Lundgren Guitar Pickups, svenskt hantverk när det är som bäst
För ett tag sedan var jag inne på Halkans för att köpa mickar till en Strata som behövde något annat än de som satt monterade. Vi pratade länge om olika alternativ och till slut säger Halkan: "Lundgren gör förmodligen världens bästa mickar" och så rotar han lite i hyllorna och sliter fram ett set. Och Halkan är en man som borde veta tänker jag, han har ju sysslat med gitarrer i hela sitt liv.
Sagt och gjort, jag gick hem och petade i dom, och det lät förstås betydligt bättre. Det var ett par 60´s Vintage, en av Lundgrens storsäljare, som låter lite åt "Hendrix-hållet" jämfört med exempelvis Lundgrens 50´s Formvar som har mer av det karakteristiska "twanget" vi kopplar ihop med en klassisk Stratocaster. Båda två är ruskigt bra mikrofoner, men med olika karaktär, och det är precis det valet av mickar handlar om: att hitta de modeller som svarar dig och kanaliserar ditt gitarrspel. Det betyder att det inte finns ett facit på "den bästa micken", svaret blir istället högst individuellt. Däremot finns skillnader i kvalitet, som naturligtvis i sig påverkar slutresultatet.
Många gitarrer i de lägre prisklasserna behöver inte vara dåliga instrument bara för att de inte kostar 20 000 kr, många gånger kan till och med ett billigt instrument ha god spelbarhet. Men för att komma ned i pris ut mot kund måste tillverkarna tyvärr skära i sina kostnader. En av många kostnadsbesparingar som görs är valet av mickar. Man sätter i sådant som primärt möter det affärsmässiga behovet och sekundärt ljudmässiga. Det betyder inte alls att dessa medvetna besparingar är "evil acts", idén bygger på att göra gitarren mer tillgänglig för de som inte kan/vill lägga 20 000 på sitt instrument. Därför kan ett spelmässigt bra instrument som inte låter tillfredställande "räddas" genom att uppgradera hårdvara, exempelvis ett klokt mickbyte. Att byta mickar är naturligtvis billigare än att köpa ett helt nytt instrument.
Att testa sig fram kan vara tidsödande och krångligt. Just av det skälet har Johan Lundgren en testgitarr med snabbkopplingar som man enkelt kan prova olika mickar med. Jag hoppas få låna hem den och en uppsättning mickar framöver för att kunna testa igenom Lundgrens utbud. Mer om det längre fram.
Häromsistens köpte jag en ny Fender Jeff Beck Artist Stratocaster, och i den sitter Fenders Noiseless mickar. I min förra Jeff Beck lät de mickarna fantastiskt, men i den nya lät de av någon anledning lite fattiga och nästan lite "själlösa". Antingen skiljer sig träet i instrumenten i sig så pass mycket att de låter annorlunda eller så är det "inkonsistens" i tillverkningen av mickarna? Jag vet inte, kanske hade jag en dålig dag också som förstärkte det hela. Det störde mig i alla fall och jag började maila med Johan Lundgren och jag bestämde mig ganska snabbt att jag ska byta ut Noiseless mickarna mot någon kombination av Lundgrens.
Lundgren Guitar Pickups startade 1990 och har sedan dess avancerat fram på marknaden och fått idel lovord från både musiker och bransch som sådan. Man tillverkar single-coils, humbucker, P.A.F. och numera även pickuper till både 7- och 8a strängat. Så vare sig man är intresserad av klassiska strataljud eller extrem high-gain så ska man absolut ta med Lundgren i gruppen kvalitetsleverantörer. Detta är också ett exempel på svenskt hantverk när det är som allra bäst, och som konkurrerar med betydligt äldre och mer välkända varumärken. Det är inte för intet som Lundgren är underleverantör gitarrtillverkare som Ibanez Custom Shop, Jackson, Vigier, Hagströms, Halkans Guitars m.fl. och produkterna används av gitarrister som Fredrik Thordendahl & Mårten Hagström (Meshuggah), Scott Gorham (Thin Lizzy), Chrissie Hynde (The Pretenders), Charlie Sexton (Bob Dylan), Pugh Rogerfeldt, Claes Yngström (Sky High). Listan kan göras lång och finns att läsa här på hemsidan.
Lundgrens websida är för övrigt riktigt bra på det viset att man kan lyssna och jämföra dem sinsemellan. När det gäller Stratamickar kan man höra hur de låter på alla lägen hals, hals/mitt, mitt, mitt/stall och stall vilket gör översikten god. Det är ändå svårt att jämföra eftersom vårt hörselminne inte är som en dators. Men hemsidan var en otrolig hjälp för mig i alla fall och jag fastnar efter en stunds vrakande för Lundgren´s 50´s Formvar i hals och mitt. Eftersom jag ofta vill ha en stallmick med lite mer klös i eller bättre uttryckt "som passar distortion bättre" blir valet lite knepigare. Jag kan tycka att vanliga singlecoils blir gärna lite tunna med distortion. Men jag vill ju å andra sidan inte ha en high-gain mick gjord för metal heller, det är ju trots allt en fin strata. Jag hittar BJFE som är lite rundare, biffigare och med lite mer attityd samtidigt som den även fungerar fint på rena ljud. Kombinationen av 50´s Formvar och BJFE är ett exempel på hur man kan kan tänka, om man inte vill ha färdigpaketerade set från början och Johan Lundgren kommer gärna med råd och tips.
Lundrens slogan tycker jag mycket om vilket perspektiv de valt fokusera på, vi borde alla fundera mer över varför vi spelar och samtidigt då hur vi vill låta när vi spelar.
Johan Lundgren är en ödmjuk kille, och som dessutom är väldigt stolt över vad de har åstadkommit. De flesta i branschen är också helt överens, Lundgrens mickar är av extremt hög kvalitet. Hur kan det komma sig att en småländsk firma knockar en hel värld när det kommer till gitarrljud? Jag får tag i Johan och frågar honom lite kring det och annat.
Hur kom det sig att du började tillverka mickar till gitarr?
Jag fick min första akustiska gitarr 1975. Det var en Ahlander, tillverkad av Hans Persson i Lugnås. Hans son Lennart bygger fortfarande gitarrer, värd att kolla upp. Jag spelade i band hela 80 talet mestadels i Punkbandet Sixten Redlös i vilket jag också skrev mestadels av musiken till. Sen spelade jag i band hela 90-talet också i olika konstellationer.
Vad använde ni får mickar i Sixten Redlös?
Mestadels Humbucker-gitarrer, men sen köpte jag en strata från 1979, en gitarr som jag fortfarande har kvar. Jag fascinerades av de extremt stora ljudskillnaderna mellan humbucker- och singlecoilgitarrer. Gitarrernas uppbyggnad är ju en förstärkning av olika saker som karakteriserar respektive koncept.
Gibson: kortskalig, limmad mahognyhals och humbuckers.
Strata: långskalig, skruvad hals av lönn eller al med singlecoils.
Verkligen olika perspektiv när du utrycker det så...
Ja och micken måste ju passa med grundkonstruktionen och aktuellt trä osv. Jag köpte en tjutande telemick en gång, och det var väl inget större fel på den, förutom att den just tjöt. Jag hade fått med vax från leverantören när jag köpte den, så jag vaxade den tre gånger men den tjöt ändå. Efter lite funderande noterade jag att det kanske vore smart att göra fast bottenplatta i plåt så att den inte låg och skakade. Problem solved!
Så du sporrades att utveckla egna idéer?
Ja det dröjde inte länge förrän jag kom på iden att trimma mickar med ett ytterligare lager koppartråd och göra en tappning på den. Vips hade jag två ljud. Jag minns att jag tänkte att det kan ju inte sluta här så jag började köpa egna magneter och egen koppartråd för att tillverka mickar från scratch. Detta var som sagt tidigt 90 tal och internet hade inte ens börjat, så det var lite krångligare att hitta information än idag och mycket av det hårda jobbet var just att få tag på delar. Och för att inte prata om tester och lyssnande. Jag tror jag bytte mickar ett dussin gånger på min strata på en och samma kväll, dag ut och dag in oavsett det var helg eller röda dagar.
Hur kom det sig att du fastnade så tror du?
Det kan nog vara en mix av min experimentlusta, "pillmani" och D:I:Y: mentaliteten från punken och en enveten känsla av att aldrig ge upp, som drivit mig. Det kanske kommer från mina föräldrar också.
Hur tog det fart?
Med tiden började ryktet om en duktig mikrofonbyggare spridas och mickarna hittade ut till gitarrister runt om i landet. Med tiden började gitarrtillverkare och multinationella företag höra av sig och idag säljer vår lilla firma mickar till sex världsdelar sedan många år tillbaka. Antalet mick-modeller vi har idag torde vara ca 75 stycken och antalet olika custom mickar vi gjort går knappt att räkna.
Vilket enskilt moment är mest kritskt när man utvecklar en mick?
Det är mycket som skall stämma. Samspelet mellan magneter, poler, bobiner och tråd. Även passform, och design förstås. Vad som är enskilt svårast är litet knivigt att svara på, på rak arm. Prio ett är alltid ljudet, och där finns det faktiskt ingen som slår oss på fingrarna. Vi har gitarrtillverkare som ringer hit och har testat allt annat och säger att vi låter bäst. Med marginal. Det känns rätt bra.
Hur lång tid tar det få en custom mick?
Varierar från 2 veckor till 2 månader beroende på om delar skall göras helt från scratch eller man kan nyttja sånt vi redan har hemma.
Vilka gitarrer sitter dina mickar i "stock" så att säga?
Vi samarbetar med Ibanez, Hagström och vi har sålt mickar till Fender, Jackson, Conklin, Ran, Mayones, Stenback, Vigier med flera.
Vilken är din egen favoritmick?
Heaven 57® Humbucker, '50s Formvar Singlecoil och Vertigo för Tele. Klassisk design med lagom utsignal. Heaven 57® har ett träigt ljud med en bra diskant och relativt tjockt, eftersom det är en humbucker men med ett relativt brett frekvensomfång utan för bumlig bas som en del humbuckers kan ha. '50s Formvar har trots excellent strängseparation också en "kropp", mycket tack vare den dubbel-lackade Heavy Formvar tråden. Det kan var skönt till en strata som är relativt tunn och diskantig. Vertigo set har en härlig balans emellan hals och mittmick och angående Tele s"tallmick" så gör plåtplattan under mycket bra grejor med ljudet då den fungerar som en magnetisk reflektor och som en "booster".
Era varianter av P.A.F är uppskattade, hur tog ni fram dem?
Det var Göran Malberg som hade två banankartonger med P.A.F mickar som folk plockade ut tidigt 80 tal för att ersätta med Distorton mickar. Av dessa plockade jag ut ett särskilt välljudande exemplar som jag och Roffe Wikström, en gammal kund, analyserade i detalj. Det som var extra spännande på detta välljudande exemplar var att det var olika många varv tråd på respektive spole. Låt oss säga som ett exempel att det var 4800 varv på den ena spolen så var det 5800 varv på den andra för att du skall förstå skillnaden. Detta ojämna lindningsförfarande kan man få som tillval/option till Heaven 57®. Jag tycker de låter bättre än Gibsons egna faktiskt, törs man säga så?
Absolut får man det, något annat unikt med Heaven 57®?
Vi använder exakt samma sorts plast som Gibson gör, en gammal plast som heter "buteyrate" och den är lite mjukare och ser helrätt ut. Det luktar lite som sur mjölk faktiskt, precis som det ska vara. .
Du gör 7 och 8-strängat också?
Ja gitarrbyggaren Fredrik Thörnkvist frågade sent 90 tal om vi ville göra 7-och 8-strängade mickar till Meshuggah och när skivan "Nothing" kom ut var våra mickar exklusivt använda vid inspelningen. Även Ghost använder våra mickar. Sedan ett år tillbaka är de med i vårt team och på senaste Meliora så är det Smooth Operators och Heaven 57® du hör.
Hur kom du över lindningsmaskinen det talas om i branschen?
Innan vi började använda en fabriksgjord lindningsmaskin använde vi allt ifrån rullbanspelare, skivspelare och till och med hemmabyggen. Men sen kom vi över en gammal lindningsmaskin från sent 50 tal som mycket väl kan vara en maskin från P.A.F- eran som kan ha lindat mickar en gång i tiden, det vet inte jag. Var den kommer ifrån får kanske hållas hemligt då vi ser det som en industrihemlighet, men vi har haft den i vår ägo i tjugo år nu. Den har uppenbarligen fungerat i minst 57 år, och det finns ingenting som säger säger att den inte skulle fungera i 57 år till.
Jag har gjort ett litet test som visar hur Lundgrens 50´s Formvar och BFJE låter i en Stratocaster Artist Jeff Beck i kontrast till några andra liknande gitarrer med andra mickar i. De andra gitarrerna är en Fullerton Start 1982 med okända mickar i och en nyare Stratocaster Roadworn. Liknande gitarrer konstruktionsmässigt och trämässigt, men alla gitarrer låter förstås olika, och det är viktigt att komma ihåg. Egentligen skulle jag monterat alla mickarna i samma gitarr, men det är inte direkt praktiskt. Vi kan ändå höra skillnader skulle jag vilja säga. Inspelat med samma förstärkare med exakt samma settings. Håll till godo och avgör själva, det ger i alla fall en bild av hur olika mickar uppför sig.
.
Sagt och gjort, jag gick hem och petade i dom, och det lät förstås betydligt bättre. Det var ett par 60´s Vintage, en av Lundgrens storsäljare, som låter lite åt "Hendrix-hållet" jämfört med exempelvis Lundgrens 50´s Formvar som har mer av det karakteristiska "twanget" vi kopplar ihop med en klassisk Stratocaster. Båda två är ruskigt bra mikrofoner, men med olika karaktär, och det är precis det valet av mickar handlar om: att hitta de modeller som svarar dig och kanaliserar ditt gitarrspel. Det betyder att det inte finns ett facit på "den bästa micken", svaret blir istället högst individuellt. Däremot finns skillnader i kvalitet, som naturligtvis i sig påverkar slutresultatet.
Många gitarrer i de lägre prisklasserna behöver inte vara dåliga instrument bara för att de inte kostar 20 000 kr, många gånger kan till och med ett billigt instrument ha god spelbarhet. Men för att komma ned i pris ut mot kund måste tillverkarna tyvärr skära i sina kostnader. En av många kostnadsbesparingar som görs är valet av mickar. Man sätter i sådant som primärt möter det affärsmässiga behovet och sekundärt ljudmässiga. Det betyder inte alls att dessa medvetna besparingar är "evil acts", idén bygger på att göra gitarren mer tillgänglig för de som inte kan/vill lägga 20 000 på sitt instrument. Därför kan ett spelmässigt bra instrument som inte låter tillfredställande "räddas" genom att uppgradera hårdvara, exempelvis ett klokt mickbyte. Att byta mickar är naturligtvis billigare än att köpa ett helt nytt instrument.
Häromsistens köpte jag en ny Fender Jeff Beck Artist Stratocaster, och i den sitter Fenders Noiseless mickar. I min förra Jeff Beck lät de mickarna fantastiskt, men i den nya lät de av någon anledning lite fattiga och nästan lite "själlösa". Antingen skiljer sig träet i instrumenten i sig så pass mycket att de låter annorlunda eller så är det "inkonsistens" i tillverkningen av mickarna? Jag vet inte, kanske hade jag en dålig dag också som förstärkte det hela. Det störde mig i alla fall och jag började maila med Johan Lundgren och jag bestämde mig ganska snabbt att jag ska byta ut Noiseless mickarna mot någon kombination av Lundgrens.
Lundgren Guitar Pickups startade 1990 och har sedan dess avancerat fram på marknaden och fått idel lovord från både musiker och bransch som sådan. Man tillverkar single-coils, humbucker, P.A.F. och numera även pickuper till både 7- och 8a strängat. Så vare sig man är intresserad av klassiska strataljud eller extrem high-gain så ska man absolut ta med Lundgren i gruppen kvalitetsleverantörer. Detta är också ett exempel på svenskt hantverk när det är som allra bäst, och som konkurrerar med betydligt äldre och mer välkända varumärken. Det är inte för intet som Lundgren är underleverantör gitarrtillverkare som Ibanez Custom Shop, Jackson, Vigier, Hagströms, Halkans Guitars m.fl. och produkterna används av gitarrister som Fredrik Thordendahl & Mårten Hagström (Meshuggah), Scott Gorham (Thin Lizzy), Chrissie Hynde (The Pretenders), Charlie Sexton (Bob Dylan), Pugh Rogerfeldt, Claes Yngström (Sky High). Listan kan göras lång och finns att läsa här på hemsidan.
Lundgrens websida är för övrigt riktigt bra på det viset att man kan lyssna och jämföra dem sinsemellan. När det gäller Stratamickar kan man höra hur de låter på alla lägen hals, hals/mitt, mitt, mitt/stall och stall vilket gör översikten god. Det är ändå svårt att jämföra eftersom vårt hörselminne inte är som en dators. Men hemsidan var en otrolig hjälp för mig i alla fall och jag fastnar efter en stunds vrakande för Lundgren´s 50´s Formvar i hals och mitt. Eftersom jag ofta vill ha en stallmick med lite mer klös i eller bättre uttryckt "som passar distortion bättre" blir valet lite knepigare. Jag kan tycka att vanliga singlecoils blir gärna lite tunna med distortion. Men jag vill ju å andra sidan inte ha en high-gain mick gjord för metal heller, det är ju trots allt en fin strata. Jag hittar BJFE som är lite rundare, biffigare och med lite mer attityd samtidigt som den även fungerar fint på rena ljud. Kombinationen av 50´s Formvar och BJFE är ett exempel på hur man kan kan tänka, om man inte vill ha färdigpaketerade set från början och Johan Lundgren kommer gärna med råd och tips.
Lundrens slogan tycker jag mycket om vilket perspektiv de valt fokusera på, vi borde alla fundera mer över varför vi spelar och samtidigt då hur vi vill låta när vi spelar.
Johan Lundgren är en ödmjuk kille, och som dessutom är väldigt stolt över vad de har åstadkommit. De flesta i branschen är också helt överens, Lundgrens mickar är av extremt hög kvalitet. Hur kan det komma sig att en småländsk firma knockar en hel värld när det kommer till gitarrljud? Jag får tag i Johan och frågar honom lite kring det och annat.
Hur kom det sig att du började tillverka mickar till gitarr?
Jag fick min första akustiska gitarr 1975. Det var en Ahlander, tillverkad av Hans Persson i Lugnås. Hans son Lennart bygger fortfarande gitarrer, värd att kolla upp. Jag spelade i band hela 80 talet mestadels i Punkbandet Sixten Redlös i vilket jag också skrev mestadels av musiken till. Sen spelade jag i band hela 90-talet också i olika konstellationer.
Vad använde ni får mickar i Sixten Redlös?
Mestadels Humbucker-gitarrer, men sen köpte jag en strata från 1979, en gitarr som jag fortfarande har kvar. Jag fascinerades av de extremt stora ljudskillnaderna mellan humbucker- och singlecoilgitarrer. Gitarrernas uppbyggnad är ju en förstärkning av olika saker som karakteriserar respektive koncept.
Gibson: kortskalig, limmad mahognyhals och humbuckers.
Strata: långskalig, skruvad hals av lönn eller al med singlecoils.
Verkligen olika perspektiv när du utrycker det så...
Ja och micken måste ju passa med grundkonstruktionen och aktuellt trä osv. Jag köpte en tjutande telemick en gång, och det var väl inget större fel på den, förutom att den just tjöt. Jag hade fått med vax från leverantören när jag köpte den, så jag vaxade den tre gånger men den tjöt ändå. Efter lite funderande noterade jag att det kanske vore smart att göra fast bottenplatta i plåt så att den inte låg och skakade. Problem solved!
Så du sporrades att utveckla egna idéer?
Ja det dröjde inte länge förrän jag kom på iden att trimma mickar med ett ytterligare lager koppartråd och göra en tappning på den. Vips hade jag två ljud. Jag minns att jag tänkte att det kan ju inte sluta här så jag började köpa egna magneter och egen koppartråd för att tillverka mickar från scratch. Detta var som sagt tidigt 90 tal och internet hade inte ens börjat, så det var lite krångligare att hitta information än idag och mycket av det hårda jobbet var just att få tag på delar. Och för att inte prata om tester och lyssnande. Jag tror jag bytte mickar ett dussin gånger på min strata på en och samma kväll, dag ut och dag in oavsett det var helg eller röda dagar.
Hur kom det sig att du fastnade så tror du?
Det kan nog vara en mix av min experimentlusta, "pillmani" och D:I:Y: mentaliteten från punken och en enveten känsla av att aldrig ge upp, som drivit mig. Det kanske kommer från mina föräldrar också.
Hur tog det fart?
Med tiden började ryktet om en duktig mikrofonbyggare spridas och mickarna hittade ut till gitarrister runt om i landet. Med tiden började gitarrtillverkare och multinationella företag höra av sig och idag säljer vår lilla firma mickar till sex världsdelar sedan många år tillbaka. Antalet mick-modeller vi har idag torde vara ca 75 stycken och antalet olika custom mickar vi gjort går knappt att räkna.
Vilket enskilt moment är mest kritskt när man utvecklar en mick?
Det är mycket som skall stämma. Samspelet mellan magneter, poler, bobiner och tråd. Även passform, och design förstås. Vad som är enskilt svårast är litet knivigt att svara på, på rak arm. Prio ett är alltid ljudet, och där finns det faktiskt ingen som slår oss på fingrarna. Vi har gitarrtillverkare som ringer hit och har testat allt annat och säger att vi låter bäst. Med marginal. Det känns rätt bra.
Hur lång tid tar det få en custom mick?
Varierar från 2 veckor till 2 månader beroende på om delar skall göras helt från scratch eller man kan nyttja sånt vi redan har hemma.
Vilka gitarrer sitter dina mickar i "stock" så att säga?
Vi samarbetar med Ibanez, Hagström och vi har sålt mickar till Fender, Jackson, Conklin, Ran, Mayones, Stenback, Vigier med flera.
Vilken är din egen favoritmick?
Heaven 57® Humbucker, '50s Formvar Singlecoil och Vertigo för Tele. Klassisk design med lagom utsignal. Heaven 57® har ett träigt ljud med en bra diskant och relativt tjockt, eftersom det är en humbucker men med ett relativt brett frekvensomfång utan för bumlig bas som en del humbuckers kan ha. '50s Formvar har trots excellent strängseparation också en "kropp", mycket tack vare den dubbel-lackade Heavy Formvar tråden. Det kan var skönt till en strata som är relativt tunn och diskantig. Vertigo set har en härlig balans emellan hals och mittmick och angående Tele s"tallmick" så gör plåtplattan under mycket bra grejor med ljudet då den fungerar som en magnetisk reflektor och som en "booster".
Era varianter av P.A.F är uppskattade, hur tog ni fram dem?
Det var Göran Malberg som hade två banankartonger med P.A.F mickar som folk plockade ut tidigt 80 tal för att ersätta med Distorton mickar. Av dessa plockade jag ut ett särskilt välljudande exemplar som jag och Roffe Wikström, en gammal kund, analyserade i detalj. Det som var extra spännande på detta välljudande exemplar var att det var olika många varv tråd på respektive spole. Låt oss säga som ett exempel att det var 4800 varv på den ena spolen så var det 5800 varv på den andra för att du skall förstå skillnaden. Detta ojämna lindningsförfarande kan man få som tillval/option till Heaven 57®. Jag tycker de låter bättre än Gibsons egna faktiskt, törs man säga så?
Absolut får man det, något annat unikt med Heaven 57®?
Vi använder exakt samma sorts plast som Gibson gör, en gammal plast som heter "buteyrate" och den är lite mjukare och ser helrätt ut. Det luktar lite som sur mjölk faktiskt, precis som det ska vara. .
Du gör 7 och 8-strängat också?
Ja gitarrbyggaren Fredrik Thörnkvist frågade sent 90 tal om vi ville göra 7-och 8-strängade mickar till Meshuggah och när skivan "Nothing" kom ut var våra mickar exklusivt använda vid inspelningen. Även Ghost använder våra mickar. Sedan ett år tillbaka är de med i vårt team och på senaste Meliora så är det Smooth Operators och Heaven 57® du hör.
Hur kom du över lindningsmaskinen det talas om i branschen?
Innan vi började använda en fabriksgjord lindningsmaskin använde vi allt ifrån rullbanspelare, skivspelare och till och med hemmabyggen. Men sen kom vi över en gammal lindningsmaskin från sent 50 tal som mycket väl kan vara en maskin från P.A.F- eran som kan ha lindat mickar en gång i tiden, det vet inte jag. Var den kommer ifrån får kanske hållas hemligt då vi ser det som en industrihemlighet, men vi har haft den i vår ägo i tjugo år nu. Den har uppenbarligen fungerat i minst 57 år, och det finns ingenting som säger säger att den inte skulle fungera i 57 år till.
Jag har gjort ett litet test som visar hur Lundgrens 50´s Formvar och BFJE låter i en Stratocaster Artist Jeff Beck i kontrast till några andra liknande gitarrer med andra mickar i. De andra gitarrerna är en Fullerton Start 1982 med okända mickar i och en nyare Stratocaster Roadworn. Liknande gitarrer konstruktionsmässigt och trämässigt, men alla gitarrer låter förstås olika, och det är viktigt att komma ihåg. Egentligen skulle jag monterat alla mickarna i samma gitarr, men det är inte direkt praktiskt. Vi kan ändå höra skillnader skulle jag vilja säga. Inspelat med samma förstärkare med exakt samma settings. Håll till godo och avgör själva, det ger i alla fall en bild av hur olika mickar uppför sig.
.
Hej
SvaraRaderaSkulle du kunna göra en artikel/test eller lite bakrunds info + bilder av Fullerton stratan skulle var väldigt intresant?
tack för en väldigt bra och intresant blog.
Hej. Ett bra försök, men jag undrar om inte detta säger mer om skillnaden mellan gitarrer snarare än mickarna. Mvh Jörgen
SvaraRaderaKorrekt. Ungefär som jag också skriver om du hade haft tid att läsa:
SvaraRadera"Liknande gitarrer konstruktionsmässigt och trämässigt, men alla gitarrer låter förstås olika, och det är viktigt att komma ihåg. Egentligen skulle jag monterat alla mickarna i samma gitarr, men det är inte direkt praktiskt. Vi kan ändå höra skillnader skulle jag vilja säga".