Carvin Legacy VL100 -Inga krusiduller här inte...

Signaturförstärkare blir allt vanligare, och bäst blir det när de är framtagna i nära samarbete med artisterna själva. Steve Vai har använt Carvin sedan 1980-talet, redan med Frank Zappa faktiskt, så det var väl ingen överraskning att hans signatur hamnade just hos dem. Carvin Legacy är en av de mer intressanta förstärkarna du kan hitta, mest på grund av sin mångsidighet i all sin enkelhet. Svår att få fatt i men det lönar sig att leta. 



Carvin grundades i San Diego på 40-talet av Lowell Kiesel, fast då under namnet Kiesel Company. De tillverkade tidigt pickups och senare började de även instrument, mestadels gitarrer och basar, men även rörförstärkare. Företaget bytte sen namn till Carvin, efter de båda sönerna Carson och Gavin.

På 70-talet gjorde de custombyggda instrument direkt till kund. Under 80-talet blev Carvin ett stort märke och man gjorde bland annat bland annat gitarrer till Jason Becker och artister som Frank Zappa såg något speciellt med deras förstärkare. Framförallt så var det rörförstärkaren X100B som föll många på läppen och den finns fortfarande i sortimentet som reissue faktiskt.

Även Steve Vai uppmärksammade den och de tidiga inspelningarna efter Zappa-perioden är inspelade med X100B, bland annat Blue Powder på plattan Flexables.

Ur detta samarbete växte sedan samarbetet fram som resulterade i en signatur-förstärkare med namnet Carvin Legacy VL100.

Calvin Legacy VL100
Carvin Legacy VL100 är den första serien och är väldigt intressant. I grunden är den ganska okomplicerad, och låter som rörförstärkare ska göra. Återigen blir det tydligt att ju enklare och ju färre komponenter, generellt sett, ju bättre låter det eftersom allt ska igenom färre moment som naturligtvis suger ton. 

VL100 har en bra grundkarraktär och skulle kunna ses som en "kött och potatis förstärkare", en arbetshäst utan krusiduller.

Vist kan du ratta in Steve Vai's ljud men du behöver då addera en del av hans kompression och attack genom effekter, och den viktigaste är en Boss DS-1 mellan gitarren och förstärkaren, och helst då en med Kealey-Mod. Den har, i olika skepnader, följt honom genom hela hans karriär på ett eller annat sätt.

Sen handlar det mycket om vilken del i Vai´s katalog vi pratar om, eftersom hans gitarrljud med Frank Zappa eller med David Lee Roth skiljer sig ganska mycket från det ljud han hade i början av sin solokarriär och inte minst med den mer processade ton han har idag. Men vist kommer man långt med Carvin Legacy om det nu är det man ute efter. Jag började lyssna på Vai någon gång på 80-talet, och såg honom med Zappa, och det är där jag tycker hans sound var som bäst, dvs mer organiskt än idag.

Men att man kan ratta in Steve Vai´s ljud är inte den här förstärkarens stora grej faktiskt. Det är en ordentligt bra förstärkare i sig med sina två kanaler, en ren och en high-gain.

Det är ganska ovanligt att en high-gainförstärkare har både ett bra rent ljud och ett bra gainat, men det finns lysande undantag, och VL100 är ett lysande sådant. Tillverkare har ofta lagt utvecklingskrutet på ju leadkanalerna, eftersom det är det som de flesta söker i en high-gainstärkare. Här tycks man hörsammat Steve´s krav på båda sidor om overdrive.

Vi som känner till Steve Vai vet att han har en förkärlek till rena ljudbilder för att snabbt växla till en fet gain för både komp och lead. Det rena ljudet i VL100 är inte åt det varma fluffiga hållet, snarare kristallklart och lite klocklikt med mycket headroom, lite som en gammal Fender. Den låter fantastiskt och tillsammans med det inbyggda reverbet och inte minst med olika typer av delay, chorus eller flangers blir ljudbilden mäktig.

Den gainade kanalen är genomarbetad och enkel. Många gånger blir det enkla bra, Legacy har ett utmärkt grundljud som står för sig själv men som kan förfinas med exempelvis en Boss DS-1 före som boost.  Du kan få rejält mycket gain men också en väldigt fin crunch med välartikulerad strängseparation.

Karaktären i grundljudet är väldigt organiskt och inte alls konstlat på något sätt, mer åt gammal Marshall än åt Mesa Rectifier om man nu kan säga så.

Det betyder att Legacy med fördel kan användas för classic-rock, jag skulle däremot inte rekommendera den till nedstämd extrem-metal.

En kul grej är att när man successivt ökar gainen över 6-7 så ändrar den karaktär och blir mer komplex i ljudbilden med ännu mer saturation och sustain. Funktion kallas "Vai´s hidden feature". Faktum är att det här gör förstärkaren mer flexibel än man först kanske tror.

Två kanaler (clean & overdrive)
Separat Volume, Bass, Mid, Treble & Presence varje kanal
Master Reverb för båda kanalerna
50/100W output switch
Bias switch för 5881, 6L6GCÍs eller EL34 rör
Högtalare 4, 8 or 16 ohm
Effects Loop
4 st EL34, 5 st 12AX7A
Footswitch

En annan bra grej är att den har en 100/50 watts switch, vilket gör att man inte behöver mosa alla i ens närhet om man vill optimera rörkraften i gainen. Legacy delar nämligen samma egenhet med många Marshalls, nämligen att den är extremt volymstark. Den gör sig inte på låg sovrumsvolym, såvida du inte ansluter någon typ av powerscaling. Men å andra sidan så växer den fantastiskt ju starkare man kör den.

De här förstärkarna är inte helt lätta att hitta faktiskt, de flesta verkar behålla dem. Men de finns ett fåtal på Ebay för drygt 1000 GBP, dvs runt 13 000 skr. Mycket pengar kanske, men jag tror det speglar lite vad man får tonmässigt, för VL100 levererar verkligen kvalitet i tonen, det är det ingen som helst tvekan om.

Slutomdöme
Carvin Legacy är en av de mer intressanta high-gainförstärkarna på marknaden, och lite unik med sitt fina klara rena ljud med mycket headroom och sin kraftfulla välartikulerade overdrive.
Den är också väldigt volymstark och jag skulle kanske önska att man kunde köra den på lite lägre volym, men det är en ganska oväsentlig detalj i sammanhanget. Den ska köras starkt, då spinner den.

Sammantaget gör detta Carvin Legacy till en mångsidig men enkel förstärkare som passar de flesta skulle jag vilja säga. Självklart kan du få den att låta som Steve Vai, men den riktiga styrkan ligger istället i mångsidigheten att kunna erbjuda en klockrent clean och stor maffig gain i samma låda.

Betyg:
4,9 Zombies (5)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM