Micka förstärkaren "utan ljud" med AxeTrak Pro
För ett halvår sedan beställde jag en AxeTrak Pro, den nya generationen "isolation cabinet". Det är en smart lösning om man vill micka sin förstärkare och tycker att det blir lite väl högt i tex lägenheten med en SM57:a framför högtalaren. Problemet är att om du ska köra in det i datorn för inspelning så blir det liksom i princip omöjligt att vara i rummet och samtidigt höra dig själv och vad du spelar in, även om du har lurar.
Alternativet jag provat två ggr är line-out på förstärkaren, men resultatet har alltid varit riktigt värdelöst. Det blir liksom aldrig bra, eftersom man som gitarrist söker det där varma i tonen som en högtalare ger. Man provar bara en gång.
AxeTrak löser det här riktigt bra genom att isolera högtalaren och låta micken och konen vara där inpackad i ljudisolerande material. Då kan du maxa stärkaren och få ut den där råtonen ur din rörförstärkare du behöver för din inspelning eller rakt in mixern om du spelar live.
Kuben är handgjord rakt igenom med särskilt framtagna högtalare och mickar. Själva kuben är gjord av Baltic Birch Plywood och kädd i nån slags grå filtmaterial, ser lite vintage cool ut. Den väger drygt 9,5 kg så den är ganska enkel att ta med sig om man behöver, i alla fall jämfört med en 4x12a.
På framsidan finns 1 input jack för högtalarkabeln, 8 ohm är det som gäller. När du köper den kan du beställa med 4, 8 eller 16 ohm, eller alla. Jag minns inte vad jags beställde men jag kör i alla fall 8 ohm. Du har även en "fuse" på framsidan, där du kan sätta i en ny om du blåser den. Det medföljer 2 st extra, som verkar vara standard att köpa i butik.
En XLR får mick-kabeln som du sen kör till mixern eller via ljudkort till datorn. Kör du Mac kan jag rekommendera Apogee Duo.
Det finns också två andra knappar som låter dig sätta på och av två ljudfilter, en röd och grön. Det är egentligen en bas boost och treble boost, som ger ytterligare möjlighet att kontrollera ljudet.
I de tidigaste versionerna använde de SM57an som mick men det visade sig att det inte räckte riktigt så numera sitter en helt specialdesignad, en Modified Dynamic Cardioid, som ska optimera upptagningen. Micken kan också flyttas inne i kuben "utifrån", dvs ställan antingen rakt mot konen, optimalt för rena ljud, eller en bit vid sidan för high gain om du exempelvis vill ha lite mjukare ljudbild.
Inne i kuben sitter en 6" "Raptor" högtalare, det är AxeTracks egen. Det är inte så mycket att säga om den, den gör sitt jobb i lugn och ro där inne. På sidan sitter ett handreglage där du kan ställa micken i förhållande till högtalarkonen, som jag beskrev ovan. Det var något som användare var irriterade på i första versionerna, dvs att micken då var mer fast rakt på konen. Vi vet ju att myckens placering ändrar ljudets karaktär ganska mycket, och det finns många meningar om det där.
Till vad?
Användningsområdena är så klart många, inte bara inspelningssituationer. Spelar du live så behöver du inte micka din högtalare. Har du flera högtalar-outputs kör du din vanliga på scen för dig själv och dessutom en rakt in i AxeTrak till mixerbordet. Full kontroll kan man säga.
Man kan förmodligen också, om "batteristen" kör digitala trummor, köra in allt i mixern och repa i lurar med din Mesa Boogie på högsta volym "doin what it should". Jag vet inte, men möjligheten finns förstås.
Hur låter det då?
Det låter helt magiskt förstås, med rätt inställningar på förstärkaren och ett bra ljudkort rakt in i Logic eller nåt annat så har du din rörförstärkare precis som den ska låta "mickad". Det hörs inte ett ljud, även om du gasar din Marshall på 10an. Man ska komma ihåg, och det är svårt när man sitter där, att det är analogt hela vägen. Det känns lite "som att det något som inte stämmer", eftersom man är van vid byxfladder.
Och vill du köra din kedja av effekter så visst blir det bra, men ska du spela in så kanske man ska lägga effekterna efteråt. Men möjligheten finns givetvis.
Nu har jag inte rattat så mycket ännu, men eftersom det var i stort sett plug n play så kickade jag bara in den och körde. Jag provade att flytta micken och resultatet var slående. Det fina är ju just att du slipper ljudet i rummet och kan koncentrera dig på det som spelas in direkt. Helt grymt.
Priset var 459 dollars + moms och tull. Helt klart värt pengarna, att vänta 6 månader kändes dock rätt kass.
Betyg
6,5 Zombies (5)
Alternativet jag provat två ggr är line-out på förstärkaren, men resultatet har alltid varit riktigt värdelöst. Det blir liksom aldrig bra, eftersom man som gitarrist söker det där varma i tonen som en högtalare ger. Man provar bara en gång.
AxeTrak löser det här riktigt bra genom att isolera högtalaren och låta micken och konen vara där inpackad i ljudisolerande material. Då kan du maxa stärkaren och få ut den där råtonen ur din rörförstärkare du behöver för din inspelning eller rakt in mixern om du spelar live.
Kuben är handgjord rakt igenom med särskilt framtagna högtalare och mickar. Själva kuben är gjord av Baltic Birch Plywood och kädd i nån slags grå filtmaterial, ser lite vintage cool ut. Den väger drygt 9,5 kg så den är ganska enkel att ta med sig om man behöver, i alla fall jämfört med en 4x12a.
På framsidan finns 1 input jack för högtalarkabeln, 8 ohm är det som gäller. När du köper den kan du beställa med 4, 8 eller 16 ohm, eller alla. Jag minns inte vad jags beställde men jag kör i alla fall 8 ohm. Du har även en "fuse" på framsidan, där du kan sätta i en ny om du blåser den. Det medföljer 2 st extra, som verkar vara standard att köpa i butik.
En XLR får mick-kabeln som du sen kör till mixern eller via ljudkort till datorn. Kör du Mac kan jag rekommendera Apogee Duo.
Det finns också två andra knappar som låter dig sätta på och av två ljudfilter, en röd och grön. Det är egentligen en bas boost och treble boost, som ger ytterligare möjlighet att kontrollera ljudet.
I de tidigaste versionerna använde de SM57an som mick men det visade sig att det inte räckte riktigt så numera sitter en helt specialdesignad, en Modified Dynamic Cardioid, som ska optimera upptagningen. Micken kan också flyttas inne i kuben "utifrån", dvs ställan antingen rakt mot konen, optimalt för rena ljud, eller en bit vid sidan för high gain om du exempelvis vill ha lite mjukare ljudbild.
Inne i kuben sitter en 6" "Raptor" högtalare, det är AxeTracks egen. Det är inte så mycket att säga om den, den gör sitt jobb i lugn och ro där inne. På sidan sitter ett handreglage där du kan ställa micken i förhållande till högtalarkonen, som jag beskrev ovan. Det var något som användare var irriterade på i första versionerna, dvs att micken då var mer fast rakt på konen. Vi vet ju att myckens placering ändrar ljudets karaktär ganska mycket, och det finns många meningar om det där.
Till vad?
Användningsområdena är så klart många, inte bara inspelningssituationer. Spelar du live så behöver du inte micka din högtalare. Har du flera högtalar-outputs kör du din vanliga på scen för dig själv och dessutom en rakt in i AxeTrak till mixerbordet. Full kontroll kan man säga.
Man kan förmodligen också, om "batteristen" kör digitala trummor, köra in allt i mixern och repa i lurar med din Mesa Boogie på högsta volym "doin what it should". Jag vet inte, men möjligheten finns förstås.
Hur låter det då?
Det låter helt magiskt förstås, med rätt inställningar på förstärkaren och ett bra ljudkort rakt in i Logic eller nåt annat så har du din rörförstärkare precis som den ska låta "mickad". Det hörs inte ett ljud, även om du gasar din Marshall på 10an. Man ska komma ihåg, och det är svårt när man sitter där, att det är analogt hela vägen. Det känns lite "som att det något som inte stämmer", eftersom man är van vid byxfladder.
Och vill du köra din kedja av effekter så visst blir det bra, men ska du spela in så kanske man ska lägga effekterna efteråt. Men möjligheten finns givetvis.
Nu har jag inte rattat så mycket ännu, men eftersom det var i stort sett plug n play så kickade jag bara in den och körde. Jag provade att flytta micken och resultatet var slående. Det fina är ju just att du slipper ljudet i rummet och kan koncentrera dig på det som spelas in direkt. Helt grymt.
Priset var 459 dollars + moms och tull. Helt klart värt pengarna, att vänta 6 månader kändes dock rätt kass.
Betyg
6,5 Zombies (5)
Kommentarer
Skicka en kommentar