Marshall SL5 - En överraskande bra combo
I dag landade en Marshall SL5 Slash combo här hemma i lägenheten. Det rör sig om en övningsstärkare som ska leverera soundet som blivit signum för Slash. Samtidigt ska SL5 inte ses som enbart det, tvärtom så är det en av de bättre Marshalls på mycket länge.
2010 kom Marshall ut med AFD100, Slash´s topp på 100 watt. Den har fått fantastiskt mottagande i stort sett överallt, främst beroende på att den har ett riktigt bra grundljud och riktigt tight botten. En rockstärkare med två skitiga kanaler. En som ska påminna om Frank Levis moddade JCM800 (#34-mode) och en som baseras på den moddade Marshall som Slash använde på Appetite for Destruction som kallas #36 (AFD-mode), moddad av Frank Levi ej att förväxlas med #39, originalmoddad av Tim Caswell men som egentligen blev känd när Frank Levi slet ut Caswells och stoppade i sin egen mod. För det är det som AFD100 handlar om, att replikera den moddade toppen "som försvann" som jag skrivit om i tidigare inlägg och hans sound från Use Your Illusion plattorna och framåt (#34). Innanför skalet på AFD100 sitter 5 st ECC83 rör i försteget och 4 st 6550 slutsteget och en power-scale som gör att du kan sänka effekten ner till 1 watt. Jag moddade om min, eller det var Folkesson som gjorde det, så att den fick ännu mer botten och mer gain.
SL5
Den här gången är det lillebror som saluförs, en combo paketerad med en 12" Celestion V30. Till att börja med ska jag poängtera att trots att den är gjord för Les Paul och efter Slash´s smak så är det en riktigt bra Marshall oavsett vilken gitarrtyp man har och om man gillar Slash eller inte. Den fungerar i alla lägen, utom möjligen för metal.
Uteffekten är 5 watt eller 1 watt, som switchas bakom. Man ska verkligen inte luras av de 5 watten, det är gott om volym. Micka den och du kan helt klart köra live med den utan problem. Om det åndå är för högt för grannarna där hemma så växlar du bara till 1 watt på ett kick. Man kan med rätta misstänka att man tappar ton då man drar ned den till 1 watt, men så är inte fallet. Tonen och botten följer med imponerande väl. Under huven sitter 3 st ECC84 rör i försteget och en EL34 och slutsteget.
Till skillnad från toppen, som har två skitiga kanaler, så har SL5 en ren kanal och en skitig som växlas med en footswitch. Den rena kanalen är riktigt omfångsrik med bra sparkling i toppen av ljudbilden. Om du maxar förstärkaren spricker den upp på ett utmärkt och crunchigt sätt. Det rena ljudet har en ordentlig botten och är bred och omfångsrik, vilket gör den bra anpassad för att köra pedaler i. Jag provade flera overdrives och den svarar ruggigt bra.
Den skitiga går från bluesig crunch till riktigt tät high-gain vintage rock med tjock botten, mycket tack vare V30:an. Det är så klart begåvat att skicka i en V30 12a istället för nån billigare 10a. Med gainen kan du med små justeringar höra stor skillnad, vilket faktiskt är ganska ovanligt. Jämför du den med Blackstar HT-5 så finner du att SL5 formligen trasar sönder HT-5 varje dag i veckan, och då ska man veta att HT-5 ljudmässigt är ruggigt bra. Imponerande Marshall.
Om du kör med en gitarr med låg output är tipset från Marshall att köra inputjack 1 för lite extra push och om gitarrer har normal eller hög output välj den undre nr 2. Den övre 1 ger +6db mer gain och du har här ytterligare en parameter att testa olika gitarrer och mickar med.
Om du kör med en gitarr med låg output är tipset från Marshall att köra inputjack 1 för lite extra push och om gitarrer har normal eller hög output välj den undre nr 2. Den övre 1 ger +6db mer gain och du har här ytterligare en parameter att testa olika gitarrer och mickar med.
EQn är den vanliga, "treble", "middle" och "bass". Det fina är att du kan förändra ljudet rejält genom att experimentera med dem. Givetvis finns också en "presence" som även den ger stora variationsmöjligheter.
På baksidan hittas watt-omkopplaren, 16 ohm och 8 ohm speaker output.
På AFD100 finns ingen reverb, men det finns det här. En riktigt schysst reverb dessutom som om du sätter den kl 10 ger en riktigt fin klang om du kör gain, en smaksak givetvis.
Däremot saknas effects-loop, och det är lite tråkigt. Jag kan inte förstå varför man valt bort den faktiskt. Man påstår att det är Slash själv som valt bort den, men det undrar jag. Jag drar av 0,1 Zombies på betyget av det skälet.
Priset är också onödigt högt på ett sätt, 6100 spänn. Samtidigt är det inte fråga om en lågprisförstärkare sett utifrån vad man får, för man mer ljudmässigt. Den är utmärkt även live (mickat) och inte minst i studio där den förmodligen hittar sin plats enkelt. Men det är klart att priset avskräcker.
Betyg
4,9 Zombies (5)
Priset är också onödigt högt på ett sätt, 6100 spänn. Samtidigt är det inte fråga om en lågprisförstärkare sett utifrån vad man får, för man mer ljudmässigt. Den är utmärkt även live (mickat) och inte minst i studio där den förmodligen hittar sin plats enkelt. Men det är klart att priset avskräcker.
Betyg
4,9 Zombies (5)
Ännu en bra recension. Jag är faktiskt nära en investering i en dylik (som komplement till min AFD100) har bara lite prylar som jag måste kränga innan jag slår till, för det kommer jag att göra. :-)
SvaraRaderaPrecis vad jag fick också :)
SvaraRadera