Fridged Custom Guitars -Helt efter dina önskemål

Anders Ohlsson är just nu en av Sveriges mest spännande gitarrbyggare. Han har bland annat custombyggt gitarrer till personligheter som Stevie Klasson och Conny Bloom, och Fridged Custom Guitars har utvecklats från experimentverkstad till ett blivande eget företag, som nu är under konstruktion. 

Affärsidén är enkel, att tillverka instrument efter kundens önskemål, även om han också bygger om befintliga instrument och servar också. När vi ses nämner han det finns många som gör standardgitarrer ruskigt bra och att hans eget intresse mer landat i att göra annorlunda gitarrer.

De flesta som bygger gitarrer bygger Stratocasters eller Telecasters, förmodligen eftersom de är så pass väletablerade i gitarristers medvetande. Bröderna på Guitars The Museum i Umeå menar att man  byggde gitarrer utifrån en uppfinning som redan från början var ultimat för ändamålet och att den tillhör en av få uppfinningar i världen som i princip inte förändrats.

Hos Anders Ohlssons "Fridged Guitars", ett namn som i sig signalerar något annorlunda, är standardinstrument snarare något att kliva bort från i allt väsentligt än efterapa.

För något år sen var jag inne på Halkans och träffade på Stevie Klasson som var utom sig av nöjdhet över en ny gitarr. En utstuderat udda fågel med lampor, switchar, slangar, kugghjul och allt möjligt som han kallade "Steampunk Guitar"

Han berättade att det var en kille han kände som gjorde specialbyggda gitarrer under namnet Fridged. En vanvettigt ball gitarr som Stevie gick lös på med slide och det lät skitbra om den.

Efter ett tag dök bilder på Stevies andra gitarr tillverkad av Fridged, med liknande huvudform och greppbräda men lite annorlunda kropp. Inte lika spejsad som "Steampunk", mer en sofistikerad vintage touch med en alldeles egen utstrålning.
Ett i ögonfallande instrument som uppenbarligen fallit en av Sveriges kunnigaste på området gitarrer i smaken. För mig betydde det att Anders Ohlsson inte bara gör balla gitarrer utseendemässigt utan också är kapabel till att få till bra gitarrer rent spelmässigt och inte minst ljudmässigt.

Det gick en tid och jag tänkte inte så mycket på det hela, innan Conny Bloom dök upp på Getaway Rock med en gitarr i precis samma stil. Jag testade den lite kort, vi hade inte tid för mer, och den kändes väldigt bra och med samma imponerande design. Jag minns att jag tänkte att ett sånt instrument skulle man ha, formgivet för "Guitar Zombie" då naturligtvis.

Väl hemma efter festivalen var jag och handlade på ICA när jag så hörde jag någon ropa mitt namn framme vid kassan. Där stod Conny Bloom och vevade med ett gitarrcase och ropade "Fredrik, du måste se den här ordentligt nu".

Sagt och gjort så tog vi fram den där på ICA, jag tror vi var lite i vägen faktiskt. Den kändes precis lika bra även denna gång. Jag frågade om jag kunde låna den för ett test och det gick bra. Så någon dag senare fiskade jag upp den och begav mig hemåt för att prova den.

Det är en singelcutliknade kropp med en typ Fenderskalle, vilket inte är så märkligt eftersom Conny alltid varit en stratakille.

Den har en kombination av vanliga mickar med separat volymratt och en uppsättning specialbyggda stereomickar med varsin volymratt (de två nedre). Att det är två volymrattar beror på att stereomickslösningen är sådan att du kan justera volymen för de tre tjockare strängarna och de tre tunnare separat. Kopplat till detta så finns också två utgångar, ett vanligt och ett stereo-jack.

När jag testar så får jag ett väldigt unikt ljud. Det blir liksom lite bredare med en alldeles speciell klang i mixen.

Mickarna är specialtillverkade av Johan Lundgren, Lundgren Guitar Pickups, i Jönköping. En herre vi har anledning att komma tillbaka till framöver.

Halsen är lättspelad och känns verkligen bra i handen. Det satt 009 på men jag bytte faktiskt till 010, som ju gör att gitarren få lite lite mer motstånd i spelandet. En smaksak förstås.

Stallet är ett hardtail-stall och lösningen är en string-through-body som ger gitarren lite mer sustain. Det känns solitt och gediget hela vägen. Stallet har sina fördelar, framförallt ökad sustain men det går inte att justera i höjdled. Detta gör att man måste shimsa halsen för att få till halsvinkeln till önskad stränghöjd, i denna sitter mässingshims. Att shimma en hals handlar om att justera halsen i höjdled så att den får rätt höjd och rätt vinkel, och syftet är att hitta lämplig stränghöjd. För att Conny skulle få det som han ville höll Anders på en hel dag med bara schimsen. Men eftersom det är en gitarr enbart för Conny så är det inga problem, han byter sällan stränghöjd. Resultatet med stallet är en gitarr med mycket "ton i sig själv", vilket ju är målet.

Detaljer är viktiga för utseendet, vilket inte är att underskatta när det gäller custombyggda gitarrer. Stämskruvarna är riktigt speciella, men som skulle verka löjligt på en annan gitarr. I det här sammanhanget blir det dock perfekt, att de dessutom är sköna att vrida på gör inget heller.

Gitarren har utseendemässigt involverat Conny i allra högsta grad. Conny har varit med i varenda del i processen och valt ut de delar som tillsammans skapar ett helhetsutseende ät knappt vilja ta bort blicken från.

Huvudet är ett konstverk i sig, och naturligtvis märkt "Steam Funk".

Jag kommer osökt att tänka att om Jack Sparrow spelade elgitarr så skulle hans gura se ut typ så här.

I ren övertygelse om att Fridged Custom Guitars är en gitarrtillverkare med framtiden för sig, av flera olika skäl, så kontaktade jag Anders för att beställa en "Zombie Guitar". Vi kom överens om att det kunde vara ett spännande projekt och i dagarna sätter han igång med "mental formgivning", att köpa träbitar och välja hårdvara.

Fridged Custom Guitars är ett himla coolt namn, hur kom du fram till det? 
Fridged betyder ju kylt/kylvara och eftersom jag ville göra coola gitarrer så tyckte jag att namnet var passande. En liten lek med ord helt enkelt.

Hur startade det hela?
Det hela började 2012 med att jag själv ville ha en telecaster som kunde leverera både det klassiska twangljudet och fet hårdrocksdist. Jag hittade inget som passade mig riktigt på marknaden så jag byggde " Emerald ". En tele med monkeygrip, Fender/Bigsby B5 i stall och DiMarzio Chopper i stalläget. Den blev bra och jag upptäckte en ny hobby som snart övergick i ren besatthet. 2013 registrerade jag varumärket Fridged Custom Guitars.

Det finns en hel del gitarrbyggare i Sverige?
Ja och jag grundade Facebook-gruppen "Svenska Gitarrbyggen" i november 2014 och vi är faktiskt redan 813 medlemmar nu.

Vilken del i processen den mest kritiska och svåra?
I mitt fall är nog arbetet med halsen det mest komplicerade eftersom jag inte har gjort någon från scratch ännu. Jag brukar använda mig av paddelhals som modifieras och som jag byter ut sadeln på. Annars är väl elektronik det svåraste tycker jag.

Vilka var utmaningarna med Stevie Klassons senaste gitarr, alltså den efter Steampunk?
Stevie Klassons "Scrapheap" var ett rent nöje att bygga då jag hade helt fria händer. Det svåra var väl att få till halsvinkeln så att stränghöjden blev exakt i samma höjd som på Stevies tidigare "Steampunk" som nu skrotades men jag tog halsen från.

På Conny Blooms då?
På "SteamFunk Mojo " var stereomickarna den största utmaningen. Johan Lundgren gjorde ju två halva mickar som tar upp tre strängar var med varsin volympott och sedan ut i ett stereojack. Ingen av oss hade erfarenhet av detta tidigare så det var ju att testa sig fram många gånger innan det funkade. Jag blev gråskäggig när jag lödde.

Du använder främst delar från Sverige?
Det är ju alltid roligast att använda svenska delar. Det finns många duktiga tillverkare i vårt avlånga land och jag tycker att man ska handla lokalt när det går. Allt finns ju tyvärr inte och då får man använda sig av utländska leverantörer och Ebay.

Som jag förstått det samarbetar du gärna med Lundgren Guitar Pickups, hur ser det samarbetet ut?
Jag kontaktade helt enkelt Johan då jag visste att han gör de bästa mickarna i landet och även står stark i jämförelse med de världsledande märkena. Johan Lundgren är ju dessutom en väldigt trevlig människa som är lätt att samarbeta med. På kommande zombiebygge gör Lundgren också mickarna och jag ser fram emot samarbetet.

På tal om det, hur långt har du kommit med The Zombie Guitar?
Ämne för kropp är beställd och borde levereras vilken dag som helst. Samma sak med paddelhals. En del hårdvara har redan kommit och jag planerar mycket i huvudet och bollar idéer fram och tillbaka innan jag bestämmer mig för en slutgiltig plan.

Looking forward :)

Vill du ha ett alldeles eget och speciellt instrument efter dina specar, kontakta Fridged Custom Guitars.

Stay Zombied













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM