The Box of Doom recension - Det blir helt enkelt inte bättre än så här...

The Box of Doom kraschade in i Gitarrzombiens katakomb för ett tag sedan och jag var galet nyfiken på hur tyst den var, om den var användarvänlig och vilken ljudkvalitet den faktiskt levererade. Det var inte bara allmän nyfikenhet utan också huvudskälen till att jag köpte den överhuvudtaget. Jag ville ha en till min studio som jag har här hemma i lägenheten.

Så jag kunde knappt hålla mig och packade upp den direkt och monterade en SM57a, kopplade in den i förstärkaren och min dator med spetsade öron. Faktum är att den "blew me away" redan de första sekunderna. Att i studiosammanhang kunna micka en gitarrförstärkare professionellt utan att störas av den höga volym de producerar eller i det här fallet också störa grannarna och inte minst skrämma livet ur vår nyfödda dotter var mina främsta mål med hela grejen.

The Box of Doom är byggd av Sylvester Vogelenzang de Jong, du kan läsa en intervju med honom här. Tekniken är placerad inuti ett väldigt robust flight case. Det är en tung pjäs det handlar om, den väger och den massiva konstruktionen borgar också för byggkvalitet. Locket är massivt och ger en känsla av hur välbyggd denna iso cab faktiskt är, det bara skriker kvalitet om den in i varje liten detalj.
Hjulen som sitter under är av hög kvalitet och den rullar lätt över golvet.


Specifikationer 
  • AllXs system
    1x L-bracket (220mm)
    1x L-bracket (165mm)
    1x L-adapter (70mm) [including mounting nut/screw]
    3x 3/8'' scew for fixing mic clamp (including rubber)
    1x adapter 3/8'' to 5/8'' 
  • 3x XLR connections
  • 2x XLR-XLR cables (length 500mm)
  • Celestion 12''  G12M 65 Creamback  G12M  65 watt  8 Ohm
  • 669 (H) x 692 (L) x 518 (D) (including wheels)
  • 42 kg (based on BoD including Celestion V30)
  • dB reduction (laeq) 29dB [based on Celestion V30]
Isolering och absorption
Inne i Box of Doom finns 6 olika absorptions- och isoleringsmaterial med "luftkanaler" placerade som en labyrint som låter luften passera in och ut fritt. Detta är faktiskt en av många anledningar till varför den låter så bra, när den används på rätt sätt och med välljudande instrument i grunden förstås. Det är naturligtvis viktigast att du har ett bra ljud i din förstärkare, det kan inte Box of Doom justera.



Mickning
Man kan använda upp till tre mickar (XLR), placeringsbara i olika positioner för att få ut det mesta av din förstärkare under inspelning eller i en livesituation. Att använda den i inspelningsmiljö är naturligtvis det första du tänker på, men många använder faktiskt Box of Doom live, och jag är ganska säker på att ljudtekniker kommer att älska dig om du kommer släpandes på den här. De kommer också sluta trakassera dig för att du spelar för högt, och dessutom får hen en mycket ren signal med noll läckage att arbeta med.

Mickarna monteras i Sylvesters egna ALLXs-system som gör att man kan  positionera dem precis var man vill med extrem precision och man kan också lämna mickarna kvar inne i boxen under transport. Det finns också en möjlighet att köpa en variant med svanhals också, om man föredrar det.

Man kan så klart använda vilka mickar man vill, men jag hade en SM57 och en Sennheiser e906 hemma, två mickar med snarlik karaktär, det bästa är förstås att använda mickar med olika karaktärer. Det är en fråga om smak givetvis och det finns massor med åsikter så jag stannar där för enkelhetens skull.

Man mickar The Box of Doom på precis samma sätt som vilken högtalarlåda som helst, det är samma teknik man använder med placeringen. Olika mickar uppför sig därför precis lika olika och det krävs att man prövar sig fram för att finna det ljud man själv gillar bäst, och här finns förstås många teorier beroende på vad man nu söker.

EQ och ljudmässighet
Hur som helst, när jag gör en EQ analys i Logic noterar jag att gitarren ligger mellan frekvenserna 200-5000 Hz. En polare gav mig detta tips för att kontrollera kvaliteten på utrustningens förmåga att leverera ett bra gitarrljud, gitarrer sägs göra sig bäst däremellan. Det innebär att Box of Doom inte bara är tyst utan att den också är bra ur ett rent akustiskt perspektiv. Du behöver inte ratta särskilt mycket alls med EQ i Logic eller på mixerbordet. Det är överhuvudtaget väldigt organiskt hela vägen och förstärkaren låter, som jag uppfattar det, som den är tänkt att göra. Jag är lite förvånad över att det är så lätt att ratta in ett bra ljud så enkelt.

Högtalare med kasettlösning
Högtalaren är placerad på ena sidan inne i boxen och inte nere på botten som i många andra iso cabs. Det betyder att man inte riskerar att tappa en mick på högtalaren under positioneringsprocessen och därmed skada konen, bra grej.

Högtalaren är monterad i ett kassettsystem vilket gör att man enkelt kan byta dem snabbt vid behov, det tar inte mer än minut  faktiskt och det är ju grymt praktiskt i studion till exempel, eller live då förstås. De två hålen i kassetten är ditsatta för att låta luften gå fram och tillbaka i boxen och bidrar i sig själv  till karaktären i ljudet.

Den extra högtalare kan levereras i en lika robust låda och man kan beställa dem med plats för en eller två högtalare. Man kan välja olika högtalare: Celestion Creamback G12H 30 (Classic), Celestion Creamback G12M 65 watt, Celestion V30, Celestion Greenback G12M 25W och en EVM Electro Voice Classic 12L - 200 watt. Alla är bra klassiska högtalare men med olika egenskaper. Jag beställde en V30 och en Creamback 65, som för närvarande är min favorit, varm och tight men ändå en hel del "vintage".

Jag har gjort ett kort klipp på hur den låter här:



Slutomdöme
Box of Doom är precis det du vill ha om spelar in en pro-studio, hemma eller om du lirar live. Priset är jämförbart med ett högkvalitativ 4x12 kabinett, som Mesa exempelvis och den besparar dig förmodligen en hel del tid när du vill spela in riktiga förstärkare.
Kolla in mer på www.boxofdoom.nl

Betyg:
10 Zombies (5)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM