara dumt innan du hört den.

Här finns all data:
Configuration: 12” 2-Way Active Stage Monitor
Assembly: Made in USA using premium worldwide components
Low Frequency Transducer: Celestion - 12” speaker with 2.5” edge wound voice coil
High Frequency Transducer: Celestion PETP film compression driver with 1.75” voice coil Frequency Range: 50Hz - 20kHz
Frequency Response: 58Hz -18kHz
High Frequency Dispersion: 75° conical
Maximum peak SPL: 129dB
Power Output: LF: 270Wrms Class G / HF: 80Wrms Class AB+B
Maximum total burst power*: 500W
Input Impedance: 20k Ohm Balanced / 10k Ohm Unbalanced Electronic
Crossover: 4th order
Low Cut Filer (switchable): 3rd order Butterworth @ 100Hz
Controls: Level knob , Low-cut filter switch, Ground lift switch
Power switch, AC fuse, 115/230V switch Indicators Power Power, Protect, Limit, Signal Cooling: Convection Amplifier Protection: Short circuit, Clip-limiter, Overheat mute SOA output stage, Driver DC protection Subsonic filter, Turn-on mute and soft ramp Turn-on inrush current limiting Power Consumption @: 1.7A/0.85A 115Vac/230Vac (1/8 power pink noise): 150VA Connectors: Balanced female XLR input / Balanced male XLR link output Input Sensitivity **: 775mV (0dBu) Enclosure: Black Warnex® painted, Baltic birch plywood construction Hardware: Strap handle, Rubber feet / Rubber Strips Pole mounting cup, Detachable black grille

Friedman ASM-12 är en ultimat lösning för Kemper Profiler, och säkert Fractal AxeFx, och jag hoppas verkligen nån svensk musikaffär upptäcker kvalitén i den och börjar sälja den. Alla borde fanken ha en, det borde vara en mänsklig rättighet...

Betyg:
5 Zombies (5)

3 kommentarer:

  1. ball pryl. vore coolt om du kunde kolla på en IRONHEART IRT-X också http://www.laney.co.uk/products/product_details/162

    Verkar vara lite samma pryl fast i en rätt så mycket billigare prisklass.

    SvaraRadera
  2. Man får ju inte glömma att gitarrförstärkare inte är byggda för att vara ärliga och frekvenslinjära etc... Dom är byggda för att låta som, tja gitarrförstärkare och att ha sitt signaturljud! Oavsett hur du gör så kommer det bli mer eller mindre fel om du kopplar Kempern i en förstärkare eftersom den alltid vill lägga till sin egen ljudsignatur, gäller både preamp, slutsteg och högtalare. Dvs "kaka på kaka". En sak om gitarrers frekvensomfång också: du skriver 50Hz - 20kHz (vilket är ung. vad en normal människa kan höra!) närmare sanningen är 100Hz - 5000Hz (då räknar vi in lite övertoner och resonansfrekvenser också) detta är också det normala frekvensomfånget för en gitarrhögtalare! Nog med det tekniska! Jag förstod vad du ville uppnå, dit kom du och jag blev nyfiken på lösningen!
    Med vänlig hälsning Mattias Malteby

    SvaraRadera
  3. Hej Zombien, har länge velat höra dina åsikter om Kemper. Har inte varit inne på ett tag...
    Förstår din summering, ingenting kan ersätta en rörförstärkare till 100%, men man kan bli av med dom flesta nackdelarna.
    Nu med denna aktiva Friedman finns inga nackdelar kvar, jag litar på dig! Resten är image.
    Värt att nämna gällande image. Om man inte är tillräckligt rocknroll innan (som gitarrzombien:-), kan det vara tveksamt målinriktat att ställa sig med en Kemper på scenen. Man kan överväga att gömma den isåfall. (vilket jag skulle göra även med rocknroll cred, då den ser ut som en brödrost!)
    ...å andra sidan, jag såg Accept häromsistens med bara Kemper och in ear. Funkade perfekt! Men dom har väl cred, antar jag.
    ...å andra sidan, det finns rörförstärkare med så många rattar att man tror det är ett mixerbord. Inte coolt det heller.
    Image är svårt och Kemper måste man förhålla sig till. Anser jag!
    Hörs!

    SvaraRadera