Zombie Guitar del 5 "There will be blood"

Anders Ohlssons arbete med min Zombie Guitar utvecklas nu får varje vecka och det blir mer och mer tydligt vartåt det barkar. Veckorna som har gått har handlat mycket om att forma kroppen och betsa den, fasa kaviteter med stämjärn och som med all custombyggen så möter ibland inte verkligheten den plan som stakats ut. Det är samtidigt det som gör custombyggen så speciella, i princip allt blir helt unikt.

Luckan på baksidan för elektroniken känns till exempel helrätt på alla vis och sätter sin del i estetiken kring designen. Detsamma gäller förstås betsningen med missfärgat skitigt blod. Ni som följer "Walking Dead" får förmodligen bilder och vibbar redan nu av hur helheten skulle kunna tänkas bli. Och ännu är det långt ifrån klart.

Tanken är att samma tema som på bakplattan kommer prägla hela gitarren, jag måste säga att det känns ordentligt bra. Jag gillar särskilt de små testsnuttarna om "varning" etc...


Alla kaviteter har mejslats fram med stämjärn och inte med hjälp av automatiserade fräsverktyg. Vist tar det längre tid men känslan av att en gitarrbyggare kämpat sig igenom varenda moment gör såklart att gitarren får ett alldeles speciellt värde, både för mig och i det här fallet för Anders själv också.

Kroppen har som sagt betsats, med Herdins antik ek, och sedan har tru-oil lagts på i två lager hittills, men det blir minst ett lager till. Det hela ger både kropp och hals ett enastående liv.

I sina gömmor hittade Anders också en bit Oregon Maple, ett exklusivt fint trä som får fungera som pegghead-faner. Ådringen är fantastisk och ger en alldeles särskild fealing för huvudet, som är lite inspirerat av "fenderskallar" men som ändå får en egen karaktär.

 Anders: "Oregon Maple är sjukt snyggt, det har lite 3D effekt i olika ljus. Har provbetsat och oljat lite snabbt och det blir ball".

Oregon Maple är inte ett "förbjudet trä", det tillhör de godkända träslagen.

Den skarpögde noterar att hålen för stämskruvar sitter lite skevt, och det är helt i sin ordning. När Zombie-attacken sätter in blir det mesta skevt. Har ni någonsin sett en stilig synkron Zombie nån gång? Nej just det, mycket på den här gitarren kommer vara zombieskevt.

Anders: "En annan anledning till att det är lite kul att inte göra allt perfekt rakt är ju att man får mycket skit av puritister och perfektionister. På en gitarr är det några mått som bör vara i det närmsta perfekta, men annars finns mycket spelrum för galna saker..."

Jag gillar inställningen.

När det gäller övre sadeln så är det handgjord i mässing. Val av övre sadel (nut) har förstås mycket att göra med ton, men val av material är en så där fråga som är är omöjlig att svara på. Som alltid är det gitarren och dess "klang" som avgör. Jag har haft Strator och Les Pauls med mässing, plast ben och stål och det är sällan jag kunnat utröna vad "som är bäst". Det är helt och hållet en fråga om personlig smak.

En intressant sak med gitarren är att man ju kan fråga sig vad den kommer påminna om. Många vill ju alltid veta om det är som en Gibson eller Fender etc. Som att det har betydelse? Att det är singlecut och fenderskalle det är ju enkelt att redan nu se men på frågan svarar Anders:

"Pålle, strat, tele, sg och junior i ett och samma paket. Fasningen för armen blev lite sg-aktig, och för att få ner vikten då poppeln var tyngre än jag trodde, så gjorde jag den tunn som en LP junior. Det blir lite allt i ett och jag tror att det blir en bra lösning både utseendemässigt och ljudmässigt, om man nu inte är puritist dvs...

Inget ont menat med puritister, det är vi väl alla i någon mening, men givetvis så kommer många ha åsikter om denna "bastard" i sammanhanget, som avviker en hel del från "normen".

Men kom då ihåg:

 "Without Deviation From The Norm Progress Is Not Possible" Frank Zappa

Mer om Anders Ohlsson: www.fridged.se



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM