Köpläge på Gibson 2015 och Paul Reed Smith

Efter att ha strosat en del i gitarrbutiker kan jag konstatera att det redan nu vankar 2016. Inte minst därför att butiker nu söker köpare för att få ner lagerkostnader inför 2016. Därför är det nu köpläge på nya instrument, rent generellt och synnerhet när det gäller Paul Reed Smith och Gibson.

När det gäller Paul Reed Smith så finns nu ordentligt bra priser i den fysiska butiken på Deluxe Musik i Stockholm. Du kan spara åtskilliga tusenlappar, mellan 8000-10000 kronor för både singlecut och doublecut. Delvis beror det på att de varit prissatta från början på en lägre dollarkurs men också för att man vill få lite rulle i lagret.

Så har du gått och funderat på PRS en längre tid är det dags att göra ett besök på Deluxe och prova igenom modellerna de har inne. Jag är lite sugen på en av dem själv faktiskt.

Sen kommer vi till Gibsons årsmodell 2015. Som jag misstänkte går försäljningen av de nya modifierade instrumenten sisådär som de verkar. Gillar man den nya bredare greppbrädan, de nya systemet för översadel och G-Force stämningsrobot så kan man göra ordentliga kap nu lite varstans i Sverige. Les Paul Traditional för 12495 kr eller Classic Vintage för 11995 kr har jag hittat på bland annat 4Sound.

En liten fågel viskade i mitt öra att man vill bli av med Gibson 2015-lagret i väntan på den nya gitarrerna i 2016-serien, av skäl vi inte riktigt vet än, men man kan ju anta att det handlar om att efterfrågan på innovationerna inte riktigt mött förväntningarna. 2015 seriens förändringar blir nog kvar i sig skulle jag tro, men kanske som tillval för den som vill.

Den klassiska designen kommer med stor sannolikt tillbaka, det är i alla fall vad jag tror. Den som överlever får se...

Undertiden kan man alltså fynda både PRS och Gibson, i synnerhet PRS, men skynda er in och testa för priserna som nu är satta gör dem mer än attraktiva. Jag lovar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM