Box of Doom - Kungen av "isolation cabs"

För ett tag sedan gjorde jag en Rig Rundown med Fredrik Åkesson och upptäckte då att han körde med en isolation cab, Box of Doom, istället för att bara micka vanliga 4x12or. Under efterföljande USA turné, som de gjorde tillsammans med In Flames. hade han helt skippat att micka sina vanliga cabs och körde enbart genom sin Box of Doom. De vanliga högtalarna används enbart för akustisk feedback. Så live är det alltså enbart Box of Doom man hör numera, detsamma gäller In Flames. 

Poängen med en "Iso cab" är att mickningen, som sker inne i en ljudisolerad låda i en akustiskt neutral miljö, generar en renare signal och man slipper läckage (bleed) från andra ljud på scenen. Resultatet av detta är ett tightare och renare ljud helt fritt från "biljud".

Opeth, Fredrik Åkesson med Box of Doom
Dessutom kan förstärkaren köras lite hårdare, för att få ut det bästa ur den, utan att få problem med "överljud" på scenen och var man än spelar så får man alltid samma ljud. Band som In Flames och Opeth, lämnar mikrofonerna kvar i Box Of Doom och rullar dem av scenen rakt in i lastbilen. Nästa show rullar de på dem på scenen igen, kopplar in XLR-sladdarna och förstärkare och sen är det bara att köra.

På marknaden finns några alternativ, jag har tidigare skrivit om en konsumentprodukt från staterna med namnet AxeTrack som har sina fördelar, framförallt så är den liten och behändig. Den fungerar men jämfört med Box of Doom låter den platt med sin 6 tums högtalare. Randall har också en, betydligt större, men som enligt de flesta inte isolerar särskilt bra.

Men så finns då Box of Doom, som är en "high quality iso cab" som både isolerar fantastiskt bra och som levererar det man egentligen vill ha när man mickar tex en 4x12a eller 2x12a.

Sylvester Vogelenzang de Jong
Upphovsmannen till Box of Doom är Sylvester Vogelenzang de Jong, som utvecklat sin baby efter att själv sett behovet för egen del som gitarrist och grundare av det Holländska bandet Ulysses. Det ena ledde till det andra och snart började bekanta beställa av honom. Idag är det en handtillverkad boutiqueprodukt som i princip alla som testat säger är "state of the art" och som artister som Opeth, In Flames, Ramstein men även kvalitetsambitiösa inspelningsstudios som legendariska Hansa Studios fått upp ögonen för. Box of Doom är utvecklad för livesammanhang, pro-studios och inte minst för hemmastudios för oss gitarrister som söker "ton".

Denna information gjorde mig förstås nyfiken, inte minst för att jag behöver en set-up hemma som ger konsistent ljudåtergivning när jag ska testa förstärkare, gitarrer och effekter inför 2015s utveckling av Gitarrzombien.

Efter att ha beställt en, jag återkommer med ett test senare, så frågade jag Sylvester om han var intresserad av en intervju. Sylvester har mycket att lära oss "tone chasers" om gitarrljud och hur man på effektivaste sätt använder iso cabs i allmänhet och Box of Doom i synnerhet.

Vilka är de främsta argumenten, ur ditt perspektiv, för att gitarrister att använda en iso cab?
Enligt min mening är det bästa sättet att få ett bra gitarrljud att micka en högtalare, helst med flera mikrofoner, som drivs av en bra rörförstärkare. I en iso cab kan du använda den konventionella kedjan gitarr, förstärkare, högtalare, mikrofon utan att ha problem den ljudnivå som riggen normalt producerar. De flesta gitarrister tror att iso cabs endast är bra för inspelning, och särskilt i hemmiljö, men en iso cab är också mycket användbar live har det visat sig. Sänkning av scenvolymen gör livet för ljudteknikern mycket enklare, och gör att han eller hon kan få ett bättre balanserat ljud i lokalen. Det betyder å andra sidan inte att du inte kan ha cabinettes på scenen för akustisk feedback.

Hur länge har det tagit att utveckla Box of Doom och hur började det?
2008 bestämde jag mig för att spela in gitarr i min hemmastudio. Jag försökte med alla möjliga typer av digital modellering och olika plug-ins, men jag blev inte helt nöjd med resultatet. Mickning var aldrig ett alternativ, eftersom jag inte har en ljudisolerad studio. Så jag bestämde mig för att bygga ett iso cab. Och det var verkligen ingen ny idé eller så, eftersom det fanns hundratals före mig som hade byggt någon form av isolerat "skåp", eller stoppat in högtalarna i en garderob etc.

Vad var den gjord av?
Det första konceptet, som jag faktiskt använde för albuminspelningar under 2008, var mycket enkel, stommen var gjord av vanlig MDF (träfiberskivor) och jag använde isoleringsmaterial som jag köpte på järnaffären. Den hade bara en mikrofon, applicerad med en goosneck. Den hade högtalarkasett, så jag kunde byta högtalare redan då. Efter att vi avslutat inspelningen av albumet gjorde vi också livespelningar med bandet och jag tog min uppfinning med mig på turné.

Och den funkade live?
ja ljudmässigt, men den var inte riktigt anpassad för turneliv, minst sagt. Lådan hade inte ens hjul eller grepp för att transportera den på scenen och snart fick den smeknamnet "Box of Doom". Så jag började utveckla en ny version, som påminner om den Box of Doom som vi känner nu.

Box of Doom backstage
Hur mycket ändrade du i konstruktionen?
Jag arbetade vidare på idén om "box in box", och letade upp bättre akustiska absorptionsmaterial och byggde ett robust flight-case runt alltihop. Jag hade inga kommersiella avsikter just då, utan behövde bara en snyggare och mer praktiskt iso cab, som dessutom var mycket tystare och bättre ljudmässigt jämfört med den första versionen.

Hur fick folk nys om den?
Nyheten spreds genom olika ljudtekniker som snackade om den med varandra och plötsligt blev jag ombedd att bygga en till en gitarrist som jobbade med olika soloprojekt och jag sålde min första Box of Doom till honom. Jag tog bara betalt för kostnaderna och trodde det skulle vara bra med det. Till min stora förvåning fick jag ett telefonsamtal till från en mycket populär holländsk session player, Bert Meulendijk. Han bad mig att bygga två enheter. En för i sin hemstudio och en för livesammanhang. Jag visste inte då att han skulle använda den i TV-programmet "The Voice of Holland".

Vad hände sen?
Kort efter det, ringde min telefon igen, och jag fick en beställning från Wisseloord studions, känd för många världsberömda inspelningar, bl.a U2, Elton John, Foo Fighters, The Police, Iron Maiden, Manowar m.fl. De ville ha tre stycken Box of Dooms och flightcases med extra högtalare. Det var nu jag fick nypa mig själv i armen och jag frågade mig själv att "vad fan händer"? Det verkade som jag gjort något väldigt speciellt, och tydligen betydligt bättre än andra Iso Cabs på marknaden. Från det har jag successivt uppgraderat den med fler och bättre funktioner som gör den mer användarvänlig och mångsidig.

Tittade du något på andra lösningar på marknaden?
Nej, när jag byggde den första titta jag inte alls på vad andra gjort, jag gjorde bara en design som kändes logiskt. Efter det att jag märkte att Box of Doom var en "hit" började jag titta på en av konkurrenterna, bara för att kolla konkurrensen, men jag testade den aldrig själv. Det hade ju mina kunder redan gjort åt mig kan man säga.

Box of Doom inuti
Vad är unikt med Box of Doom jämfört med de andra?
Vi använder avancerade akustiska absorptions- och isoleringsmaterial, för att den inte ska låta burkigt och dött. Högtalaren monteras vertikalt så det finns ingen risk för skador på högtalaren om du tappar en mick eller så och man kan också byta högtalare på under en minut. Det är en enkel åtkomst genom ett stort tungt lock som öppnas så du kan du se exakt hur du placerar mikrofonen ovanifrån. Den tar tre mikrofonanslutningar utan goosnecks, AllXs systemet (skenor) är ett fast fast system för exakt positionering av mickarna och den är naturligtvis helt mobil, vilket betyder att du inte behöver ytterligare flight case vid transport.

Vilka mickar är bäst för rent och distat ljud, och varför?
Eftersom vi har en växande kundbas, så får vi en hel del feedback på användarupplevelsen. Jag försöker alltid få information om förstärkare, mikrofoner som kunderna använder. Jag är alltid intresserad av kombinationer som fungerar sämre, då får vi något att fokusera på utvecklingsmässigt. Till min förvåning så låter alla typer av mikrofoner bra i en Box of Doom. Large diaphragm, Condensers, Tube mics, Ribbons, you name it och dessa används också av våra kunder med stor variation.

Björn Gelotte In Flames
Har du några exempel på vad specifika kunder använder?
Rammstein använder en mycket stor Lawson Tube mick. Live har de haft utmaningar med vind, damm, regn på festivaler, så vi gjorde stora Box of Dooms åt dem för att kunna passa Lawson mikrofoner. Björn Gelotte och Niclas Engelin i In Flames använder SE Band Voodoo för rena signaler och Se4400 för de skitiga ljud. Jag själv, använder en kombination av en Heil PR30, PR22 (dynamisk) och en Peluso R14 band. Dessa tillsammans är en killer-combination, jag blev inspirerad av Arjen Lucassen (Ayreon) men i slutändan är det ju som alltid en fråga om personlig smak.

Och hur är det med placeringen inuti för att få mest botten i ljudet om du använder två mickar? 
Mickning av högtalaren i Box of Doom är inte annorlunda jämfört med konventionella högtalare. Samma grunder gäller. I mitten av högtalaren är det "brightare" och i "in your face" och ju mer du flyttar den ut mot kanten desto mer "low" och mindre direkt. En trevlig knep är att peka dem något utåt eller inåt, då växer ljudspektrat.

Regel nummer ett: se till att du skapa det ljud du vill spela in med din utrustning

Finns det några särskilda justeringar i EQ, jag menar i Logic till exempel? Vad du bör man tänka på när man mixar?
Den mest vanliga kommentaren av ljudtekniker är att signalen som kommer ur Box of Doom inte behöver mycket efterarbete alls. Jag har varit med på livetester, där jag stått bredvid teknikern som berättat att de knappt behövt ratta särskilt mycket överhuvudtaget för att få det att låta bra. Regel nummer ett: se till att du skapar det ljud du vill spela in med din utrustning och försöka inte fixa det i mixen. Du kan inte heller få en Fender att låta som en Marshall genom att vrida några rattar i Protools. Börja med ditt eget ljud, alltid.

Högtalarkassett
Högtalarna din levererar är några olika, kan du beskriva skillnaderna?
Om du beställer en Box of Doom, så installerar vi en Celestion Vintage 30 | 8 Ohm som standard om du inte begär något annat. Dessa högtalare är ikoniska och har blivit lite som en industristandard, precis som SM57 micken, Men är det den bästa högtalaren? Nej, det är det nog inte, men det är en högtalare som lämpar sig för de flesta gitarrister. Och för de flesta gitarrister är det en bra referens att utgå ifrån ljudmässigt. Vi kör med många typer av Celestions, som tex  G12M-65 Creamback som är en kombination av Vintage 30 och en Greenback. Senaste åren har de tagit fram nya högtalare, som alla låter riktigt bra. Fördelen med Box of Doom är att du snabbt kan byta högtalare, så du enkelt kan jämföra själv. För studior är detta helt perfekt eftersom man kan ha förmonterade högtalare i kassett och vara redo att spela in olika gitarrister, metall, blues, jazz i ett nafs.

Finns det några andra hemligheter med Box of Doom?
Förmodligen på det sätt hur den är konstruerad, man kan inte se det, allt ligger under huden om man så säger. När du öppnar locket, känner du tyngden i konstruktionen, precis som en säkerhetsdörr. Det måste vara tungt för att vara tyst, materialet absorberar resonans. Byggandet av själva locket är ganska tidskrävande, men det bidrar mycket till kvaliteten.

Vi använder över sex typer av absorption- och isoleringsmaterial i produkten

Hur arbetar ni med kvalitetssäkring?
Alla komponenter som vi får från våra leverantörer kontrolleras innan vi använder dem i produktionen. Vi använder över sex typer av absorption- och isoleringsmaterial där densitet och tjockleken materialet är mycket kritiska. Efter att vi slutfört arbetet testar vi kablar för att se till att anslutningarna är fastlödda på rätt sätt. Sen kopplar vi upp den till en förstärkare och kontrollerar om högtalaren svarar ok. Även Celestion har en "qualitiy check" för att se så de inte sjunkit in under transport.

Den vanligaste kunderna, vilka är det? 
Det brukade vara 40% pro-studio, 40% heminspelning och 20% live, men eftersom vi inlett ett samarbete med Rammstein, In Flames, Phoenix och många holländska liveakter ser vi allt mer intresse från turnerande internationella band. Nyligen har vi lagt Opeth till listan och det finns fler på gång.

Opeth Live
Hur tas den emot av kunderna?
Mycket bra. Vi har kunder i hela Europa och sedan en tid skeppar vi också till USA
Vi handlar direkt med användaren / kunden. Fördelen är att vi faktiskt lär känna våra kunder och får på så sätt värdefull feedback. När ett band är på turné, kontaktar jag dem alltid för att höra om deras upplevelser. Om det är möjligt går jag och kollar deras inställningar själv.




Som du sa använder många kända artister den redan, finns det några som står på på tröskeln?
Ja, just nu vi testar med några kända akter, en mycket känd holländsk gitarrist och en del internationella metalband. När festivalsäsongen börjar så kommer vi testa med många band.

Box of Doom workshop
Vilken kapacitet har ni? Hur många kan ni bygga i veckan?
Vi producerar i partier av 12 enheter. Vi försöker alltid att ha minst fyra på lager. Vi färdigställer alla till 90%, resten lämnar vi som utrymme för kundspecifikt arbete, såsom 8 polig XLR etc. Eller så gör vi gör en liten uppgradering för att göra de ska klara bas. Vi försöker att ha en leveranstid på 6 veckor, men för det mesta vi lyckas leverera inom två veckor. Vi gör också Custom Made, som för Rammstein och In Flames, då har vi lite längre leveranstid.

Finns det nya innovativa grejer i ditt huvud?
Ja, jag arbetar på en version för Lesliehögtalare. Det är fortfarande i ritningsstadie, men förhoppningsvis kan vi börja med prototyp snart. Vi arbetar också på en del produkter som inte är specifikt kopplat till iso cabs. Jag har besökt många band och deras guitartechs och överallt ser jag Scott Dixon guitarcases/valv och "toursupply arbetsbänkar". Så nu jobbar vi på vissa konstruktioner som kan intressanta för turnerande band...

Låter coolt, tack för att Gitarrzombien fick gräva lite i din värld....
Nöjet var helt på min sida...

Besök Box of Dooms webbplats: www.boxofdoom.nl

Jag är snart tillbaka med en "Box of Doom Rundown" med film- och ljudklipp.

Stay Zombied

// Den Guitar Zombie


Kommentarer

  1. Hade man kvar 4x12or på scenen? Förstår inte riktigt vad du menar med "enbart akustisk feedback".

    SvaraRadera
  2. Ja alltså den sustain du får när högtalarens membrans ljudvågor får strängarna att vibrera av sig själv och tas upp av mickarna och går varvet runt om man så säger......

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM