Jenny Möllberg, Misdemeanor och Black Whitesnake
Runt 97/98 lyssnade jag mycket på Misdemeanors första platta "Five Wheel Drive", en platta med extremt mycket attityd och energi från hjärtat. Bandet bestod av Vera Olofsson (sång), Jenny Möllberg (gitarr), Jenny Lindahl (bas), Sara Fredriksson (gitarr) och Mia Möllberg (trummor). Misdemeanor hör till Stoner-genren med rötter i Sabbaths blytunga riff men med mer psykedeliska inslag.
Just det karrakteristiska medeltempogunget fängslade mig, kanske som kontrast till den snabbare teknikorienterade hårdrocken som växt fram. Med band som Kyuss som inspiration snickrade Misdemeanor ihop riktigt tunga låtar och plattorna efter debuten visade på prov på stor musikalitet och skicklighet.
En bit in i 2000-talet tappade jag kollen på bandet, men för ett tag sen så snubblade jag över dem igen. En ny period av Misdemeanor-mania slog in.
På vinst och förlust kontaktade jag gitarristen Jenny Möllberg för att ta reda på vart bandet tog vägen och för att höra lite om stonergunget och vad de gör idag.
Jenny visade sig ha nytt band på gång, Black Whitesnake, och de har spelat in en del låtar och det påminner en del om Misdemeanor. Återigen väldigt riffbaserat, nedstämt och riktigt tungt.
Jennys riffande är faktiskt något av det coolare jag stött på, starkt präglat av vintagerör och en wha wha som sätter alltihop snyggt i en egen stil. Hon är defenitivt en gitarrist att ha ögonen och öronen öppna för framöver.
Vart tog Misdemeanor vägen?
Efter vår sista sväng nere i Europa hösten 2008 så kändes det som det var dags för en paus, av lite olika skäl. För mig personligen så kände jag nog att vi hade gjort det mesta vi kunde göra med Misdemeanor, och just då ville jag göra nåt annat rent musikaliskt. Eftersom man kombinerade spelandet med ett heltidsjobb också så var det dessutom skönt att inte lägga all sin semester på att sitta i en van och åka runt, även om det också förstås har sin charm.
Vad kom Misdemeanor som namn ifrån, det är ju en UFO platta också, finns någon koppling?
Nä ingen koppling till UFO, vi tog namnet från Alice Cooper låten "Mr & Misdemeanor" som finns på andra skivan Easy Action.
EPn "Five Wheel Drive" är ju hur tung som helst, var spelade ni in den?
Den spelades in 1998 i den numera ganska legendariska Rancho de la Luna studion som ligger ute i Joshua Tree i den kaliforniska öknen. Vi kom i kontakt med Dave Catching (Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal) som då ägde studion tillsammans med Fred Drake, som tyvärr dog för några år sedan när han var med Kyuss på turné. Vi gjorde en kort Skandinavien turne med Fu Manchu 1997 och då lärde vi känna Brant Bjork som spelade trummor med dom då. Han är ju också från öknen, och vi började väl prata lite om att spela in något med honom. Vi bestämde oss för att det skulle vara riktigt coolt att göra det på plats, i Daves studio. Vi finansierade själva vår resa och inspelning.
Hur formades soundet på "Five Wheel Driva"
Vilket sound vi var ute efter hade vi rätt bra koll på, men vi hade ju inga egna förstärkare eller liknande med oss utan använde det som fanns i studion. Jag vet att jag hade med mig min ena SG, kommer faktiskt inte ihåg om de andra hade med sina gitarrer eller lånade det som fanns på plats. Inspelningen fick ju också sin karaktär av att vi endast hade ett par dagar på oss att göra den, så man hann inte hålla på så mycket utan fick sätta det mesta typ live. Vi började också att mixa den där, men mixade om den sen när vi kom hem med Fred Estby på Sunlight. Rancho studion är grym, riktigt coolt ställe med sköna vibbar, mitt ute i öknen. Har varit där flera gånger och hälsat på, men hoppas att jag får chansen att spela in lite mer musik där någon gång i framtiden!
5 år senare på plattan Misdemeanor på Muse Entities, som jag verkligen älskar, utvecklades soundet mot att bli ännu tightare och tyngre, i synnerhet gitarrerna?
Tack! Kul att du gillar den. Ja den skivan släpptes av Alex Hellid från Entombed, och han var även producent. Det var första gången som vi jobbade med en producent som ställde krav på att vi skulle repa-repa-repa inför inspelning eftersom han är lite av en perfektionist. Men det var bra och nyttigt för oss. På inspelningen av den här skivan så lånade jag en Orange förstärkare av George Bravo (som var inspelningstekniker) och blev helt kär i den. Efter det införskaffade mig en egen som jag spelar på än idag.
Har man en mailadress som innehåller ”jennygitarr” så ger det vissa intressesignaler?
Ha ha ja kanske det :) Kommer också mycket av att det var två Jenny i bandet, bas-Jenny och gitarr-Jenny. Jag är väl ingen gitarrnörd, men jag gillar de gitarrer jag har väldigt mycket. Bestämde mig tidigt för att jag gillade SG:n och har inte exprimenterat så mycket efter det. Jo jag har föresten en Les Paul också, och när vi kompade en kompis ett tag så lånade jag makens Telecaster för jag tyckte det verkade passande, men SG är min gitarr.
Hur startade ditt gitarrintresse från början?
Jag började spela ganska sent, jag var nog 16 tror jag, och det var för att jag ville spela i ett band. Jag träffade en likasinnad, Bas-Jenny, i 15 årsåldern, och inte långt efter det så började vi införskaffa instrument och försöka spela gamla Alice Cooper låtar och lite annat. Min första gitarr var en nylonsträngad akustisk som pappa och jag åkte och handlade i nån inte alltför exklusiv musikaffär för några hundra. Sen köpte jag min första elgitarr ett tag efter det, en Kramer, den finns fortfarande kvar, står i ett hörn och samlar damm.
Vad är roligast, kompriffa eller solospel?
Hmm svår fråga, men det är kul med solon. Jag får nog säga 50/50!
Hur ser din live-rig ut, kör du fortfarande Orange?
Japp jag kör fortfarande Orange, standard pedaler är min Jimi Hendrix wah wah och en "Sugar Boost" som vår kompis Brad från Fu Manchu har byggt (Creepyfingerseffects). Använder den mest för solon, kompljudet är Orangen rakt av.
Pedaler, förutom det uppenbara intresset för wha wha och Suger Boosten då?
Jag har en BlueBox (oktavpedal) som är rolig att leka med, försöker hitta bra ställen att använda den på och fick nyligen en Electric Mistress. Jag använde båda på den senaste Black Whitesnake inspelningen.
Just det, nya bandet. Hur skulle du beskriva Black Whitesnakes musikaliska inriktning?
Det är ju inte hundra år från Misdemeanor i och med att både Vera och jag är med i bandet, men det är nog lite mer klassisk hårdrock/metal och kanske lite hårdare och argare, iallafall snabbare i många fall. Peter som spelar trummor är även en grym gitarrist men vi har nog rätt olika stil, men det är bra för det blir en spark i häcken på mig när han kommer med coola riff som jag måste få till.
Några spelningar på gång med Black Whitesnake framöver?
Inget inbokat just nu, vi är ett ganska så långsamt band som inte lyckats vara så jätteproduktiva än... Men vi spelade faktiskt in några låtar under våren som är tänkt ska komma på en vinyl 7" (typ efter sommaren kanske?) så då hoppas jag vi kan få till några spelningar.
Din Gibson SG, berätta lite om den…
Även om både Sabbath, AC/DC och orginal Alice Cooper bandet spelade SG så var det nog det tidiga 90 talet som gjorde att jag ville ha en. Jag var väldigt influerad av Badmotorfinger med Soundgarden och Blind med COC när de kom ut. Sara (Misdemeanors andra gitarrist) tipsade mig om att en kille på hennes jobb skulle sälja en SG, det måste varit 1994. Det var innan Sara spelade gitarr och var med i bandet, tur det annars skulle hon nog köpt den själv :) Det är den bruna SG (Standard) som jag har, den är från 1980, och är min absoluta favorit. Skön att spela på och låter grymt. Jag köpte en till SG lite senare, en vit standard från 1978.
Strängtjocklek, spelar det roll?
Stämmer man ner så spelar det ju lite roll, blir ju lite sladdrigt om man har för tunna strängar... I Misdemeanor stämde vi oftast bara ner E strängen till D. Jag tror jag spelade på 010:or då, men nu är det 011. Numera stämmer vi ner hela vägen till D. Men ljudmässigt så har jag inte analyserat så mycket strängtjocklek, det är mest vad som är bekvämt/känns bäst att spela på.
Har du några tips till läsarna om hur man får till ett tungt stoner-gung?
Ha ha, nä jag vet inte riktigt, ljudmässigt kan man nog få det på lite olika sätt, det hänger nog mest på om man har rätt låt/riff. Finns ju många typer av stonergung tycker jag med olika ljudbilder, antingen rätt rent och sjuttiotaligt eller fuzzigare a la Fu Manchu. Det mesta hänger nog på trummisen om det ska gunga!
Vet du om man kan få tag i en Misdemeanor t-shirts nånstans?
Vi har lite tshirts kvar, men det är mest udda storlekar, typ jättestora eller jättesmå... Men det är bara att maila och kolla läget så kan vi kolla vad som ligger och skräpar i replokalen :)
Tack för att du gav Gitarrzombien lite av din tid!
Tack själv!
Just det karrakteristiska medeltempogunget fängslade mig, kanske som kontrast till den snabbare teknikorienterade hårdrocken som växt fram. Med band som Kyuss som inspiration snickrade Misdemeanor ihop riktigt tunga låtar och plattorna efter debuten visade på prov på stor musikalitet och skicklighet.
En bit in i 2000-talet tappade jag kollen på bandet, men för ett tag sen så snubblade jag över dem igen. En ny period av Misdemeanor-mania slog in.
På vinst och förlust kontaktade jag gitarristen Jenny Möllberg för att ta reda på vart bandet tog vägen och för att höra lite om stonergunget och vad de gör idag.
Jenny visade sig ha nytt band på gång, Black Whitesnake, och de har spelat in en del låtar och det påminner en del om Misdemeanor. Återigen väldigt riffbaserat, nedstämt och riktigt tungt.
Jennys riffande är faktiskt något av det coolare jag stött på, starkt präglat av vintagerör och en wha wha som sätter alltihop snyggt i en egen stil. Hon är defenitivt en gitarrist att ha ögonen och öronen öppna för framöver.
Vart tog Misdemeanor vägen?
Efter vår sista sväng nere i Europa hösten 2008 så kändes det som det var dags för en paus, av lite olika skäl. För mig personligen så kände jag nog att vi hade gjort det mesta vi kunde göra med Misdemeanor, och just då ville jag göra nåt annat rent musikaliskt. Eftersom man kombinerade spelandet med ett heltidsjobb också så var det dessutom skönt att inte lägga all sin semester på att sitta i en van och åka runt, även om det också förstås har sin charm.
Vad kom Misdemeanor som namn ifrån, det är ju en UFO platta också, finns någon koppling?
Nä ingen koppling till UFO, vi tog namnet från Alice Cooper låten "Mr & Misdemeanor" som finns på andra skivan Easy Action.
EPn "Five Wheel Drive" är ju hur tung som helst, var spelade ni in den?
Den spelades in 1998 i den numera ganska legendariska Rancho de la Luna studion som ligger ute i Joshua Tree i den kaliforniska öknen. Vi kom i kontakt med Dave Catching (Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal) som då ägde studion tillsammans med Fred Drake, som tyvärr dog för några år sedan när han var med Kyuss på turné. Vi gjorde en kort Skandinavien turne med Fu Manchu 1997 och då lärde vi känna Brant Bjork som spelade trummor med dom då. Han är ju också från öknen, och vi började väl prata lite om att spela in något med honom. Vi bestämde oss för att det skulle vara riktigt coolt att göra det på plats, i Daves studio. Vi finansierade själva vår resa och inspelning.
Hur formades soundet på "Five Wheel Driva"
Vilket sound vi var ute efter hade vi rätt bra koll på, men vi hade ju inga egna förstärkare eller liknande med oss utan använde det som fanns i studion. Jag vet att jag hade med mig min ena SG, kommer faktiskt inte ihåg om de andra hade med sina gitarrer eller lånade det som fanns på plats. Inspelningen fick ju också sin karaktär av att vi endast hade ett par dagar på oss att göra den, så man hann inte hålla på så mycket utan fick sätta det mesta typ live. Vi började också att mixa den där, men mixade om den sen när vi kom hem med Fred Estby på Sunlight. Rancho studion är grym, riktigt coolt ställe med sköna vibbar, mitt ute i öknen. Har varit där flera gånger och hälsat på, men hoppas att jag får chansen att spela in lite mer musik där någon gång i framtiden!
5 år senare på plattan Misdemeanor på Muse Entities, som jag verkligen älskar, utvecklades soundet mot att bli ännu tightare och tyngre, i synnerhet gitarrerna?
Tack! Kul att du gillar den. Ja den skivan släpptes av Alex Hellid från Entombed, och han var även producent. Det var första gången som vi jobbade med en producent som ställde krav på att vi skulle repa-repa-repa inför inspelning eftersom han är lite av en perfektionist. Men det var bra och nyttigt för oss. På inspelningen av den här skivan så lånade jag en Orange förstärkare av George Bravo (som var inspelningstekniker) och blev helt kär i den. Efter det införskaffade mig en egen som jag spelar på än idag.
Har man en mailadress som innehåller ”jennygitarr” så ger det vissa intressesignaler?
Ha ha ja kanske det :) Kommer också mycket av att det var två Jenny i bandet, bas-Jenny och gitarr-Jenny. Jag är väl ingen gitarrnörd, men jag gillar de gitarrer jag har väldigt mycket. Bestämde mig tidigt för att jag gillade SG:n och har inte exprimenterat så mycket efter det. Jo jag har föresten en Les Paul också, och när vi kompade en kompis ett tag så lånade jag makens Telecaster för jag tyckte det verkade passande, men SG är min gitarr.
Hur startade ditt gitarrintresse från början?
Jag började spela ganska sent, jag var nog 16 tror jag, och det var för att jag ville spela i ett band. Jag träffade en likasinnad, Bas-Jenny, i 15 årsåldern, och inte långt efter det så började vi införskaffa instrument och försöka spela gamla Alice Cooper låtar och lite annat. Min första gitarr var en nylonsträngad akustisk som pappa och jag åkte och handlade i nån inte alltför exklusiv musikaffär för några hundra. Sen köpte jag min första elgitarr ett tag efter det, en Kramer, den finns fortfarande kvar, står i ett hörn och samlar damm.
Vad är roligast, kompriffa eller solospel?
Hmm svår fråga, men det är kul med solon. Jag får nog säga 50/50!
Hur ser din live-rig ut, kör du fortfarande Orange?
Japp jag kör fortfarande Orange, standard pedaler är min Jimi Hendrix wah wah och en "Sugar Boost" som vår kompis Brad från Fu Manchu har byggt (Creepyfingerseffects). Använder den mest för solon, kompljudet är Orangen rakt av.
Pedaler, förutom det uppenbara intresset för wha wha och Suger Boosten då?
Jag har en BlueBox (oktavpedal) som är rolig att leka med, försöker hitta bra ställen att använda den på och fick nyligen en Electric Mistress. Jag använde båda på den senaste Black Whitesnake inspelningen.
Just det, nya bandet. Hur skulle du beskriva Black Whitesnakes musikaliska inriktning?
Det är ju inte hundra år från Misdemeanor i och med att både Vera och jag är med i bandet, men det är nog lite mer klassisk hårdrock/metal och kanske lite hårdare och argare, iallafall snabbare i många fall. Peter som spelar trummor är även en grym gitarrist men vi har nog rätt olika stil, men det är bra för det blir en spark i häcken på mig när han kommer med coola riff som jag måste få till.
Några spelningar på gång med Black Whitesnake framöver?
Inget inbokat just nu, vi är ett ganska så långsamt band som inte lyckats vara så jätteproduktiva än... Men vi spelade faktiskt in några låtar under våren som är tänkt ska komma på en vinyl 7" (typ efter sommaren kanske?) så då hoppas jag vi kan få till några spelningar.
Din Gibson SG, berätta lite om den…
Även om både Sabbath, AC/DC och orginal Alice Cooper bandet spelade SG så var det nog det tidiga 90 talet som gjorde att jag ville ha en. Jag var väldigt influerad av Badmotorfinger med Soundgarden och Blind med COC när de kom ut. Sara (Misdemeanors andra gitarrist) tipsade mig om att en kille på hennes jobb skulle sälja en SG, det måste varit 1994. Det var innan Sara spelade gitarr och var med i bandet, tur det annars skulle hon nog köpt den själv :) Det är den bruna SG (Standard) som jag har, den är från 1980, och är min absoluta favorit. Skön att spela på och låter grymt. Jag köpte en till SG lite senare, en vit standard från 1978.
Strängtjocklek, spelar det roll?
Stämmer man ner så spelar det ju lite roll, blir ju lite sladdrigt om man har för tunna strängar... I Misdemeanor stämde vi oftast bara ner E strängen till D. Jag tror jag spelade på 010:or då, men nu är det 011. Numera stämmer vi ner hela vägen till D. Men ljudmässigt så har jag inte analyserat så mycket strängtjocklek, det är mest vad som är bekvämt/känns bäst att spela på.
Har du några tips till läsarna om hur man får till ett tungt stoner-gung?
Ha ha, nä jag vet inte riktigt, ljudmässigt kan man nog få det på lite olika sätt, det hänger nog mest på om man har rätt låt/riff. Finns ju många typer av stonergung tycker jag med olika ljudbilder, antingen rätt rent och sjuttiotaligt eller fuzzigare a la Fu Manchu. Det mesta hänger nog på trummisen om det ska gunga!
Vet du om man kan få tag i en Misdemeanor t-shirts nånstans?
Vi har lite tshirts kvar, men det är mest udda storlekar, typ jättestora eller jättesmå... Men det är bara att maila och kolla läget så kan vi kolla vad som ligger och skräpar i replokalen :)
Tack för att du gav Gitarrzombien lite av din tid!
Tack själv!
We want a Misdemeanor reunion and new album now!!
SvaraRadera