MXR Slash Octave Fuzz SF01

För ett tag sen köpte jag en MXR Slash Octave Fuzz SF01, en kombinerad Fuzz och Octaver som kan blandas till riktigt flummigt psycho-sound. Man bör komma ihåg att det just är en "octave fuzz" även om du kan stänga av fuzzdelen och bara köra octaver, men det är just som octave fuzz den gör sitt bästa jobb. Det går att få ut helt galna ljud i denna pedal.

"Octaver pedals" tar ursprungstonen och lägger till en syntetisk ton antingen en oktav nedanför eller ovanför. Octave-down påminner mer om en syntheziser-ton, medan octave-up ger en mer "dubbad" karaktär.

Den mest omtalade octaver genom alla år är den som Jimi Hendrix använde på bland annat "Purple Haze" och "Fire". Den gjordes av Roger Mayer 1967 och hette "Octavia". Jimi körde sin Octavia efter sin fuzz och wha så att den förädlade både fuzzen och wha whan. Jimmie kunde dessutom köra både en och två fuzzes efter varandra.  Förmodligen är det nånstans här idén skapas att kombinera fuzz och octaver i en pedal under namnet Tychobrae Octavia, också den av Roger Mayer.

Andra klassiska OctaveFuzzes som Blue Box kombinerade också Fuzz med Octaver och det är väl snarast det som intresserar mig mest, även om det funkar fint också att "blanda" clean octaver med förstärkarens distortion. Slash har använt Blue Box i framförallt Velvet Revolver men också på senaste soloplattan. Slingorna i Guns N Roses "Paradise City" är däremot dubbade och inte octaver. Men nu har han och MXR alltså tagit fram en egen OctaveFuzz.

MXR Slash Octave Fuzz SF01 är väldigt snygg i sin ljudbild när man väl får till det, men den kräver en del rattande. Den fungerar mycket bra med förstärkarens rena kanal men också för att färga distkanalen. Det är dock på clean channel i kombo med Fuzzen den hittar hem ordentligt. Egentligen är det tre olika pedaler i en, men det tar en stund innan man lär sig hur den fungerar.

Switchen "On" aktiverar pedalen och switchen "Up" sätter i Fuzz i "octave up" som regleras med ratten med samma namn.


Sub Octave justerar octave-down och ratten ställer volymen för densamma precis som Octave Up. Här kan du blanda både up och down på ett spännande sätt.

När du sen trycker in "sub in to fuzz" så börjar den ge ifrån sig helt fantastiskt 70-tals ljud som påminner om en spruckenhet som skär i öronen. Med en Stratocaster med single-coil får du vintage-Hendrix och med en Humbuckers blir det såklart fylligare och lite mer modernt om man uttrycker sig så.

Lite knepigt med volymratten är det dock eftersom den kräver fullt blås om du vill köra octave utan fuzz för optimalt sound men kör du igång sun in to fuzz så ökar outputen dramatiskt så du bör sänka volymen på pedalen innan.  Lite konstig lösning kan man tycka, därför dras det av lite på betyget. Men om jag rekommenderar den? Absolut... Really Zombieish...

Betyg
4,5 Zombies (5)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM