Tobias Lindberg om tre vinklar som har betydelse för spelkänsla

Arbetet med Marvin Custom ångar på riktigt bra och nu börjar man verkligen se att det händer saker där nere i verkstaden. För några veckor sedan påbörjade vi arbetet och jag gjorde några filmer på uppstarten. När jag besökte honom igen höll han på med huvudet och hade fått till en huvudvinkel på 11 grader, en vinkel han har på alla sina elgitarrer.

När vi sitter där och språkar föreslår jag att vi kanske skulle ge läsare och tittare lite tips på vägen, så vi la in ett avsnitt i filmen nedan om 3 vinklar på en gitarr som faktiskt spelar stor roll för hur en gitarr uppträder rent spelmässigt i meningen känsla.  Det kommer mot slutet av filmen nedan.

Vi talade också om mickarna, och jag har väl inte riktigt landat än i vad det är jag är ute efter. Jag gillar ju mickar med lite högre output, utan att gå över styr så gitarren tappar karaktär. Men vi är inte där riktigt än i produktionen så jag får fundera vidare.

Håll till godo:


Läs mer om TLL Guitars.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM