Premier Guitar har anmält Gitarrzombien - "Det känns lite medeltida"

Häromdagen fick jag ett mejl från YouTube´s juristavdelning där dom meddelar att den välkända tidningen Premiere Guitar har lämnat in en anmälan mot mig, en s.k "Trademark Complaint", för att jag använder begreppet Rig Rundown i mina videos. De menar att de äger ordkombinationen ifråga och att de uppenbart blivit störda av att jag använder begreppet som mig veterligen inte är skyddat i Sverige. 

Det gör nu att YouTube strypt mina filmer för de som bor i USA, men inga andra länder. Då jag givetvis respekterar lagar så kommer jag nu att ändra mina "artistfilmer" till ett annat namn, nämligen:

”The Guitar Zombie Gear Walkthrough"

Jag tycker det finns en stor portion humor i att en global gitarrtidning som Premiere Guitar reagerar så kraftfullt på vad en liten bloggare i iskalla norr sysslar med om dagarna. Men det är väl lite symptomatiskt för hur "Big Corporation" förhåller sig till den lilla, genom att hota om att gå till domstol.

- Det hela känns lite medeltida om du frågar mig.

Om jag hade varit dem hade jag istället kontaktat vederbörande och sagt "grattis kan du inte göra nånting åt oss". Det hade ju varit lite trevligare och samtidigt hade det stärkt deras varumärke.

Uppsidan på detta är ju att mitt namn på avsedda videor faktiskt är mycket coolare och fräschare, så tack Premier Guitar.

 Betyg: 0 Zombies (5)

Kommentarer

  1. Man kunde ju tro att de hade bättre saker för sig, men tydligen inte ;-)
    Snygg comeback!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM