Edwards E-SG-100LT2 "Prisvärt kvalitetsbygge från China/Japan"

Jag har under en längre tid letat i musikaffärer och scannat internet efter en passande SG-gitarr. Jag gillar utseendet och det faktum att det oftast är ganska lätta gitarrer med en den där speciella tonen som stått förebild för gitarrister inom många genres. Min första elgitarr var en Sigma SG, som jag fortfarande har kvar. En 70-talare från Japan.  Den var spelmässigt ganska bra, där och då, men idag känns den både risig och stelbent. Det är mer affektionsvärdet som gör att den för vara kvar. Jag har också haft några andra SG modeller genom åren, men de har liksom aldrig riktigt passat in.

Det jag sökte nu var en bekväm individ med hög spelbarhet och som inte var alltför dyr. Den skulle också vara svart med lilla plektrumskyddet. Ganska knepiga krav på ett sätt eftersom prisvärda gitarrer nästan alltid har nåt som inte känns helt bra.

Gibson SG Special
Det första jag letade var förstås Gibsons, och det finns ganska gott om dem på både Vend.se och Blocket. Jag testade modellerna "Special", "Faded" och "Standard", med kvalitet i stigande ordning kan man säga. Tyvärr föll ingen mig riktigt i smaken.

I butiker har man oftast, av någon anledning jag inte begriper, gitarrer som inte är justerade, vilket är mycket märkligt kan jag tycka. Vem vill lägga 10 000 kr på något som känns skit och låter ostämt? Vid ett tillfälle frågade jag om jag fick justera den själv på plats, men det fick jag förstås inte. Hen fattade helt enkelt inte, kanske spelade hen inte alls gitarr? Har man det minsta lilla intresse för gitarrer så känner man ju direkt om den inte fungerar. Poängteras bör att detta resonemang inte handlar om custom shop guitars eller "vintage-gitarrer" utan utbudet av nya "stock-guitars". Plus det faktum att väl justerade Gibson SG Standards inte på något sätt är dåliga gitarrer. Men de jag ramlade över i butikerna passade inte alls min behov. Kanske är jag kräsen, jag vet inte?

Jag följde därför en hel del diskussioner i olika forum på nätet och upptäckte att ganska många faktiskt föredrar ett märke som heter Edwards, som gör kopior på Gibson SGs med en närmast kirurgisk precision. Edwards är egentligen ett brand under ESP koncernen. Faktum är att de numera är erkända för sina Gibson-kloner, kanske till och med mer än sina andra nytillverkade modeller. Problemet är att de inte finns i lager här i Europa eftersom dessa produktlinjer framförallt är gjorda för den Japanska marknaden. Edwards gitarrer tillverkas idag i nordöstra delen Kina av ett ESP-företag med namnet Heilongjiang ESP Electronic Audio Co. Träet kommer rån Ryssland enligt flera källor på olika forum. När tillverkningen förlades i Kina är oklart, men någon gång i början av 200-talet.

ESP-fabriken i Kina
Skälet till detta är som ofta i biznizsammanhang kostnader. Billigare arbetskraft och billigare lokaler än i Japan, och det som gjorde det möjligt var ett handelsavtal mellan Kina, Japan och Ryssland som gjorde det fördelaktigt att köpa och sälja mellan länderna. Tillverkningen sker under strikt övervakning av Japanska designingenjörer från ESP. När gitarrerna är klara och ihopsatta skickas  de till Japan för "the final touch", och det är här alla finjusteringar görs. Fabriken heter Saitama och ligger norr om Tokyo. De har helt enkelt valt att inte lägga det slutliga kvalitetsarbetet i låglöneländet för att kompetensen inte finns. Förmodligen är detta svaret på hur de kan hålla så hög kvalitet i den känsliga delen av processen, men ändå hitta attraktiva prisnivåer.

Jag skulle faktiskt gissa att detta är en strategi som gäller flera "nya" japantillverkade varumärken. På den Japanska hemsidan Rakuten kan man köpa dem direkt från slutfabriken i Japan till mycket bra priser. Man får dock lägga på frakt och tull. Men även med de påslagen är de mycket billigare än en exempelvis Gibson SG Standard här hemma i butik. Så jag slog till, väl medveten om riskerna med att köpa en gitarr som man inte provat. Men med grundlig research i forum kan man få ned riskprocenten ganska bra.


Edwards E-SG-100LT2

Kropp: Mahogany
Hals: Mahogany
Greppbräda: Rosewood, 22 frets w / White Binding
Radius: 305 R
Scale: 628 mm
Sadel: Bone (43 mm)
Inlay: Pearloid Dish
Halsfäste: Set-neck
Stämskruvar: GOTOH SD90-SL
Stall: Old Type Tune-Matic & GE101Z GOTOH
Pickups: (Neck) Seymour Duncan SH-1n (Bridge) Seymour Duncan SH-4 
Mekanik: Nickel CONTROLS: 3 way-switch, 2 vol, 2tone,
Färg: Black

Direkt ur kartongen är den perfekt justerad och intonerad. Det är imponerande tycker jag, men samtidigt precis det man betalar för. Mekaniken med Tune-O-Matic och stämskruvar från  GOTOH känns stabilt och stämningen håller perfekt, även efter ganska rå behandling.

Halsen är väldigt skönt formad och bindingen ser blekgulaktig ut och ger den en vintagekänsla. Greppbrädan av Rosewood är lättspelad, som de flesta Rosewood. Gitarren känns faktiskt mer välgjord än en Gibson SG Standard, sorry guys. Mycket tror jag faktiskt i och för sig sig beror på att de just justerat gitarren noga och att de man ofta möter från Gibson i butik inte är det. Men bortsett från det så är detta en gitarr av mycket hög kvalitet, det känns när omgående när man spelar på den. Materialmässigt är det inget att påpeka på, allt känns solitt.

Gitarren har, likt andra SGs en förvånande stark sustain med tanke på att den är betydligt lättare än exempelvis Les Pauls.

Mickarna är mellanheta humbuckers kan man säga. 59´Seymour Duncan SH-1 i halsen som av en del är betraktade som "fattigmans" PAFs i vissa kretsar. Visst de har något lägre output, men jag måste ändå säga att de är varma, omfångsrika och förhållandevis pushiga.
I stallet sitter SH-4 som har betydligt högre output och uppför sig elegant på high-gain, de kallas också för "hot-roded humbuckers".

Stallmicken ger klassisk AC/DC karaktär i en Marshall om man vill det, men den fungerar också väldigt bra i tighta metalsammanhang, exempelvis Rectifier eller Peavey 6505.

Slutomdöme
Detta är en mycket bra SG för både nybörjaren som för den mer erfarna gitarristen och söker man än prisvärd gitarr med hög kvalitet och kan tänka sig avstå från "Gibson" på huvudet så rekommenderar denna å det varmaste.

Betyg:
5 Zombies (5)




Kommentarer

  1. Med frakt och tull, vad landade prislappen på?

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning det här. Visserligen är det drygt 2 1/2 år sedan detta blogginlägg skrevs,men vet du om de där Edwards gitarrerna fortfarande tillverkas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte men min gissning är ja. I alla fall i någon form.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM