Ryan Roxie & Gibson Les Paul Gold Top -72
Ryan Roxie, numera bosatt i Sverige, är bland annat känd som gitarrist i Alice Cooper Band i ett par omgångar. Roxie finns med på plattor som A fistfull of Alice (1997), Brutal Planet (2000), Dragondown (2001), The Eyes of Alice Cooper (2003) och Dirty Diamonds (2005). Men Ryan har även sitt eget band Roxie77 och har medverkat på Slash´s Snakepit klassiska platta Ain´t Life Grand, en grymt underskattad gitarrplatta och där Ryan bidrar med en bländande kompinsats.
Ryan är född 1 december 1965 i Sacramento, Carlifornia och har som så många i sin generation vuxit upp med sina gitarrhjältar på affischer i pojkrummet. Influenserna är bland andra Steve Stevens, Neal Geraldo (Pat Benetar), Elliot Easton (The Cars), Joe Perry (Aerosmith), Brian May (Queen) och Rick Nielsen (Cheap Trick). Klassiska rockgitarrister som jag förmodar också präglat Ryans egna spel väldigt mycket. Ryan Roxie är i botten "puré rock´n roll" och inte alls någon schredder i dess moderna bemärkelse. Hans gitarrspel bygger istället framförallt på tonkänsla och spel från hjätat.
Jag träffar Ryan i hans bostad under förberedelser och packning inför den 70 platser långa turnén med Alice Cooper som stundar. Vi samtalar över lite falukorv och gröna ärtor, för det är middagstid och barnen ska snart iväg på aktiviteter. Det känns lite märkligt men roande att äta falukorv med Alice Coopers gitarrist och mannen som kompade Slash på en av mina favoritplattor.
Kommer du ihåg din första gitarr?
Min första gitarr fick jag i julklapp av tomten faktiskt. Det var en cremefärgad Fender Stratocaster, vilket är lite ironiskt eftersom jag sen blev Gibson kille.
Men du har haft en egen signature också?
Ja GMP guitars gjorde en signature åt mig på 90-talet. Det var en bra gitarr.
Är märke och typ av gitarr viktigt?
Nej egentligen tycker jag inte det, det är väldigt individuellt och kopplat till vilken låt det handlar om. Variation är egentligen viktigare, och att man trivs med den handen. En del gitarrer har förmåga att växa ihop med en själv.
Du är en av Gibsons Ambassadörer i Europa.
Ja eftersom jag nästan alltid spelat på Gibson och flyttade till Sverige så passade det bra för både dem och mig. Och sen så brinner jag ju för Gibsons gitarrer och är väldigt intresserad av historien runt deras utveckling, och det är en spännande story som sträcker sig ända från 1903 faktiskt.
Vad kör du på för förstärkare?
Jag har nästan alltid kört på Marshall JCM800 2203. Jag har aldrig haft anledning att byta ut det konceptet, för mig är det rock n roll rakt igenom. Det gäller att hitta ett eget sound som är konsistent över tid och som känns personligt. En Marshall kan man alltid lita på att den fungerar och de tillräckligt gamla för att kunna lagas enkelt om något händer på turné.
Effekter?
Jag använder inte mycket effekter, men jag gillar TC Electronics Flashback Delay, Morley Bad Horsie Wha och Jim Dunlop Tremolo. Jag har några andra grejer också men jag försöker hålla grundljudet i min JCM800 så intakt som möjligt.
Vilken är din favoritgitarr om du ser till hela din karriär?
Min Les Paul Gold Top Deluxe -72 har följt mig hela tiden, och jag brukar säga att det är min första flickvän. En fantastisk gitarr rakt igenom.
Han plockar fram gitarren ur sitt case och man förstår att den ligger honom varm om hjärtat och att den används på de flesta plattorna han medverkat på.
Det är en välanvänd Gibson Les Paul, det är ingen tvekan om det. Gitarrens hals är fantastiskt lättspelad och strängarna sitter riktigt lågt utan något särskilt bandrazzel. På baksidan av huvudet syns ett halsbrott som är väldigt fint lagat.
Det är en sån där gitarr man bara fastnar i och jag glömmer för en stund bort vår intervju.
Lacken är krackelerad i princip överallt och under ytskicktet ser man den karrakteristiska gröna ärgade kopparbaserade färgen som lyser igenom på ett fantastisk sätt.
Fram till 1974 hade Gibson Gold Top koppar i sin grundfärg, och när kopparen kommer i kontakt med luft som oxiderar den och blir grön.
Ovanför stallet finns ett väldigt slitet område och Ryan berättar att han hade en hel del armband under 80-talet...
Gitarren är inte riktigt i original. Det är sällan vertygsgitarrer, som används flitigt, är det. Delar byts med åren och reparationer görs. Verktygsgitarrer är väldigt mycket mer intressanta än samlargitarrer tycker jag. Här andas det verkligen turné och rockhistoria i varje centimer. Stämskruvarna är utbytta till modernare och något band är utbytt, det översta gissar jag. Vad Ryan vet så är mickarna original, fast utan kåpor. Gitarren är ganska lätt för att vara en Les Paul från den här tiden. Bindingen är lite tjockare precis vid cutawayen på den här modellen och det hela ger ett lite fetare intryck.
Jag återgår efter en stund till intervjuen.
Innovation tycks inte ligga nära gitarrister, men Gibsons Min-ETune då?
Jag tycker Min-ETune är praktiskt när du sitter hemma och komponerar och snabbt vill stämma om din gitarr och det är en fantastiskt uppfinning. Samtidigt som det är praktiskt så förstör det inte utseendet framifrån, gitarren förblir densamma. Men vill du montera det på din vintage Les Paul 59? Nej det vill du nog inte, det är svårt att göra om vinnande recept.
Är tekniken och verktygen viktiga i det sammanhanget?
Ja det är de, men det är inte där "tonen" sitter tycker jag. En del säger att den sitter i fingrarna men det är bara halva sanningen, tonen sitter i hjärtat och i hjärnan. Utan det blir det bara teknikspel. Det handlar väldigt mycket om attityd.
Så tekniken och fingrarna handlar mer om "leverans" av hjärtats och hjärnans ton?
Ja absolut så, jag har aldrig tänkt på det på det viset.
Jag har lyssnat mycket på ditt gitarrspel på Slash´s Snakepit "Ain´t life grand" genom åren, det är verkligen ett bra samarbete mellan er på den skivan.
Tack. Ja jag är väldigt tacksam över att Slash för den chansen och att han gav mig fritt spelrum i vänster kanal. Om du lyssnar noga så hör du att allt i vänster kanal, på Slash´s begäran, är min gitarr. Det gör dynamiken väldigt bra i låtarna tycker jag. Visst har han en del overdubs också där men vi delade upp kompen i höger och vänster.
Det är en väldigt underskattad rockplatta, hur kom soundet till?
Det är ju en spegling av oss som musiker där och då så klart, men sen hade Jim Mitchell (additional production, engineering) en stor del i hur plattan låter. En fantastisk ljudtekniker som också var inblandad i Guns N Roses produktioner, bland annat Use Your Illusion I & II men även mitt gamla band Dad´s Porno Mag.
Hur var Slash som samarbetspartner?
Jag är väldigt imponerad av Slash´s inställning till sitt gitarrspel, han är väldigt enkel och ödmjuk som person och gitarrist.
Jag såg att du gillar Neil Geraldo också, gitarristen i Pat Benetar Band?
Jag han är en verklig favorit, en komplett rockgitarrist och fantastisk förmåga till att skapa melodier. Jag har alltid gillat honom.
Orianthi och du har kamperat ihop också nu med Alice Cooper Band, hur har det varit?
Ja det är en fantastisk gitarrist och en väldigt jordnära person. Nu slutar hon ju som gitarrist med Alice Cooper och ska göra något med Richie Sambora, det ska bli väldigt spännande att se vad de kommer fram till.
Så nu får ni en ny gitarrist i bandet?
Ja precis. Nita Strauss, det ska bli kul att lära känna henne.
Clinics är något du kör nu också?
Ja jag försöker bidra till att sprida kunskap om gitarr och spelteknik på något jag kallar "Rock´n Roll Parking Lot". På turnén nu med Alice Cooper försöker vi göra så många nedslag som möjligt. Där visar jag också upp Gibson Big 6 gitarrer, det vill säga hela deras gitarrsortiment. Man kan prova dem och känna in de olika typerna om man vill. Jag är egentligen inte så förtjust i clinics, eftersom det som visas upp oftast är för svårt för de flesta. Jag gillar när man får något konkret som fan, och det behöver inte alltid vara flashigt och komplicerat. Jag håller mig till vad jag kallar "stay loyal to your recipe" och det är för mig jordnära rock´n roll.
Ditt eget band Roxie77 har varit med sen 90-talet, men nu med ny sättning?
Roxie77 startade som fortsättningen på ett band som hette Dad´s Porno Mag och hade från början en amerikansk sättning, men nu när jag bor i Sverige så är det naturligare med en svensk.
Något nytt material på gång?
Ja den 7 juli släpps en ny platta, "AmeriSwede EP", och det blir väldigt spännande.
Tack för att du gav Gitarrzombien lite av din tid.
Tack själv, vi borde ses igen och snacka gitarrer.
/Gitarrzombien
Här kommer ett litet bonusklipp med Alice Cooper och Nita Strauss, den nye gitarristen.
Ryan är född 1 december 1965 i Sacramento, Carlifornia och har som så många i sin generation vuxit upp med sina gitarrhjältar på affischer i pojkrummet. Influenserna är bland andra Steve Stevens, Neal Geraldo (Pat Benetar), Elliot Easton (The Cars), Joe Perry (Aerosmith), Brian May (Queen) och Rick Nielsen (Cheap Trick). Klassiska rockgitarrister som jag förmodar också präglat Ryans egna spel väldigt mycket. Ryan Roxie är i botten "puré rock´n roll" och inte alls någon schredder i dess moderna bemärkelse. Hans gitarrspel bygger istället framförallt på tonkänsla och spel från hjätat.
Jag träffar Ryan i hans bostad under förberedelser och packning inför den 70 platser långa turnén med Alice Cooper som stundar. Vi samtalar över lite falukorv och gröna ärtor, för det är middagstid och barnen ska snart iväg på aktiviteter. Det känns lite märkligt men roande att äta falukorv med Alice Coopers gitarrist och mannen som kompade Slash på en av mina favoritplattor.
Kommer du ihåg din första gitarr?
Min första gitarr fick jag i julklapp av tomten faktiskt. Det var en cremefärgad Fender Stratocaster, vilket är lite ironiskt eftersom jag sen blev Gibson kille.
Men du har haft en egen signature också?
Ja GMP guitars gjorde en signature åt mig på 90-talet. Det var en bra gitarr.
Ryan Roxie & Gold Top |
Nej egentligen tycker jag inte det, det är väldigt individuellt och kopplat till vilken låt det handlar om. Variation är egentligen viktigare, och att man trivs med den handen. En del gitarrer har förmåga att växa ihop med en själv.
Du är en av Gibsons Ambassadörer i Europa.
Ja eftersom jag nästan alltid spelat på Gibson och flyttade till Sverige så passade det bra för både dem och mig. Och sen så brinner jag ju för Gibsons gitarrer och är väldigt intresserad av historien runt deras utveckling, och det är en spännande story som sträcker sig ända från 1903 faktiskt.
Vad kör du på för förstärkare?
Jag har nästan alltid kört på Marshall JCM800 2203. Jag har aldrig haft anledning att byta ut det konceptet, för mig är det rock n roll rakt igenom. Det gäller att hitta ett eget sound som är konsistent över tid och som känns personligt. En Marshall kan man alltid lita på att den fungerar och de tillräckligt gamla för att kunna lagas enkelt om något händer på turné.
Effekter?
Jag använder inte mycket effekter, men jag gillar TC Electronics Flashback Delay, Morley Bad Horsie Wha och Jim Dunlop Tremolo. Jag har några andra grejer också men jag försöker hålla grundljudet i min JCM800 så intakt som möjligt.
Vilken är din favoritgitarr om du ser till hela din karriär?
Min Les Paul Gold Top Deluxe -72 har följt mig hela tiden, och jag brukar säga att det är min första flickvän. En fantastisk gitarr rakt igenom.
Han plockar fram gitarren ur sitt case och man förstår att den ligger honom varm om hjärtat och att den används på de flesta plattorna han medverkat på.
Det är en välanvänd Gibson Les Paul, det är ingen tvekan om det. Gitarrens hals är fantastiskt lättspelad och strängarna sitter riktigt lågt utan något särskilt bandrazzel. På baksidan av huvudet syns ett halsbrott som är väldigt fint lagat.
Det är en sån där gitarr man bara fastnar i och jag glömmer för en stund bort vår intervju.
Lacken är krackelerad i princip överallt och under ytskicktet ser man den karrakteristiska gröna ärgade kopparbaserade färgen som lyser igenom på ett fantastisk sätt.
Fram till 1974 hade Gibson Gold Top koppar i sin grundfärg, och när kopparen kommer i kontakt med luft som oxiderar den och blir grön.
Ovanför stallet finns ett väldigt slitet område och Ryan berättar att han hade en hel del armband under 80-talet...
Gitarren är inte riktigt i original. Det är sällan vertygsgitarrer, som används flitigt, är det. Delar byts med åren och reparationer görs. Verktygsgitarrer är väldigt mycket mer intressanta än samlargitarrer tycker jag. Här andas det verkligen turné och rockhistoria i varje centimer. Stämskruvarna är utbytta till modernare och något band är utbytt, det översta gissar jag. Vad Ryan vet så är mickarna original, fast utan kåpor. Gitarren är ganska lätt för att vara en Les Paul från den här tiden. Bindingen är lite tjockare precis vid cutawayen på den här modellen och det hela ger ett lite fetare intryck.
Jag återgår efter en stund till intervjuen.
Innovation tycks inte ligga nära gitarrister, men Gibsons Min-ETune då?
Jag tycker Min-ETune är praktiskt när du sitter hemma och komponerar och snabbt vill stämma om din gitarr och det är en fantastiskt uppfinning. Samtidigt som det är praktiskt så förstör det inte utseendet framifrån, gitarren förblir densamma. Men vill du montera det på din vintage Les Paul 59? Nej det vill du nog inte, det är svårt att göra om vinnande recept.
Är tekniken och verktygen viktiga i det sammanhanget?
Ja det är de, men det är inte där "tonen" sitter tycker jag. En del säger att den sitter i fingrarna men det är bara halva sanningen, tonen sitter i hjärtat och i hjärnan. Utan det blir det bara teknikspel. Det handlar väldigt mycket om attityd.
Så tekniken och fingrarna handlar mer om "leverans" av hjärtats och hjärnans ton?
Ja absolut så, jag har aldrig tänkt på det på det viset.
Jag har lyssnat mycket på ditt gitarrspel på Slash´s Snakepit "Ain´t life grand" genom åren, det är verkligen ett bra samarbete mellan er på den skivan.
Tack. Ja jag är väldigt tacksam över att Slash för den chansen och att han gav mig fritt spelrum i vänster kanal. Om du lyssnar noga så hör du att allt i vänster kanal, på Slash´s begäran, är min gitarr. Det gör dynamiken väldigt bra i låtarna tycker jag. Visst har han en del overdubs också där men vi delade upp kompen i höger och vänster.
Det är en väldigt underskattad rockplatta, hur kom soundet till?
Det är ju en spegling av oss som musiker där och då så klart, men sen hade Jim Mitchell (additional production, engineering) en stor del i hur plattan låter. En fantastisk ljudtekniker som också var inblandad i Guns N Roses produktioner, bland annat Use Your Illusion I & II men även mitt gamla band Dad´s Porno Mag.
Hur var Slash som samarbetspartner?
Jag är väldigt imponerad av Slash´s inställning till sitt gitarrspel, han är väldigt enkel och ödmjuk som person och gitarrist.
Jag såg att du gillar Neil Geraldo också, gitarristen i Pat Benetar Band?
Jag han är en verklig favorit, en komplett rockgitarrist och fantastisk förmåga till att skapa melodier. Jag har alltid gillat honom.
Orianthi och du har kamperat ihop också nu med Alice Cooper Band, hur har det varit?
Ja det är en fantastisk gitarrist och en väldigt jordnära person. Nu slutar hon ju som gitarrist med Alice Cooper och ska göra något med Richie Sambora, det ska bli väldigt spännande att se vad de kommer fram till.
Så nu får ni en ny gitarrist i bandet?
Ja precis. Nita Strauss, det ska bli kul att lära känna henne.
Clinics är något du kör nu också?
Ja jag försöker bidra till att sprida kunskap om gitarr och spelteknik på något jag kallar "Rock´n Roll Parking Lot". På turnén nu med Alice Cooper försöker vi göra så många nedslag som möjligt. Där visar jag också upp Gibson Big 6 gitarrer, det vill säga hela deras gitarrsortiment. Man kan prova dem och känna in de olika typerna om man vill. Jag är egentligen inte så förtjust i clinics, eftersom det som visas upp oftast är för svårt för de flesta. Jag gillar när man får något konkret som fan, och det behöver inte alltid vara flashigt och komplicerat. Jag håller mig till vad jag kallar "stay loyal to your recipe" och det är för mig jordnära rock´n roll.
Ditt eget band Roxie77 har varit med sen 90-talet, men nu med ny sättning?
Roxie77 startade som fortsättningen på ett band som hette Dad´s Porno Mag och hade från början en amerikansk sättning, men nu när jag bor i Sverige så är det naturligare med en svensk.
Något nytt material på gång?
Ja den 7 juli släpps en ny platta, "AmeriSwede EP", och det blir väldigt spännande.
Tack för att du gav Gitarrzombien lite av din tid.
Tack själv, vi borde ses igen och snacka gitarrer.
/Gitarrzombien
Här kommer ett litet bonusklipp med Alice Cooper och Nita Strauss, den nye gitarristen.
Kommentarer
Skicka en kommentar