This Gates To 11 - Cool Fuzz med inbyggd gate...
Häromdagen införskaffade jag en Fuzz-pedal med det något underliga namnet "This Gates To 11". Den är tillverkad av Björn Juhl under varumärket BearFoot och är nog den konstigaste och/eller coolaste pedalen som sannolikt äntrar mitt hem. Den är på ett sätt helt sjukt fulljudande och samtidigt en bländande smart, spännande och fängslande Fuzz-pedal med inbyggd gate. Det beror lite på vem du är faktiskt....
Att den heter This Gates To 11 är ingen slump, den är nämligen specialbeställd av BearFoots distributör This Go To 11, en pedal- och förstärkarbutik i Stockholm. Pedalen är endast tillverkad i 50 ex Limited Edition.
På det glittriga lila chassit sitter fyra rattar, en on/off knapp och en lysdiod.
V =Volym
F = Fuzz
N = Natural
T = Treble
Volymen är ju ganska självklar men den spelar också roll för karaktären när man rattar den i olika lägen. Fuzz-ratten handlar om mängden Fuzz och Treble-ratten filtrerar diskanten. Så långt inga konstigheter, bara med dessa så är det en shysst Fuzz som faktiskt mäter sig långt med sina andra mer klassiska kompisar.
Det är med Natural-ratten det händer spännande saker. Den ställer karaktären på själva Fuzzen och det är den som gör pedalen antingen positivt speciell eller konstigt värdelöst, beroende vem du är. Gillar du betyg ordning och uppförande är det inget för dig, men gillar du det orediga och utmanande så kommer du ta den till ditt gitarrhjärta.
Med Natural hittar du nämligen väldigt trasiga, bräckliga och märkliga ljud precis som om din transistorradio skulle vara nära att brinna eller att högtalarna spruckit i din fyrtolva. Samtidigt kan du få karaktären av en gammal synth med knastrig karaktär. Beroende på hur du ställer Natural så kan du också skapa en effekt som påverkas tydligt av ditt anslag. Försiktigt svagt anslag kan skapa de spräckliga konstiga ljuden och lite tuffare anslag mer mot det traditionella Fuzziga.
Den körs med fördel med schysst rent grundljud i förstärkaren, det är där karaktären i pedalen kan nyttjas fullt ut. Kombinerar du den med ditt favoritgainade förstärkarljud färgar den till ljudet som vilken Fuzz som helst och då handlar det kanske mer om ifall man gillar just den här fuzztypen eller någon annan tillsammans med sin naturliga gain. Det är dock på rent ljud det riktigt roliga infinner sig, om man nu gillar weird-noise-kind-a-stuff.
Här finns ett ljudklipp, som är väldigt städat får man nog säga. Det går att få betydligt konstigare ljud än så här. Men det ger ändå en hyfsad idé om vad du kan kan ställa till med för oreda den här.
Om man ska ge något slutomdöme så blir det svårt. Det är ju en Fuzz men ändå inte liksom, om man vill. Gillar man tweekande och vill skapa sig en helt egen "ton" så kan det här vara den totala prylen. Men å andra sidan är jag rätt säker på att folk som inte fattar grejen går tillbaka butiken och säger att det är nåt fel på den. Låter det förvirrande? Ja det är det också.
Jag tillhör den första kategorin, jag tycker den är en av mina absolut ballaste pedaler.
Betyg alt 1
5 Zombies (5)
Betyg alt 2
0 Zombies (5)
Att den heter This Gates To 11 är ingen slump, den är nämligen specialbeställd av BearFoots distributör This Go To 11, en pedal- och förstärkarbutik i Stockholm. Pedalen är endast tillverkad i 50 ex Limited Edition.
På det glittriga lila chassit sitter fyra rattar, en on/off knapp och en lysdiod.
V =Volym
F = Fuzz
N = Natural
T = Treble
Volymen är ju ganska självklar men den spelar också roll för karaktären när man rattar den i olika lägen. Fuzz-ratten handlar om mängden Fuzz och Treble-ratten filtrerar diskanten. Så långt inga konstigheter, bara med dessa så är det en shysst Fuzz som faktiskt mäter sig långt med sina andra mer klassiska kompisar.
Det är med Natural-ratten det händer spännande saker. Den ställer karaktären på själva Fuzzen och det är den som gör pedalen antingen positivt speciell eller konstigt värdelöst, beroende vem du är. Gillar du betyg ordning och uppförande är det inget för dig, men gillar du det orediga och utmanande så kommer du ta den till ditt gitarrhjärta.
Med Natural hittar du nämligen väldigt trasiga, bräckliga och märkliga ljud precis som om din transistorradio skulle vara nära att brinna eller att högtalarna spruckit i din fyrtolva. Samtidigt kan du få karaktären av en gammal synth med knastrig karaktär. Beroende på hur du ställer Natural så kan du också skapa en effekt som påverkas tydligt av ditt anslag. Försiktigt svagt anslag kan skapa de spräckliga konstiga ljuden och lite tuffare anslag mer mot det traditionella Fuzziga.
Den körs med fördel med schysst rent grundljud i förstärkaren, det är där karaktären i pedalen kan nyttjas fullt ut. Kombinerar du den med ditt favoritgainade förstärkarljud färgar den till ljudet som vilken Fuzz som helst och då handlar det kanske mer om ifall man gillar just den här fuzztypen eller någon annan tillsammans med sin naturliga gain. Det är dock på rent ljud det riktigt roliga infinner sig, om man nu gillar weird-noise-kind-a-stuff.
Här finns ett ljudklipp, som är väldigt städat får man nog säga. Det går att få betydligt konstigare ljud än så här. Men det ger ändå en hyfsad idé om vad du kan kan ställa till med för oreda den här.
Om man ska ge något slutomdöme så blir det svårt. Det är ju en Fuzz men ändå inte liksom, om man vill. Gillar man tweekande och vill skapa sig en helt egen "ton" så kan det här vara den totala prylen. Men å andra sidan är jag rätt säker på att folk som inte fattar grejen går tillbaka butiken och säger att det är nåt fel på den. Låter det förvirrande? Ja det är det också.
Jag tillhör den första kategorin, jag tycker den är en av mina absolut ballaste pedaler.
Betyg alt 1
5 Zombies (5)
Betyg alt 2
0 Zombies (5)
Kommentarer
Skicka en kommentar