BluGuitar AMP1 - 100 watt kvalitetston i mobilt paket

Diskussionen om solid state versus rörförstärkare är något som förmodligen aldrig kommer att upphöra, delvis eftersom det i grunden är olika tekniker. Därför är det olika typer av förstärkare som genererar olika typer av ljudbild. Diskussionen handlar därför främst om hur vi uppfattar ljudet och inte minst om vi tycker om det eller inte. Därför ska jag nu passa på att röra till det lite i stugorna.

Som ni vet är jag ett stort fan av rörförstärkare i alla dess former och om jag skulle tvingas välja "bara en förstärkare" att ta med mig till en öde ö med en gitarr skulle jag välja min Marshall JVM Joe Satriani alla dar i veckan och sen gråta varje dag över att jag inte fick ta med JCM800 eller nån schysst Fender etc. En sak är klar: jag hade inte valt en solid state (transistorförstärkare).

Inte för att jag egentligen ogillar Solid State, de har sina fördelar. Bland annat är de tåligare än rörförstärkare och man gillar solid state så har man också sparat en del pengar över tid eftersom man inte behöver byta rör. Jag har stött på bra solid-state genom åren, bland annat en gammal Peavey som jag hade på 80-talet. Så solid-state är inte främmande för mig, och det finns många därute som hittat sitt gitarrljud i just den tekniken och "det som känns rätt är rätt". Jag själv är dock generellt sett mer av en rörtyp i grunden.

BluGuitar AMP1
Men så fick jag fatt i en BluGuitar AMP1 häromsistens. Jag hade hört av pålitliga källor att den lät fantastiskt. Som den i grunden konservativsmittade 60-talist jag är blandades min nyfikenhet med en viss skepticism om jag ska vara helt ärlig, vi bär alla den genen lite till mans/kvinns. Jag har testat så många hybrider och digitala grejer men ofta landar de en bra bit ifrån en riktig rörförstärkare även om de kan låta bra. AMP1 förvånar mig på fler en ett sätt.

AMP1 är en extremt mobil hybrid som är framtagen av den välkände och erkänt mycket  skickliga tyske blues- och rockgitarristen Thomas Blug. Blug bär titeln "The Start King of Europe" som han erhållit från Fender för sitt enastående spel och tonkänsla. Han har sedan 80-talet även samarbetat med Hughes & Kettner som "sound designer" och har haft stort inflytande över mycket av det Hughes & Kettner gjort på förstärkarfronten sedan dess. Nu handlar det alltså om en ny produkt under eget brand, BluGuitar, lite fyndigt faktiskt.

En spännande sak är att Thomas själv turnerade med prototypen under ett halvår för att hårdtesta den i olika miljöer och för att få feedback för att justera inställningar etc innan produktion. Det märks för det här låter inte som en skrivbords- och ingenjörsprodukt i den meningen. AMP1 började tillverkas i oktober 2014 i fabriker i Asien, och börjar så smått nå ut i butiker nu runt om i Europa.

Nanorör och transistor
AMP1 bygger på analog transistor (Solid-State) i försteget och Nanorör (Nanotube) i slutsteget som skjutsar allt till 100 watts total uteffekt. Den är byggd som en pedal kan man säga, och det är lätt att missuppfattat den som just en pedal, när den i själva verket är en fullvuxen förstärkare och ska jämföras i ljuset av det. Det är inte en i raden av förstärkarsimuleringar eller någon ny variant av gitarrprocessorer, det är en modern 100 watts förstärkare som väger 1,2 kg. Den driver en 4x12a (8 eller 16 Ohm) och sanningen är att den låter extremt bra med en botten och punsch fullt jämförbar med en klassisk rörtopp.

Den har fyra kanaler. En Clean och tre overdrivekanaler: Vintage, Classic och Modern med inbyggd boost som inte bara adderar volym utan även en del distortion om man så vill + ett digitalt reverb, baserat på klassisk "spring reverb".



Clean
Det rena ljudet kan du få att låta som en gammal Fender upp mot mer modernt rent om du vill. Använder du boosten så spricker det upp fint och med min reissiue 62 Strata får jag till väldigt schyssta bluesfärger. Clean-kanalen har en separat volymratt och de andra delar på en. Men det går också att ställa volymskillnader i Custom Control, se nedan...

Vintage Overdrive
Det låter klassik British Overdrive och det är som sagt Thomas Blug´s signatursound. En mycket spännande grej är att det med en vettig gitarr så går det att "cleana upp" ordentligt med gitarrens volym. Det här en kanal som kommer älskas av bluesgitarrister.

Classic Overdrive
Den här hamnar i facket Marshall Plexi upp mot JCM800 och det är lätt att ratta in classic rock gain med 70-talet tydligt i fokus. Även här svarar den mot gitarrens volymratt och "cleanar upp" ordentligt om du drar ner. Den gifter sig fint med min Les Paul.

Modern Overdrive
Tanken är här att det ska vara mer American high gain med mer tät ljudbild, men jag tycker nog att det handlar om en hotroddad Marshall JCM800. Med custom controls (se nedan) kan du färga karaktären från en fet Gary Moore High Gain mot mer åt hållet modern "metal" och "doom", och särkilt i kombination med noise gate ställd på "metal".

Custom Controls
En intressant sak är att på sidan sitter vad Thomas Blug kallar Custom Controls. Där kan du ställa tonkaraktären och volymen för varje kanal. Den här funktionen är den som gör det här till en ännu mer spännande produkt. Den enda som inte går att ställa om tonmässigt är Vintage, dvs Blugs egna signatursound.

Det är också i custom controls du hittar inställningar för FX Loop, seriell eller parallell, och Noisegate, från "soft" till "metal". Noisegaten är för övrigt mycket bra.

Precis som vilken bra förstärkare som helst så tar AMP1 pedaler klockrent rakt in i kedjan. Det är inte alltid så att förstärkare gör det tycker jag.

Baksidan har några outputs ,plus en fläkt. Här hittar du send och return för FX Loopen, och du kan koppla till Midi, hörlurar eller rakt in i ljudkortet eller mixern med inbyggd simulerad högtalare.

Det finns också möjligheter att bygga ut det hela med en fotkontroll, Remote1. Den kopplar du in i samma som Midi. Även om AMP1 faktiskt fungerar att trampa på så finns det i Remote1 lite presetsmöjligheter, extra master och lite annat smått och gott.

Slutomdöme
AMP1 är en okomplicerad förstärkare med hög tonkvalitet för den kräsne. Giggar du ofta och lånar förstärkare på plats kan du nu förbättra konsistensen i ditt ljud och enbart "låna" högtalare. En schysst grej är att den kan köra på 100-240 volt, bra för er som giggar runt om i världen. Jag skulle säga att det är här, bland turnerande gitarrister, som BluGuitar AMP1 kommer få sitt stora användningsområde, och naturligtvis i pro- och hemstudiomiljöer förstås. Den låter förskräckligt bra faktiskt.

Ska man säga något negativt så är det väl priset för Remote1. Priset för AMP1 har jag inga problem med för det här handlar om en förstärkare och inte en pedal. Den kunde faktiskt ha varit dyrare sett utifrån vad man får i ljudkvalitet. Det är den i särklass bästa hybridförstärkaren som jag har hört och den brädar alla andra Du betalar runt 6000 kr för AMP1. Däremot tycker jag att fotkontrollen Remote1 kunde varit billigare än strax under 3000 kr, därför blir betyget 4,9 Zombies.

Distributör i Sverige är EM Nordic och återförsäljare till att börja med är Deluxe Music.

Ställ er i kö, det är mitt stalltips.

Stay Zombied...

Betyg:
4,9 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM