Myt 3: 100 watts förstärkare låter starkare än 50 watts

Många som börjar spela elgitarr, särskilt  i den hårdare skolan, halkar ganska snabbt in i myten kring antalet watt i förstärkaren. När jag började spela 1979 så drömde jag om en 100 watts Marshall, för det skulle vara "högt som fan".  Min kompis hade en JCM900 100 watt med 4x12a och det var högt som fan, så högt att han fick skruva ner i replokalen. Trummorna försvann helt. 

Eftersom jag inte hade råd med rörförstärkare så köpte jag en Marshall Mosfet 100w, en transistorvariant som var lite billigare. Den var kanske inte så bra tonmässigt, men 100 watt var det. Och det var bara det som gällde. Andra vi kände köpte 50 wattare, vilket fick oss att driva med dem och inte sällan skratta bakom ryggen på dem. De hävdade att de i stort sett inte var någon skillnad volymmässigt, men vi skrattade vidare åt dessa förtappade själar.

Saken är nu den att jag nu lärt mig att antalet watt inte alls har så stor betydelse för volym. 100 w betyder inte dubbelt så starkt. Faktum är att om du har en upplevd ljudvolym av en 50 wattare så måste du tiodubbla mängden watts om du ska uppfatta "dubbla" volymen. I praktiken är skillnaden volymmässigt mellan en 100 watts Marshall jämfört med en 50 wattare på full volym bara marginell. Starkare ja men som sagt marginell i sammanhanget.

Viktigare för upplevd volym är faktiskt antalet högtalarelement, dess effektivitet och storlek. Jänför en 2x10 med en 4x12 med samma förstärkare så märker du skillnaden tydligt. Blackstar HT5 bytte från en 10" till en 12" och de flesta upplever starkare volym i den med 12". Volymen vi upplever är beroende av hur mycket högtalarna lyckas trycka ljudvågor i luften som örat upplever, än antalet watt i förstärkaren.

Jag har en Marshall som jag kan ställa på 1 watt upp 5 watt. Skillnaden borde vara 5 ggr med volym och gain i botten, men det är det inte alls. 1 watt låter faktiskt inte särskilt långt ifrån 5 watt.

Jag har också en annan där jag kan ställa från 1 watt upp till 100 watt, och genom att leka runt med det så märker jag intressanta saker.

Jämför jag min JCM2000 100 watts med min JCM800 50 Watt. Resultatet samma sak. Båda ger outhärdlig ljudnivå i en lägenhet.

Läs gärna denna utmärkta artikel på temat:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470811

Nu gäller detta resonemang enbart volym och inte karaktär på ljudet. Om du blåser fullt på en 100 wattare i replokalem kommer förmodligen dina medmusikanter tycka att du överdriver och att du hörs alldeles för mycket. De kommer inte alls förstå dig när du säger att det krävs att du maximerar dina rör för att den ton som motsvarar dina krav inställer sig. Skaffa då istället en likadan förstärkare med betydligt lägre watt och använd fler högtalare.

Eller köp en "powerscalinglösning" som gör att du kan köra städaren full men begränsa outputen till högtalaren. En del säger att de påverkar tonen lite grann men det är ju så med alla kompromisser. Å andra sidan kan du ta bort den när du spelar i stora venues. Att annat alternativ är att modda din förstärkare med någon form av powerscaling, de enkla är inte särskilt dyra. Är du lite händig sägs det att man kan göra det själv. Riktiga hard care tube-amp nerds skulle förstås aldrig göra något sådant.

Jag är medveten om att detta område är lite som att gå på glödande kol och att det finns de som som kommer hävda att jag har helt fel. Men så handlar ju detta om personliga preferenser och erfarenheter.

Min poäng här är att istället för att fokusera på hur många watts en förstärkare har så är det bättre, och många gånger billigare, att fokusera på kvalitet i ton. Kan hända landar du i att 100 watt är din grej. I så fall: Gott så :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM