Inlägg

Line6 POD HD300 - En billig och enkel "modulated processor"

Bild
Moduleringsprocessorer är både intressanta och billiga, sett till vad man får när det gäller möjligheter om man inte har obegränsat med pengar till förstärkare och pedaler. De senaste 15 åren av utveckling på området har lett till flera spännande fönster mot framtiden. De flesta tycks vara överens om att de digitala möjligheterna är stora men samtidigt är inte gitarrister odelat positiva. Line6 har varit en av de ledande och större på området, och deras produkter har varit många. Jag har haft min HD300 ungefär 1 år, och att jag ännu har den kvar brukar vara en god signal. Jag har också en  BOSS ME-80  som jag också gillar. POD HD300 är en av de "mindre" i serien och har utgått ur produktion, men finns begagnad här och där. Den är helt jämförbar med BOSS ME-80, dvs en relativt enkel processor med färdiga presets. Den största modellen har ännu mer, men är i gengäld lite krångligare. Själva schassit känns som en stridsvagn och håller säkert många år av fotswitchande och...

Recension låt för låt av Slash kommande skiva "World on Fire".

Bild
Den 15e september släpps  plattan "World On Fire" med Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators. Slash är tillbaka med en bländande uppvisning i "oldshool rock guitar playing". Jag har följt Slash noga sedan 1987 och "Appetite for Destruction", en av rockhistoriens mest inflytelserika skivor, och genom hela kaoset med Guns ´n Roses via Snakepit och Velvet Revolver till soloprojektet som såg världen 2010. Och min reflektion är att Slash bara blir bättre och bättre för varje grej han gör. Foto: Gitarrzombien 2010 Den första skivan med Slash som soloartist var mer av ett startprojekt i mina öron. Ett bra gitarrspel förstås, men också en hel hop med sångare, många av dem lite märkliga kan tyckas. Men som experiment fungerade det bra, även om jag kan tycka att plattan är ganska spretig och ojämn. Jag saknade bland annat helheten och identiteten i projektet. Jag såg dem i Gävle på Get Away Rock samma år som plattan kom, med Myles Kennedy på sång, ...

Doug Blair från WASP. En unik och galen gitarrist med innovativ drivkraft

Bild
"Att scalopera en greppbräda är lika lätt som att sticka".  För en tid sedan kom jag i kontakt med Doug Blair (Lucek), gitarrist i det klassiska bandet W.A.S.P. Ett band bland många som inspirerat mig sedan hårdrocken rörde om i det svenska gammelmoralistiska 80-talet. Jag minns hur vuxenvärlden förfasade sig över hur man kan ha kött som rekvisita och sågklingor i skrevet och fördunkla unga människors sinnen med låtar som "Fuck Like A Beast" och "L.O.V.E Machine".  Jag gillade deras sätt att bryta mönstret och gå ett steg längre än band som Kiss och andra gjort  i chockrocksvängen. WASP kändes mer och "på riktigt".   Foto: Tim Troncoe c2014 Foto: Gitarrzombien Doug Blair var med i WASP redan 1992 en kort period och återkom sedan 2001 med inhopp. Från 2006 är han permanent medlem i bandet och i dagarna kliver de in i Blackie Lawless studio för ytterligare en skiva betitlad "Golgotha". Doug är något...

Hur gitarrljud kan påverka spelandet & Mesa Tone Burst

Bild
Jag har under en tid letat efter en bra pedal som lyfter och boostar den rena tonen utan att för den sakens skull addera massa gain. Jag har ett fint rent grundljud i min Marshall SL5 med en Fender strata. Det är varmt, bluesy och fylligt men ibland har jag känt att jag skulle behöva ha lite mer punsch i det och att det liksom kommer fram en liten bit till.  Personligen tycker jag att tonens karaktär spelar stor roll för hur jag faktiskt upplever att jag spelar. Det gäller i stort alla typer av gitarrljud, oavsett det handlar om rock, blues eller metal. Hittar jag, som i det här fallet, ett riktigt bra rent ljud för blueslicks så märker jag hur mycket mer flexibel jag blir och hur uppfinningsrik jag blir i mitt spel. Jag upplever också att det påverkar mitt anslag och min attack, som blir mer dynamiskt och varierad. Det är som att gitarren får en ansiktslyftning och "talar" en lite bredare dialekt. Naturligtvis så handlar det inte om att ljudet gör att jag låter bättre, u...

Test av Orange Micro Terror - Mycket bra men svårplacerad

Bild
För oss som gillar ljud i allmänhet och gitarrljud i synnerhet är det mycket roligare nu än vad det var på till exempel 80-talet. För det första låter grejerna generellt sett bättre nu för tiden och för det andra behöver man inte punga ut med en månadslön eller mer för att hitta något bra. Det finns ganska mycket på marknaden till vettiga priser nuförtiden. Sen finns det kanske en baksida på det om man ser till miljö och människors arbetsvilkor etc, men det är kanske en helt annan fråga.  Jag är ju just nu inne på små förstärkare, som man kan bära med sig eller ta med till sommarstugan, om man nu har någon sådan, eller in till grannen när det är kaffe, vad vet jag? Mobila grejer. Jag hade nder en tid sneglat på Orange Micro Terror  och tyckte att den verkade spännande. Så jag slog till. Foto: Gitarrzombien Orange Micro Terror är en liten och billig hybridförstärkare på 20 watt, dvs den har ett rör, 12AX7, i försteget men slutsteget är transistor. Micro är ett bra nam...

Intervju med Fredrik Åkesson från Opeth

Bild
När jag träffade Mikael Åkerfeldt, sångare och gitarrist i Opeth, under Getaway Rock Festival i Gävle, så dök plötsligt Fredrik Åkesson från samma band upp och ville vara med. Tyvärr var tiden knapp så vi bestämde oss för att försöka hitta en stund i Stockholm några veckor senare istället. Det blev ett samtal om det mesta kring spelteknik, förstärkare och gitarrer.  Fredrik hade också med sig sin signaturgitarr, en PRS SE modell. Det visade sig vara en prisvärd och mycket lättspelad gitarr med extra djup "cut away" jämfört med andra PRS. Vårt samtal startade i nya skivan och det faktum att Opeth tagit ytterligare ett steg in i riktningen progressive rock där jag tycker Åkessons gitarr kliver fram ännu mer än förra plattan. Ett nyanserat och mäktigt spel med stor känsla och teknik. Jag gillar särskilt solot i Cusp of Eternaty? Kul att höra. Jag körde lite som Jeff Beck där, lite som en synth jobbar, att man fångar upp tonen lite med svajet liksom. Är det solot skriv...

This Gates To 11 - Cool Fuzz med inbyggd gate...

Bild
Häromdagen införskaffade jag en Fuzz-pedal med det något underliga namnet "This Gates To 11". Den är tillverkad av Björn Juhl under varumärket BearFoot och är nog den konstigaste och/eller coolaste pedalen som sannolikt äntrar mitt hem. Den är på ett sätt helt sjukt fulljudande och samtidigt en bländande smart, spännande och fängslande  Fuzz-pedal med inbyggd gate . Det beror lite på vem du är faktiskt.... Att den heter This Gates To 11 är ingen slump,  den är nämligen specialbeställd av BearFoots distributör This Go To 11, en pedal- och förstärkarbutik i Stockholm. Pedalen är endast tillverkad i 50 ex Limited Edition. På det glittriga lila chassit sitter fyra rattar, en on/off knapp och en lysdiod. V =Volym F = Fuzz N = Natural T = Treble Volymen är ju ganska självklar men den spelar också roll för karaktären när man rattar den i olika lägen. Fuzz-ratten handlar om mängden Fuzz och Treble-ratten filtrerar diskanten. Så långt inga konstigheter, bara med dessa så ...